[äventyr] Men hur gör man då …

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,650
Location
Rissne
Ingen recenserar brädspel genom att bara läst manualen. Detta är det stora (största) problemet med äventyr.

Brädspel stödjer sig på en process och människor förstår inte processer - de tänker linjärt.

Så äventyr behöver ha ett mån av linjäritet för att man ska kunna recensera dom utifrån att enbart ha läst dom.
Jag håller inte med. Det går utmärkt att analysera ett äventyrs struktur och föreställa sig hur det kommer att fungera i spel. Visst kan faktiskt spel ge ytterligare information, men det betyder inte att en läse-recension är oanvändbar eller verklighetsfrämmande.

Om vi kan läsa en brädspelmanual och veta hur slutresultatet kommer att bli är det ett dåligt brädspel då det är förutsägbart, så det finns ingen anledning till att rollspelsäventyren måste vara förutsägbara. Om vi tar bort det kravet tror jag att rollspelsäventyr kommer att utvecklas momumentalt.
Jag är helt OK med att inte bidra till att du tycker att rollspelsäventyren "utvecklas monumentalt", för den utveckling du beskriver är en jag helst slipper.

Det finns ingen anledning att ha förutsägbara rollspeläventyr utom att de blir mer spelbara och roligare så. För mig.
 

entomophobiac

Pistoler & Mord
Joined
6 Sep 2000
Messages
9,278
Location
Uppsala
Jag håller inte med. Det går utmärkt att analysera ett äventyrs struktur och föreställa sig hur det kommer att fungera i spel. Visst kan faktiskt spel ge ytterligare information, men det betyder inte att en läse-recension är oanvändbar eller verklighetsfrämmande.
Klart det går, men det kommer aldrig bli samma sak och det är ju därför @Rickard gör sitt påstående.

Du lägger till ett till tärningsslag till en mekanik, och plötsligt vinner Fraktion Z alla strider för att de har ett omslag som specialregel.

Du missar att skriva med att bara det översta kortet i en stack räknas under en runda, så spelarstackarna sitter och försöker hålla reda på allihop samtidigt.

Du har en ledtråd som är utformad så att vem som helst med datorvana kan hitta den, men någon hostar ur sig magi som släcker ned strömmen.

Du skriver med en scen som har mörka undertoner, men någon med personliga tråkigheter i sitt förflutna säger stopp och scenen måste brytas.

Du stoppar in en SLP i äventyret som är beskriven som Snällo von Schysst, men spelledarens tolkning av detta har en störig attityd som gör att spelarna uppfattar denne som Muppo von Sämst istället och börjar smida en plan för att lönnblästra denne.

Det här är ju varför jag vill mena att skriva, läsa och spela är nästan fundamentalt olika hobbies. Och det är helt utan någon värdering måste jag tillägga, för vi har alla våra egna kul! Men det är helt enkelt olika aktiviteter att spela och att läsa. På samma sätt som jag inte kan spela mig till hur bra skrivet ett scenario är så kan jag inte läsa mig till hur spelbart det är heller—det märker vi runt ett bord! Och spelar vi samma scenario igen senare med en annan grupp kanske vi får ett nytt svar på frågan.

Mina långformsrecensioner har samma problem. I de fall där jag inte spelat spelet kan jag inte mer än spekulera om hur saker kanske ser ut i spel.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,650
Location
Rissne
This is a mistake, jag känner det på mig, men okej…


Du lägger till ett till tärningsslag till en mekanik, och plötsligt vinner Fraktion Z alla strider för att de har ett omslag som specialregel.
Om man nu har ett scenario som använder en massa tärningsslag så kan man absolut upptäcka detta genom att läsa äventyret och ha koll på reglerna.

Om man inte har koll på reglerna i ett spel som har äventyr med en massa tärningar så undrar jag varför man valt att recensera just ett sådant äventyr.

Du missar att skriva med att bara det översta kortet i en stack räknas under en runda, så spelarstackarna sitter och försöker hålla reda på allihop samtidigt.
Detta betraktar jag som regelmekanik, inte äventyr.

Du har en ledtråd som är utformad så att vem som helst med datorvana kan hitta den, men någon hostar ur sig magi som släcker ned strömmen.
Jag ser inte på vilket sätt detta är ett problem. Så länge äventyrets struktur är vettig, så kan det inte krascha för att en enskild ledtråd på en enskild plats inte kan hittas. Att det kan hända oväntade saker kring spelbordet gör inte äventyret mindre spelbart, och det gör inte att man inte kan bedöma äventyret genom att läsa det. Det händer oväntade saker kring alla spelbord.

Och att spela äventyret hade inte garanterat att man hittat denna "svaghet" ändå. Du skulle då behövt spela äventyret med hundra eller tusen olika grupper.

Du skriver med en scen som har mörka undertoner, men någon med personliga tråkigheter i sitt förflutna säger stopp och scenen måste brytas.
Säger ingenting om äventyret.

Du stoppar in en SLP i äventyret som är beskriven som Snällo von Schysst, men spelledarens tolkning av detta har en störig attityd som gör att spelarna uppfattar denne som Muppo von Sämst istället och börjar smida en plan för att lönnblästra denne.
Säger ingenting om äventyret.

På samma sätt som jag inte kan spela mig till hur bra skrivet ett scenario är så kan jag inte läsa mig till hur spelbart det är heller—det märker vi runt ett bord!
Nä, det du märker kring bordet är hur väl äventyret funkar för just dig som SL, med exakt den här konstellationen spelare, med exakt den här mängden mat i magen, vid dert här klockslaget, med den här luftfuktigheten, med de här sakerna som hänt på jobbet under veckan…

Och spelar vi samma scenario igen senare med en annan grupp kanske vi får ett nytt svar på frågan.
Exakt. Det är därför spelande huvudsakligen kan ge extremt kontextbundna svar – och inte säga så mycket om de faktiska äventyren.
 

entomophobiac

Pistoler & Mord
Joined
6 Sep 2000
Messages
9,278
Location
Uppsala
Nä, det du märker kring bordet är hur väl äventyret funkar för just dig som SL, med exakt den här konstellationen spelare, med exakt den här mängden mat i magen, vid dert här klockslaget, med den här luftfuktigheten, med de här sakerna som hänt på jobbet under veckan…
Hemligheten är väl att alla spelgrupper är exakt detta: en samling individer och omständigheter. Om du skiter i det kan du såklart skriva precis vad du vill, men det är ju också exakt vad som åsyftas med att äventyr riskerar att inte vara spelbara.

Men om du inte är villig att möta exemplen jag gav ("Säger inget om äventyret") så är ju inte det här en diskussion överhuvudtaget.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,650
Location
Rissne
Hemligheten är väl att alla spelgrupper är exakt detta: en samling individer och omständigheter. Om du skiter i det kan du såklart skriva precis vad du vill, men det är ju också exakt vad som åsyftas med att äventyr riskerar att inte vara spelbara.
Jag förstår nog inte ens vad du diskuterar, tror jag.

I min värld är äventyret det man skrivit ner, det man förberett. Scenariot, om man ska använda ett annat begrepp. Det man köper, när man köper ett äventyr.
Efter att ha spelat äventyret med sin spelgrupp kan man absolut göra uttalanden om hur spelbart äventyret var i ens spelgrupp, givet just den specifika kontexten. Men man kan inte därifrån dra några egentliga slutsatser om äventyrets spelbarhet "i allmänhet", i andra spelgrupper, i en majoritet av spelgrupperna, osv. Man kan bara uttala dsig om det specifika speltillfället, där mer än 50% av det man upplevde var sådant som inte togs till spelbordet av äventyret utan av gruppen.

EDIT: Det finns ingenting i omdömet från speltestet man nödvändigtvis kan t.ex. ta med sig tillbaka in i designprocessen. Eller ja, man kan ju – men det är en ganska vek datapunkt att "en i just min grupp hade problem med just den specifika grejen" eller "Spelledaren fuckade upp gestaltningen av den här SLP:n".

I så fall kan man alltså aldrig uttala sig om huruvida äventyr är generellt spelbara? Utan bara efteråt huruvida de var spelkbara för just den här gruppen vid just det här tillfället?

Jag bemötte inte dina exempel, fär jag tycker inte dina exempel säger något om äventyrets spelbarhet på någon form av allmänt plan. Utan bara något om det specifika speltillfället, där äventyret var en av många komponenter. Och det är ju information som är ganska värdelös för alla utanför den aktuella spelgruppen. Det går inte att generalisera.

Om man då inte testar äventyret med väldigt, väldigt, väldigt många spelgrupper och gör något slags tvärsnitt.
 

entomophobiac

Pistoler & Mord
Joined
6 Sep 2000
Messages
9,278
Location
Uppsala
I så fall kan man alltså aldrig uttala sig om huruvida äventyr är generellt spelbara? Utan bara efteråt huruvida de var spelkbara för just den här gruppen vid just det här tillfället?
Är något av det här ett problem för dig när du skriver äventyr? Om du skulle gå med på den premiss du själv formulerat här, vad skulle det faktiskt påverka? Du kan ändå fortsätta skriva äventyr på det sätt du gillar att skriva äventyr och inom de ramar du tagit fram. Inget händer när du accepterar andras uppfattning av saker. Dina äventyr blir inte sämre av att ha en (av mig) uppfattat låg spelbarhet. De fortsätter vara exakt vad de är, och det fortsätter ge dig samma nöje att skriva dem.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,941
Location
Helsingborg
I så fall kan man alltså aldrig uttala sig om huruvida äventyr är generellt spelbara? Utan bara efteråt huruvida de var spelkbara för just den här gruppen vid just det här tillfället? /.../ Och det är ju information som är ganska värdelös för alla utanför den aktuella spelgruppen. Det går inte att generalisera.
Fast det jag svarade på så skrev du just det önskemålet: "En sak jag gärna skulle vilja se mer av är recensioner som specifikt fokuserar på just spelbarhet och användbarhet,"

Det går absolut att säga huruvuda äventyret hjälpte spelgruppen - dess spelbarhet - att ha roligt. Jag skriver detta till och med i min Dredd: Dread-recension: "Vi spelade spelet och hade skitskoj, inte bara på grund av spelgruppen,"
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,650
Location
Rissne
Fast det jag svarade på så skrev du just det önskemålet: "En sak jag gärna skulle vilja se mer av är recensioner som specifikt fokuserar på just spelbarhet och användbarhet,"
Ja?

Jag syftade alltså inte på att jag nödvöndigtvis tyckte att alla sådana recensioner skulle behöva föregås av faktiskt spelande. Jag vill gärna se sådana recensioner, men för egen del får jag inte nödvändigtvis ut mer av dem om recensenten faktiskt testat äventyret, jämfört med om recensenten bara läst det.

Det jag vill se mer av är ju analys av informationsupplägg och struktur. Inte information om att "i min spelgrupp gestaltade SL en av SLP:erna konstigt". Som exempel.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,650
Location
Rissne
Är något av det här ett problem för dig när du skriver äventyr? Om du skulle gå med på den premiss du själv formulerat här, vad skulle det faktiskt påverka? Du kan ändå fortsätta skriva äventyr på det sätt du gillar att skriva äventyr och inom de ramar du tagit fram. Inget händer när du accepterar andras uppfattning av saker. Dina äventyr blir inte sämre av att ha en (av mig) uppfattat låg spelbarhet. De fortsätter vara exakt vad de är, och det fortsätter ge dig samma nöje att skriva dem.
Nej alltså, det enda som händer om du nickar och bekräftar att jag fattat din uppfattning om spelbarhet rätt, är ju att jag framgent sorterar bort rätt mycket av vad du skriver om huruvida ett äventyr är spelbart eller ej, eftersom vi inte menar samma sak med begreppet. Eller, att jag får ett användbart filter, en lins, att läsa det du skriver. För att förstå vad du menar, och slippa svara med goddag-yxskaft-svar.
 
Top