Jag håller inte med. Det går utmärkt att analysera ett äventyrs struktur och föreställa sig hur det kommer att fungera i spel. Visst kan faktiskt spel ge ytterligare information, men det betyder inte att en läse-recension är oanvändbar eller verklighetsfrämmande.Ingen recenserar brädspel genom att bara läst manualen. Detta är det stora (största) problemet med äventyr.
Brädspel stödjer sig på en process och människor förstår inte processer - de tänker linjärt.
Så äventyr behöver ha ett mån av linjäritet för att man ska kunna recensera dom utifrån att enbart ha läst dom.
Jag är helt OK med att inte bidra till att du tycker att rollspelsäventyren "utvecklas monumentalt", för den utveckling du beskriver är en jag helst slipper.Om vi kan läsa en brädspelmanual och veta hur slutresultatet kommer att bli är det ett dåligt brädspel då det är förutsägbart, så det finns ingen anledning till att rollspelsäventyren måste vara förutsägbara. Om vi tar bort det kravet tror jag att rollspelsäventyr kommer att utvecklas momumentalt.
Det finns ingen anledning att ha förutsägbara rollspeläventyr utom att de blir mer spelbara och roligare så. För mig.