Mutanten;n82083 said:
Jag är nyfiken på hur föreningens styrelse resonerar kring §5 och den radikalfeministiska opinionsbildning som förekommer i många trådar här på forumet?
Vad religiöst och politiskt oberoende betyder har du redan fått svar på. Men som tillträdande ordförande i den nya styrelsen, låt mig kort svara om min personliga åsikt i frågan.
Jag anser att folk skall i grund och botten ha lika möjligheter, rättigheter och skyldigheter oberoende könstillhörighet, sexualitet, religion eller hudfärg. Jag anser inte att radikalfeminismen motsvarar det ställningstagandet, då jag inte håller med dem om "det grundläggande problemet". Det finns många feminister här på forumet, men det finns många olika sorters feminism. Jag kallar mig inte feminist. Mina ställningstagande sammanfaller med en del feminister, dock inte med andra.
Vi är dock alla människor, och människors åsikter är färgade av den lins de ser världen genom; vilka kretsar de umgås i, vilken information (eller desinformation) de tar till sig, och vilka upplevelser de har haft i livet. Det gör att vissa åsikter kan vara mer eller mindre snedvridna. En sådan snedvridning möts bäst och helst med motargumentation och klargöranden (vilket är vad du möter i denna tråd). Dock finns det de som har en så pass låst uppfattning att de inte kan bredda sin syn, eller egentligen bär en annan agenda; vilket finns på alla "sidor".
Så mitt arbete i styrelsen kommer att gå i linje med Sveroks "inklusion och jämställdhet".
Mutanten, ett personligt tips. Om det finns detaljer du anser är snedvridna, argumentera mot dem specifikt eller undvik ämnena. Medan det finns vissa som är så pass investerade i sina feministiska åsikter att de använder "no true scotshman" liknande argument om de feminister som inte matchar deras syn, så har de flesta här en så pass god inblick att du kommer att stå väldigt ensam om du refererar "radikalfeministiska opinionsbildning".