Nekromanti »Nästa gång jag spelleder ska jag...«

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Måns said:
Åååh! Bra tråd. Nu är vi som på Story Games! :gremsmile:
Tack å bock. Jag diggar Story Games, de har en skön stämning och en skön mix av folk så... jag sticker inte under stolen med att jag gärna för med mig bra vibrationer därifrån hit.

Härligt mål du har satt. Det är nog nåt de flesta av oss kan glömma bort ibland eller ha riktigt svårt att jämka med våra andra sysslor som spelledare. Absolut nåt jag själv ska ta med mig i framtiden!

DeBracy

Tibrand said:
Försöka göra strider mer intressant för spelarna, eftersom jag själv inte tycker strider är så häftigt så smittar det av sig.
Service minded, najs. Men! Hur ser din plan ut mer konkret, hur ska du göra?

Vad är det du själv tycker är häftigt? Kan du inte låta det smitta av sig på striden på något sätt?

DeBracy

Zebulon said:
Nästa gång jag spelleder vill jag skapa stämning. En tät ohelig stämning, likt en dimma som för oss alla till en annan plats, en annan tid, en annan verklighet där vi inte vet vad som kan hända.
Förutom det där med att stämningen skulle vara "ohelig" så tycker jag ditt inlägg har en närmast erotisk underton. Jag kan bara tänka mig att det är av godo!

Tända ljus och sån koll på regler så du slipper fundera låter som en bra grund. Har du några fler tankar kring hur du ska göra för att ta dig till fritt fall i din fantastiska atmosfär?

DeBracy

Ah, rule of cool. En kär vän till mig. Det låter som en god diet du har också. Jag borde ta och se Stand Alone Complex ordentligt personligen...

Den där crossovern låter ju typ som... ja... en smarrig korvtårta helt enkelt. Panty Explosion är helt min grej och jag tycker Changeling borde kunna vara min grej men det har inte riktigt blivit så än så länge. Jag och White Wolf-spel går dåligt ihop av nån anledning... Keep me posted!

DeBracy

drakponken said:
Nästa gång jag spelleder ska jag satsa alt på stämning och känsla.
Vilka verktyg använder du dig av då? Bakgrundsmusik? Coola beskrivningar av platser eller händelser du tänker försöka få med? Är det nån typ av stämning/känsla som du tycker känns svårare än andra?

DeBracy

Magnus Edlund said:
... låta spelarna sköta det där med vad "äventyret handlar om".
Låter schysst. Utifrån att du formulerar dig sådär antar jag att det inte riktigt är det sätt du brukar spelleda på? Har du nån praktisk plan för hur du tänker gå till väga eller tankar kring hur dina förberedelser kommer skilja sig från hur du brukar göra?

DeBracy

Snow said:
Låta ännu en ängel blåsa i sin basun, för att visa på apokalypsen.

Hittils har vi haft: solförmörkelse, en gigantisk staty (colossus) som skövlar staden, ett gigantiskt moln av harpyor, syndaflod.

Härnäst kommer de döda att vakna... tror jag. Eller så blir det den hämnande ängeln.
Ouch... det där låter blytung. Du har inte lust att berätta lite mer om kampanjen, kanske i det för ändamålet avsedda krönikeforumet? Tror säkert fler är nyfikna. :gremsmile:

DeBracy

Uppföljning

Så... för er som läser i platt visning så borde det dels se ganska hemskt och fånigt ut och dels vara ganska tydligt med ungefär vad jag fiskar efter. För er som läser i trådad visning så är det lite knepigare att hänga med på vad jag just har gjort - därför tänkte jag skriva ett inlägg om saken.

Min tanke med tråden var först och främst att fiska efter ganska konkreta saker ni tänkt göra. Vissa gav just sådana konkreta svar, andra inte. I några av de senare fallen har jag passat på att ställa nån följdfråga här och var för att få en liten inblick i vad ni tänkt er (jag har också passat på att komma med några glada tillrop men de förklarar sig själva).

Poängen är alltså att man får chans att fråga efter eller ge handfasta tips. Så... kör hårt! :gremsmile:

Craygh

Swordsman
...Försöka utveckla mitt berättande ännu mer, i och med att det vart min starka sida hittills.

...Ha en bättre plan till att börja med, i och med att jag har uppfattat det som min svaghet.

Nabu

Warrior
Craygh said:
...Försöka utveckla mitt berättande ännu mer, i och med att det vart min starka sida hittills.
Vad menar du? Ingen av oss SL:ar väl på det viset att vi berättar saker egentligen (annat än detaljer)?

Oh, och självklart: No offense, jag bara undrar.

/Nabu, kort, men förhoppningsvis förståeligt

Mogger

Hipsteranka
Illern said:
...skapa lite mer berättelseplan.
Vad är berättelseplan? Först när jag läste trodde det jag det var en cool term för en berättelse som byggs av flera lager/plan, men du kanske bara menar "riktning" eller nått sånt, eller helt enkelt en plan för hur berättelsen kan gå?

Zebulon

Swordsman
Re: Uppföljning

Ach so, det var zå du menade!

Till att börja stämmer det att det nästan är något erotiskt över det hela, i alla fall i bemärkelsen att jag eftersträvar den tunga, subtila intesitet som dunklar ens sinne men viljor och behov är starkare än någonsin.
Jag vill att spelarna skall känna.

Mina metoder för detta är inte riktigt definierade men jag skall försöka göra ett försök.

När vi börjar spela, äskar jag tystnad och och tänder ett ljus, sedan lutar jag mig tillbaka och börjar med en stämningsfull presentation, ibland av den omedelbara situationen, ibland av settingen, ibland av något annat som påverkar spelarna och försätter dom i den stämning jag vill.
Detta funkar ganska bra men ibland har jag en känsla av att det kan hämma spelare jag inte känner så bra. Det triggar dom inte. Nån som vet varför? Hur skall jag entusiasmera främlingar?

Bakgrundsmusik använder jag ibland, jag gillar det skarpt men har varken tillräckligt stort musikintresse, musiksamling eller tid, för att det skall bli riktigt bra.

När vi spelar uppmuntrar jag spelarna, nästan oavsett vad de hittar på. Detta för att de skall känna sig trygga och inspirerade och vilja göra grejer.
Jag brukar vilja ha ett någorlunda högt tempo när jag spelar, inte action hela tiden men att konstruktivt spelande. Anledningen till detta är så tråkig som att jag har begränsat med tid. Den tid jag lägger på rollspel tar jag ifrån andra viktiga saker och jag vill vara effektiv. Det är lite farligt men jag tror jag är ganska bra på att dölja det, möjligtvis att vissa medspelare inte uppfattar mig som den ballaste i världen utan kanske lite torr och stel för att jag inte hakar på urspårningar utan tvärtom dödar dom och återför dialogen till spelet.

Jag brukar använda min röst och kropp för att stressa spelarna när det behövs, de skall få upp lite puls. Vid stämningsfulla passager anstränger jag mig för att vara lugn och värdig, finna rätt ord och förmedla rätt känsla.
Det här tycker jag är svårt, det känns som att det krävs mycket träning och helst en spelgrupp man är van vid.

Det här är det jag kom på nu men jag kanske fyller på senare. Är det nån annan som vill fylla på med mer stämningbyggande tricks?