Re: Uppföljning
Ach so, det var zå du menade!
Till att börja stämmer det att det nästan är något erotiskt över det hela, i alla fall i bemärkelsen att jag eftersträvar den tunga, subtila intesitet som dunklar ens sinne men viljor och behov är starkare än någonsin.
Jag vill att spelarna skall känna.
Mina metoder för detta är inte riktigt definierade men jag skall försöka göra ett försök.
När vi börjar spela, äskar jag tystnad och och tänder ett ljus, sedan lutar jag mig tillbaka och börjar med en stämningsfull presentation, ibland av den omedelbara situationen, ibland av settingen, ibland av något annat som påverkar spelarna och försätter dom i den stämning jag vill.
Detta funkar ganska bra men ibland har jag en känsla av att det kan hämma spelare jag inte känner så bra. Det triggar dom inte. Nån som vet varför? Hur skall jag entusiasmera främlingar?
Bakgrundsmusik använder jag ibland, jag gillar det skarpt men har varken tillräckligt stort musikintresse, musiksamling eller tid, för att det skall bli riktigt bra.
När vi spelar uppmuntrar jag spelarna, nästan oavsett vad de hittar på. Detta för att de skall känna sig trygga och inspirerade och vilja göra grejer.
Jag brukar vilja ha ett någorlunda högt tempo när jag spelar, inte action hela tiden men att konstruktivt spelande. Anledningen till detta är så tråkig som att jag har begränsat med tid. Den tid jag lägger på rollspel tar jag ifrån andra viktiga saker och jag vill vara effektiv. Det är lite farligt men jag tror jag är ganska bra på att dölja det, möjligtvis att vissa medspelare inte uppfattar mig som den ballaste i världen utan kanske lite torr och stel för att jag inte hakar på urspårningar utan tvärtom dödar dom och återför dialogen till spelet.
Jag brukar använda min röst och kropp för att stressa spelarna när det behövs, de skall få upp lite puls. Vid stämningsfulla passager anstränger jag mig för att vara lugn och värdig, finna rätt ord och förmedla rätt känsla.
Det här tycker jag är svårt, det känns som att det krävs mycket träning och helst en spelgrupp man är van vid.
Det här är det jag kom på nu men jag kanske fyller på senare. Är det nån annan som vill fylla på med mer stämningbyggande tricks?