Nekromanti Äckliga eller underliga saker i naturen?

krank

Går ondskans ärenden
Jag har ingen aning om var den här tråden passar, men eftersom jag skapar den för att få inspiration till mitt grön-postapokalyps-retrocyberpunkrollspel Rotsystem så får det bli här. Tills nån flyttar tråden.

Inte jätterelevant, men Rotsystem i korthet:
Ett post-scarcitysamhälle håller på och går under eftersom naturen fått ett medvetande. Växter kommunicerar via radiotelepati. Att tänka miljöerna från Axa är inte helt fel. Inne i jättestora städer är det mer som Judge Dredd fast utan Judges och inte riktigt lika illa. och all teknik är trådad, eftersom växterna kan manipulera trådlösa signaler. Tänk på Gaia som ett slags Cthuloid intelligens bortom människan, typ.

Nå; jag söker inspiration. Naturen kan vara riktigt äcklig, och det tänkte jag använda mig av. Några exempel på vad jag menar (och ppl, please, klicka INTE på länkarna om ni inte vill se jävligt äckliga grejer):

- Botflugor, alltså såna som lägger ägg innanför huden på folk, och där larverna sedan äter upp kött och "bygger bo"... LÄNK
- Cordyceps, alltså såna där äckliga jävla svampar som sprider sig genom att ta över en värdkropps vävnad och styra deras handlingar... LÄNK

Och i allmänhet skitfarliga fucking insekter...

Så; alla ni naturälskare därute - ge mig era värsta exempel på varför moder natur är fruktansvärd.

Recca

Femme Fatale
Shit va coolt.

Ska du bygga ett eget system till detta oxo eller köra nåt existerande?

När du skrev chtuluoid så tänkte jag genast att träden skulle tillhöra en enda mäktig urkropp som hade massa läbbiga tentakler. Men det känns lite over the top. Jag ser dock framför mig kvicksand som nåt som moder natur kan slänga på folk. Det erbjuder oxo en protentiell uppskrämdhet om de hamnar i fällan samtidigt som de kan höra läbbiga skogs- och djurljud inifrån snåren.

Hellmer

Veteran
Det finns ju alla möjliga former av parasiter. Tillexmepel har jag för mig att Trikiner är äckliga. Parasiter som (jag tror drabbar främst grisar, men funkar i människor bara man får dem i sig) tillslut lägger ägg i hjärnan. Äggen blir om jag inte missminner mig som blåsor och så där man ganska smärtsamt.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Kamelspindlar är superäckliga. Ok, inte äckliga som att de lägger ägg i folks anus, men kolla på dem:

De är egentligen inte spindlar, men väl araknider i stil med skorpioner tror jag. Jag har många kompisar som gjort FN-tjänst i Afrika, bl.a. Tchad och de var livrädda för de här kräken. De är inte supergiftiga, men deras bett gör tydligen helvetesont, och de är stora som fan och dessutom blixtsnabba (enligt den här filmen är det en av världens snabbaste araknider).

Det finns massor av sköna soldatmyter om det här monstret, bl.a att de kan skrika. Det läskigaste (obs, det här kan vara en myt) är att de alltid söker sig till närmaste skugga när de blir störda, vilket i öknen innebär skuggan av den människa som stört dem. Detta i kombination med deras snabbhet (och skrikandet) gör att en soldat som stör en kamelspindel som ligger under sanden och sover kan bli jagad av en skrikande, blixtsnabb jätte"spindel" typ hur länge som helst.

Sorry om det här var fel typ av äckel, men det kanske kan funka som någon sorts inspiration ändå.

Sedan har jag en gammal kollega som höll på att dö när han kom hem från en djungelmission med ett spindelbo i bröstet. Han har själv berättat om när doktorn skar upp bölden i hans bröst och det kom ut tusentals små spindelbarn.

Brrr...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det finns en parasit som trumfar precis allting i vidrighet. Inte för att den är smärtsammast, eller farligast, eller något liknande, utan bara för att det den gör är så groteskt. Sätter sig i munnen på en fisk och ersätter dess tunga!
Länk till bild och blogginlägg

/tobias

krank

Går ondskans ärenden
Recca said:
Ska du bygga ett eget system till detta oxo eller köra nåt existerande?
Ingen aning. Det lutar åt något liknande Null State fast utan specialiter, med lite jox för cybernetik och sånt och kanske undersökande färdigheter.

Eller så kör jag Volt.

Recca said:
När du skrev chtuluoid så tänkte jag genast att träden skulle tillhöra en enda mäktig urkropp som hade massa läbbiga tentakler.
Nej, inte riktigt så. Inte som pulp-cthulhu. Mer som en abstrakt intelligens bortom mänskjligt förstånd, ett jättelikt hivemind som är totalt främmande för människan. Summan av miljarder och åter miljarder växter som var och en har lite, lite "processing power" och som kommunicerar med alla andra växter via radiovågor. Lite motsvarande den klassiska cyberpunkgrejen med en AI som växer fram på nätet, fast med växter istället...

krank

Går ondskans ärenden
Gurgeh said:
Det finns en parasit som trumfar precis allting i vidrighet. Inte för att den är smärtsammast, eller farligast, eller något liknande, utan bara för att det den gör är så groteskt. Sätter sig i munnen på en fisk och ersätter dess tunga!
Länk till bild och blogginlägg

/tobias
Jesus. Tackar! Jag såg också det QI-avsnittet och hade glömt den där.

Parasiter är verkligen vidriga.

krank

Går ondskans ärenden
Vitulv said:
Sorry om det här var fel typ av äckel, men det kanske kan funka som någon sorts inspiration ändå.
Verkligen inte fel sort! Allt som kan vara fruktansvärt, skrämmande eller på annat sätt icke-gulligt-och-mysigt med naturen är varmt välkommet.

Genesis

Ni dés ni maître
krank said:
Jesus. Tackar! Jag såg också det QI-avsnittet och hade glömt den där.
Då har du väl också sett det där avsnittet med krypet vars taktik är att bli uppäten av en groda, sedan bli uppspydd och därefter äta upp grodan?

The Ghost

Veteran
Devil's Tooth. Tydligen någon sorts svamp som svettas "blod".
Den ser äcklig ut och låter ju ganska obehaglid, MEN! Tydligen har "blodet" vissa liknande effekter som kan hittas i penicillin. :gremsmile:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
krank said:
Allt som kan vara fruktansvärt, skrämmande eller på annat sätt icke-gulligt-och-mysigt […]
Det där är ju en sammanfattning av hela jämrans naturens natur.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Emerald cockroach wasp

Så vad utmärker den ovan länkade insekten? Jo, den lägger ägg i kackerlackor. Det är ett inte helt ovanligt beteende. Vad som är lite ovanligare är att den först förvandlar den stackars kackerlackan till en zombie som den kan leda till bohålan. Larven som kläcks i den fortfarande levande kackerlackan äter upp dess inre organ i en ordning som gör att kackerlackan hålls vid liv så länge som möjligt.

Lite OT gömt under ett spoilerskydd:
Någon dag ska jag leta reda på en intelligent design-förespråkare och tvinga honom eller henne att förklara hur Gud, i deras föreställningsvärld, tänkte när han designade de här djuren.

/tobias

Matolo

Warrior
Paraponera clavata, "Bullet ants", är som bekant de som skriker medan de kastar sig ned på dig från höga träd. De har det kartlagt mest smärtsamma angreppet av alla insekter. Kartlagt? Jajjamän:
Schmidt Index 4.0+: "Pure, intense, brilliant pain. Like fire-walking over flaming charcoal with a 3-inch rusty nail grinding into your heel."

Jag grävde upp lite mer jox från Cracked, när vi ändå var där:
7 Läskiga parasiter
Ytterligare 7 läskigheter
Mind Control
Diet

Vi behöver dock inte resa till tropiska klimat för att fascineras av djurlivet:
"Larver av älgens nässtyngfluga, Cephenemyia ulrichii, finns som parasiter i svenska älgar. Flughonan sprutar vanligtvis in sina larver i älgens näsborrar, men i sällsynta fall sprutar hon »av misstag« in larverna i en människas öga. Ett humanfall av Cephenemyia-infektion från Dalarna och tre liknande, tidigare pub­licerade fall från Finland redovisas här." - Läkartidningen

Den jäveln skjuter alltså drygt trettio (automatsalva) hullingförsedda, parasitiska larver i ögonen och upp i näsan på dig. Naturen är god, som det står i mitt smörpaket.

Sodivra

Champion
Matolo said:
Paraponera clavata, "Bullet ants", är som bekant de som skriker medan de kastar sig ned på dig från höga träd. De har det kartlagt mest smärtsamma angreppet av alla insekter. Kartlagt? Jajjamän:
http://io9.com/5912008/the-ten-most-painful-insect-stings-as-measured-by-science
"The Satere-Mawe people of Brazil use intentional bullet ant stings as part of their initiation rites to become a warrior. The ants are first rendered unconscious by submerging them in a natural sedative and then hundreds of them are woven into a glove made out of leaves (which resembles a large oven mitt), stinger facing inward. When the ants regain consciousness, a boy slips the glove onto his hand. The goal of this initiation rite is to keep the glove on for a full ten minutes. When finished, the boy's hand and part of his arm are temporarily paralyzed because of the ant venom, and he may shake uncontrollably for days. The only "protection" provided is a coating of charcoal on the hands, supposedly to confuse the ants and inhibit their stinging. To fully complete the initiation, however, the boys must go through the ordeal a total of 20 times over the course of several months or even years."

Storuggla

Champion
Gubbar med näverstövlar. 'Nuff said.

Okej, ett faktiskt djur då? Jag tror de vidrigare landdjuren redan tagits upp, så jag drar till med ett djur jag inte minns vad det hette.
När jag var liten läste jag en deckare som utspelade sig på en båt i ishavet, eller i alla fall mellan Ryssland och nordpolen (fast då var det Sovjet och inte Ryssland). Och de hittade ett lik i vattnet, någon som knegade på båten som tagits av daga och sedan slängts i sjön. Och under obduktionen, som sker under relativt primitiva förhållanden och utförs av skeppsdoktorn så börjar tjocktarmen att röra på sig och plötsligt brister den och en fucking jävla ål sliter sig ur inälvorna och de måste döda den med skalpellen när den ålar runt på durken i riktning mot huvudpersonen... Och de hittar tre till i kroppen. Förklaringen som ges är att just den ålsorten oftast tar sig in i djurs analöppning och sedan mumsar i sig det den finner där, och sedan börjar äta sig utåt, samtidigt som sen producerar en jävla massa slem.
Jag har inte kollat upp detta i vuxen ålder, så det kan vara en jävla bluff som författaren drog till med, men just den biten av boken gjorde att jag hatar allt undervattensliv med en passion som endast kan jämföras med hur Vitulv känner inför icke vetenskapliga tärningar.

Storuggla, nu är det dags för lite kraggbarbarism

anth

Vetefan
Storuggla said:
de hittade ett lik i vattnet, någon som knegade på båten som tagits av daga och sedan slängts i sjön. Och under obduktionen, som sker under relativt primitiva förhållanden och utförs av skeppsdoktorn så börjar tjocktarmen att röra på sig och plötsligt brister den och en fucking jävla ål sliter sig ur inälvorna
Alla ålar är, av vad jag vet, mer eller mindre likätare så det är fullt möjligt.
Den trevligaste ålen är nog nejonöga (lamprey på engelska)
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/x-KJZ22-wTQ"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/x-KJZ22-wTQ" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
Liknande varelser är igel och fästing.