Nekromanti Äckliga eller underliga saker i naturen?

antorax

Swordsman
Låter som ett skitcoolt koncept! Jag skulle helt klart vara intresserad av att ta del av slutprodukten, vare sig det blir till försäljning eller bara vidare information!

Jag tycker personligen att larver(-ish) är jävligt äckliga, och likmaskar! Gärna lite större än i verkligheten. Kanske stora som ett finger.

anth

Vetefan
Radioaktiv said:
Så himla coolt om det nu inte bara är en skröna. Äh, så himla coolt i vilket fall :S
Tyvärr är det mesta skrönor.
Camel Spider Myth

Det latinska namnet på dessa spindeldjur är Solifugae, på engelska heter de Camel Spiders, på svenska skorpionspindlar.

Det finns över 1000 arter, de flesta små - men ett par kan få kroppar upp till 10 cm (exklusive ben).
Den bild Vitulv länkade till är ett "trickfoto" där man lekt med perspektivet - spindlarna är mycket närmare kameran än vad soldaterna är (spindlarna på bilden är "bara" 5 cm långa).
Men även om spindlarna inte är 30 cm, utan bara 5-10 cm så är de fortfarande rejält läskiga.

De saknar gift, men de kan fortfarande bitas (tänk rejäla broms-bett) samt att såren kan bli infekterade.

De är snabba och tycker om skugga - men de är inte snabbare än att en fullvuxen människa kan springa ifrån dem.

Spindeldjur kan INTE skrika - det mest troliga är att det är människorna de jagar som skriker. :gremsmile:

Skorpionspindlar lägger INTE ägg i andra värddjur, det finns dock andra spindlar och insekter som gör detta.

Ledsen för att jag sabbat en bra historia. :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
krank said:
Troberg said:
Jag misstänker att den är en myt. Jag har fiskat mycket, och plockat många krokar ur munnen på fiskar, och jag har aldrig sett en tunga (eller en krok som fastnat i en sådan). Min gissning är därför att fiskar inte har tunga, och därmed att en sådan parasit är orimlig.
http://australianmuseum.net.au/Do-fishes-have-tongues/
Coolt! Jag måste titta närmare på nästa gädda innan jag släpper tillbaka den!

Troberg

Sinister eater
Fryksdal said:
Låter som ett skitcoolt koncept! Jag skulle helt klart vara intresserad av att ta del av slutprodukten, vare sig det blir till försäljning eller bara vidare information!

Jag tycker personligen att larver(-ish) är jävligt äckliga, och likmaskar! Gärna lite större än i verkligheten. Kanske stora som ett finger.
Lyssna på skivan Maggots med Wendy O'Williams. Mycket bra inspiration!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
anth said:
Radioaktiv said:
Så himla coolt om det nu inte bara är en skröna. Äh, så himla coolt i vilket fall :S
Tyvärr är det mesta skrönor.
Camel Spider Myth

Det latinska namnet på dessa spindeldjur är Solifugae, på engelska heter de Camel Spiders, på svenska skorpionspindlar.

Det finns över 1000 arter, de flesta små - men ett par kan få kroppar upp till 10 cm (exklusive ben).
Den bild Vitulv länkade till är ett "trickfoto" där man lekt med perspektivet - spindlarna är mycket närmare kameran än vad soldaterna är (spindlarna på bilden är "bara" 5 cm långa).
Men även om spindlarna inte är 30 cm, utan bara 5-10 cm så är de fortfarande rejält läskiga.

De saknar gift, men de kan fortfarande bitas (tänk rejäla broms-bett) samt att såren kan bli infekterade.

De är snabba och tycker om skugga - men de är inte snabbare än att en fullvuxen människa kan springa ifrån dem.

Spindeldjur kan INTE skrika - det mest troliga är att det är människorna de jagar som skriker. :gremsmile:

Skorpionspindlar lägger INTE ägg i andra värddjur, det finns dock andra spindlar och insekter som gör detta.

Hade det inte varit bättre att låta myten leva? Eller åtminstone inte ta kål på den?

krank

Går ondskans ärenden
anth said:
Äh!

For the purposes of this tråd så tycker jag tvärtom att du var hjälpsam genom att ge mer bra info.

Det finns ju inget som hindrar mig från att sno både från den verkliga och den mytiska versionen när jag bygger spelet =)

Sapient

Swashbuckler
krank said:
- Cordyceps, alltså såna där äckliga jävla svampar som sprider sig genom att ta över en värdkropps vävnad och styra deras handlingar... LÄNK
Ja, cordyceps är det ballaste som hänt sent cambrium, men det slutar inte där...

Sajten "What's that bug?" som identifierar vilka spindlar och insekter som deras läsare tar bilder på, började under 2007 få in ovanligt många bilder på bilder på vanliga spindlar från folks källare, täckta i mögel. (Länkade inlägget och ett antal till, länkande från det.)

Fler och fler rapporterade också att spindlarna levde: "Though we maintain that these fungus riddled Cellar Spiders are dead, we continue to receive reports from people who insist they are still alive."

(Men i alla fall nästan säkert långsamt döende - eller döda.)

Trots att två universitet tillfrågats, är det till dags dato ingen som säkert vet om det är någon ny art av svamp, något som funnits i tusen år eller ens är något helt nytt. (dun dun DUN!)

Kombinationen svampar + spindlar är ju i varje fall inte mindre läbbig av det.

Spider wasps
Sen finns ju alltid getingarna som förlamar spindlar och begraver dem levande tillsammans med getingens ägg...

Getingens gift förlamar spindeln, men den måste fortsätta leva så länge som möjligt för att ge larven mat när den kläcks och utvecklas. Vissa är så stora och tuffa att de ger sig på tarantlar ( Tarantula hawk)

(Bonus-nörderi: Det äldsta fossila fyndet av detta beteende, kommer från Egg Mountain ca. 75 miljoner år sedan. Där pågår samma beteende än idag. Under utgrävningen 2011, kunde vi stanna upp och studera det - inkl. en mysko liten halvflygande "dans" som getingen gjorde efter att den täppt igen öppningen till boet.)

Golden orb spiders of Australia
Sen tycker jag att när spindlar väl når den här storleken och börjar käka upp småfåglar, då är de läbbiga nog som de är:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/_8VlKjLdVrM"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/_8VlKjLdVrM" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Första gången det där filmades, förra året i Australien, sas det att det var en engångshändelse - innan det raskt dök upp nya filmer och/eller foton, till höger och vänster.

Boys and girls - vi har spindlar vars nät är sega nog att fånga småfåglar. Regelbundet. Och det är inte ens de största exemplaren - eller de tåligaste näten - inom den spindelfamiljen!

(Alla som röstar för en pre-emptive kärnvapenattack mot Australien & deras dödsmördarspindlar räcker upp handen!)

Troberg

Sinister eater
Man får inte heller glömma alla spännande virus och bakterier som finns. Speciellt virus, eftersom de ganska ofta muterar, och ibland poppar upp som en helt ny, riktigt elak farsot.

Soeciellt häftiga är retrovirus, som någon gång i tiden spliceade in sig i värdens eget DNA, och som sedan kan ligga lurande som en oanvänd DNA-kedja i många generationer, för att helt plötsligt, på grund av en mutation eller ändrade yttre omständigheter, helt plötsligt vakna till liv igen. Vi kan bära med oss retrovirus som är så gamla att inte ens dinosaurierna skulle komma ihåg dem (om de hade haft en hjärna kapabel att känna till dem och komma ihåg dem).

Sapient said:
(Alla som röstar för en pre-emptive kärnvapenattack mot Australien & deras dödsmördarspindlar räcker upp handen!)
I say we nuke the site from orbit. It's the only way to be sure.

Poseur

Swashbuckler
Alltså det är sådana här trådar och delar utav internet som gett liv åt min giganorma ovilja att resa till ställen som ligger mellan vändkretsarna. Rent sporadiskt skulle jag nog vilja påstå att ungefär 95% utav alla vidriga organismer lever där, och jag ogillar verkligen dessa saker.

Dock är det fruktansvärt coolt och följer tråden noga!
Tyvärr så har andra redan tagit upp de saker jag själv kan tänka på och minnas i detta nu.

/Poseur "lite" lätt fobisk emot spindlar

Matolo

Warrior
Okej, det här är inte det minsta äckligt, men tänk er en räka med en stor klo, liksom. Och så spänner den ut klon och slår ihop den så innihelvete fort att det blir värsta Sonic Boom från Street Fighter II som totalknockar målet, på avstånd.

Fast det kanske är lite för långsökt.

Mundo

Myrmidon
Det slår ju inte hur äckligt Reccas grejer är (Tack så mycket Recca) men jag tycker ändå deras samarbetsförmåga, utséende och generella beteende gör dem intressanta.

http://www.youtube.com/watch?v=lOCR6WoBqIw

De har ingen fast bostad, de bär med sig drottning och ägg när de är ute och går. Så går de från plats till plats och dödar allt som de kan komma över, käkar det och går vidare.

http://www.youtube.com/watch?v=UozWJTuhbMQ