Nekromanti Äckligt hög PER

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Jag bara undrade en grej.
Hur snygg är man egentligen om man har en per på ca 24-25?
Om man har uppgraderat mycket med plastikoperationer, så är det ju trots allt utseendet man förbättrar, inte charmigheten.
Om 10 är normalt, så måste man ju se ut som en gud om man har 25. Eller är jag på fel spår som vanligt?

Jools

Veteran
Är inte Personlighet mer än bara utseendet? Hållning, utstrålning, socialt uppträdande och andra saker? Eller är JAG ute och cyklar? =)

Han kvävdes till döds när han satte sitt ego i halsen...

Boboliwsy

Warrior
Tycker oxå det är lite skumt att man kan få så hög PER genom en massa plastikoperationer, genmanipulation och dylikt... för PER är väl inte enbart utseendet? Eller?

/Boboliwsy

Zaiber

Veteran
"...utstrålning, socialt uppträdande och andra saker..."
- Citat av Jools.

Jo, visst nog är det så. Men de går inte att förbättra med hjälp av plastikoperationer.

Kan dock nämna att några här på forumet ser värderna som en y=x^2 kurva där X är ens värde och Y är resultatet av det värdet.

Alltså så är resultatet expanderande. Vilket leder till att skillnaden mellan 17-18 i styrka är mycket större än 12-13. Om det stämmer på PER också så borde 24 innebära att man är så vacker och karismatisk att folk börjar gråta/skrika när de ser dig eller hör dig tala.

Zaiber - Religion är coolt.

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Ja, det är det.
Men jag sa ju att det mesta av det har man uppgraderat med plastikoperationer, så nu snackar vi bara utseendemässigt.

Jaha... vad skulle man skriva här då?

Riddaren

Swashbuckler
Personlighet har egentligen ingenting med Utseende att göra. Däremot kan utseendet påverka personligheten i både positiv och negativ riktning. Men det beror mer på hur man uppfattar en person, innan man träffat denne.

Exempelvis, om man möter en person som för första gången som är ful som stryk, då uppfattar man generellt denne som otrevlig. Motsvarande fast tvärtom gäller det om det är en vacker person.

Det är det som en plastikoperation gör, dvs gör att man uppfattar att personen är trevligare än den är, om man nu opererade sig vacker (vem opererar sig medvetet ful kan man ju undra?).

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

ripperdoc

Myrmidon
PER inte endast utseende, nej. Men av givna skäl kan ens karisma och utrstrålning inte opereras till det bättre. Däremot, en person som är mycket nöjd med sin kropp tenderar att ha bra med självförtroende och därmed göra sig hörd. En viss utrstrålning följer liksom med utseendeförbättringen. Det finns ingen spelteknisk lösning på att ens skönhetsopererade PER mer är utseende än karisma, men spelledaren bör tänka på att det höga värdet främst gäller "first impression" och annat där det fysiska utseendet är som viktigast.

Och ja, man är snygg till perfektion till sådana nivåer. Det är antagligen praktiskt taget omöjligt att inte vara modell vid sådana nivåer (i värsta fall tvångsrekryteras man :)).

/RipperDoc - man bara måste se Sopranos :)

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

smaffy

Hero
min rollspelsgrupp har löst det problemet rätt bra..
när vi förr eller senare plastikopererar en av våra rollpersoner (man kan ju inte spela en rollperson med sönderskjuten rumpa eller hur?) så delar vi upp PER i två nya attribut. UTS (hur snygg man är) och KAR (hur bra man för sig). KAR kan man aldrig förändra, kanske kan man gå en charmkurs men det är ju bara fjantar som går sånna, dessutom förändrar det ju inte ens inre värderingar. UTS kan man ändra på hur mycket som hellst. plastikdoktorn slår ett slag mot sitt värde i plastikoreration/medicin etc.. lyckas han slår man ett "förbättringsslag" mot sin UTS för att se om den ändras. får plastiksnubben perfekt slår man förbättringsslaget med fyra tärningar.. ungefär så funkar det om jag inte kommer ihåg fel.. ursprungligen så är UTS = KAR = PER..

[color:red]hata dotcombarnen!</font color=red>

Smaffy är jag. blä.

chrull

Stockholm Kartell
Hmm blir inte det jobbigt..

För då skulle man ju kunna göra som i Player's Option reglerna i Ad&d.. dela upp alla attribut i två..
Enligt dom regelrna skulle formlen se ut typ: A=B+C. Där A är det ursprungliga värdet som slås fram, B är sekundäregenskapen, där sätter du värdet själv, och C är den andra sekundäregenskapen.

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--

smaffy

Hero
näe.. det är inte så överdrivet svårt.
och det var föresten A = B = C, inte så mycket egentänkande precis.
och sedan måste man ju inte ändra sin UTS bara för att man plastikopererar sig. man kan ju återställa ett någotsånär likadant utseende som man hade innan man sköt bort ansiktet.. men det verkar som om alla utom jag vill bli snyggare.

jag förnekar alla paraleller till adod. adod suger. nästan allt suger. men mest suger dotcombarnen.

Smaffy är jag. blä.

hatten

Swashbuckler
Re: Till och med andra Hetrosexulla män

Till och med andra hetrosexulla män hade vänt sig om och tyckt att en annan man med PER på 24 ser snygg och vacker ut.

NOF

Largoi

Warrior

Gränsen för det borde väl ligga nånstanns runt 18 typ...
för övrigt så är 36 det högsta man kan ha i STY från början helt utan cybernetik (om man bara kan få en händelse en gång och utgår från bara grundboken) det ni 36 i styrka inte dåligt det

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...

Largoi

Warrior
Cool och social uppträdande

Jag tycker cool och socialt uppträdande (och Stil och smak också) är ungefär det ni säger är personlighet, så iallafall för mig är PER nästan bara utseende eftersom det kan höjas praktiskt taget hur högt som helst... jag vet inte, men det verkar som om man inte skulle behöva dessa färdigheter och cool värden om man har hög PER, för då har man den utstrålningen som cool ger en och man vet hur man ska föra sig som färdigheterna ger en...

Nu när jag läser igenom det är det svårt för mig att förstå riktigt vad det står men jag hoppas ni förstår vad jag menar

Yaqobo

Veteran
Det tror jag också, jag säger som nästan alla andra redan har sagt, Personlighet är inte Utseende(PER != UTS), jag tolkar det såhär:
Psyke är logisk intelligens, vilja är viljestyrka, bildning är akademisk utbildning och personlighet är personlighet (en personlighet kan vara bra eller dålig, precis som styrka) dvs emotionell intelligens och socialt beteende. Vissa männsiskor är trevliga, andra inte, det har inget med att göra hur snygga de är!

Ta t ex en viss Silvstedt, många tycker att hon är snygg, men det är inte många som skulle vilja vara ihop med henne (hoppas jag!).
Snygga människor kan komma undan med att bete sig odrägligt, fula kan inte det lika lätt.

Visserligen finns ju färdigheten socialt umgänge, så jag kan ha fel... PER kanske är fökortning för "PERfekt utseende"...

RZLo

Veteran
Kan man inte köra med plastikoperationer som med hörapparater, att det går och höja PER till en övre gräns?Eller så kunde man köra med att det gick att höja PER ett visst antal snäpp.

RZLo

Largoi

Warrior

Just nu känner jag att jag missat något jag vet att jag fick det till 36 tidigare nu är det bara 34... fuck...

*väldigt glad att du frågade*
Först och främst måste man naturligvis vara överklass eller social elit och slå 6 när man blir genetiskt manipulerad (och naturligtvis måste man ha 18 från början).
Sedan på fördels tabellen ska man slå 9 (Byggd som en oxe (+3)) och sedan 85 (stark(+2)) nu är vi uppe i 29. Sen när man slår på händelse tabellen ska man slå sig ner till hemlös och där slå 16-19 (Försöksperson) där ska man slå 1-15 för att få +1 i styrka, andra slaget får gärna vara på almänna tabellen och där vara styrketräning (90-91) vilket ger +2. Nu är vi uppe i 32 sedan ska man åka i fängelse och slå 79-88 (styrketräning) som ger +2 till

Som sagt jag vet att jag har fått det till 36 tidigare just nu kommer jag inte på det bara jag saknar 2... faen

Jon

Veteran

Känns som det är rätt liten chans att det ska inträffa :)

En jättebiff från den sociala eliten blir hemlös och utsätts för medicinska försök, för att sedan hamna i fängelse.

/Jon

Largoi

Warrior

Ja chansen är ju inte precis så hög men det kan ju ändå hända...=)