"Skulle vara intressant och veta vad det finns för idéer hur man skall begränsa effekten av "äckligt rika" rollpersoner. Speciellt sådana metoder så att spelarna inte säger upp bekantskapen med spelledaren..."
Anpassa kampanjen efter rollpersonerna.
En äckligt rik person gör inte ett tillslag i äkta Neo-style för att tjäna pengar. Han gör det "for the thrills", på grund av hans etiska övertygelse eller något i den stilen.
Har man en rollperson som inte är ute efter spänning eller "att göra rätt" så finns det fortfarande lösningar. Pengar drar till sig problem mer än vad mitt badrum drar till sig flugor. Paparazzis, stalkers, fans... you name it! Allt detta kan utnyttjas för att skapa intressanta möjligheter.
Det bästa tricket är alltså att finna rollpersonens motivering och använda den, eller att skapa en motivering. Precis som för alla andra rollpersoner, för övrigt.
Risken med äckligt rika rollpersoner är obalans. En kreativ spelledare (med hjälp av en kreativ spelare) använder obalansen för att skapa en koppling mellan rollpersonen som har och rollpersonerna som inte har. Anställning är en möjlighet, någon form av snyltarrelation är också möjlig, och så vidare.
Ser man, trots alla dessa möjligheter med pengar, att en snorigt rik rollperson är ett problem så är rådet ännu enklare: tillåt inte äckligt rika rollpersoner, utan slå om de resultaten.
- Krille
<A HREF="
http://www.foxtail.nu" target="_new">
http://www.foxtail.nu</A>