Rickard
Urverk speldesign
Jag har tråkigt så därför delger jag ett system till DoD som jag har skissat på, där man kan minimera utrustningsplocket. Samtidigt så ville jag kombinera det med ett system för samhällsskikt. Någon oviss moderator får väl flytta tråden, om denne känner att det är kul.
Jag har delat in föremålen i olika föremålsplock. Frågan är vad jag ska kalla det. Följande kategorier finns:
Yrkesspecifik utrustning
Nivå 1:Grundläggande saker.
Nivå 2:Kompletterande saker.
Nivå 3:Hög standard med komplexa föremål.
Bostad (per familj)
Nivå 0:Bostadslös, alternativt delar rum med flera andra.
Nivå 1:Eget rum.
Nivå 2:Egen bostad.
Nivå 3:Egen bostad med tjänare.
Äventyrarutrustning
Nivå 1:Börs, elddon, facklor
Nivå 2:Filt, säck, vattensäck, snaror, fiskeutrustning, kniv
Nivå 3:Spade, rep, sovfäll, ryggsäck
Transportutrustning
Nivå 1:Extra uppsättning grovkläder.
Nivå 2:Extra uppsättning finkläder.
Nivå 3:Riddjur med vagn eller stridstränat riddjur.
Vapenutrustning
Nivå 1:Stridsval som har 1 bonus. (dolk har 1 bonus)
Nivå 2:Stridsval som har totalt 3 bonusar. (tvåhandsvapen har 3 bonus)
Nivå 3:Stridsval för 5 bonusar. (läderrustning har 4 bonus)
Tjuvutrustning
Nivå 1:glimmerplatta, kofot
Nivå 2:dyrkar, handborr, änterhake, rep
Nivå 3:vaxklump, handborr, nyckelfilar, nyckelämnen, metallsåg, glasskärare, verktygsbälte, smal repstege.
Lägerutrustning
Nivå 1:1 veckas fältproviant, filt, elddon
Nivå 2:spade, kokutrustning, oljelampa, handyxa, sovfäll
Nivå 3:tält, packåsna.
Vad som ingår i de olika nivåerna har jag mest slängt in. Fler förslag önskas.
Beroende på vad man valt (inte slagit eller något) för samhällsskikt får man olika val bland de 7 utrustningsplocken ovan. För att få nivå 2 så får man välja det utrustningsplocket 2 gånger och får då allt som står i de två nivåerna till sin utrustningslista.
<table><tr><td>Samhällsskikt</td><td>Val</td><td>Veckokostnad</td><td>Sysselsättningar</td></tr><tr><td>Lägre skiktet</td><td>2</td><td></td><td>Underhållare, brottslingar.</td></tr><tr><td>Mellanskiktet</td><td>4</td><td></td><td></td></tr><tr><td>Övre skiktet</td><td>6</td><td></td><td></td></tr><tr><td>Adel</td><td>8</td><td></td><td></td></tr></table>
Det är såpass mycket som jag skrivit. Sifforna har jag mest satt dit men när jag pusslade lite så tyckte jag det verkade vettigt. Behöver speltestas för att se hur andra än just jag tänker. En riddare (adel) kan välja Bostad 3, Transport 3 och Vapen 2 (plocka vapen som innehar 4 bonusar). En magiker (övre skikt) kan välja Yrkesspecifikt (alkemilabb) 3 och Bostad 3, en hantverkare (mellanskikt) välja Bostad 3 och Yrkesspecifik nivå 1, en skrivare välja Bostad 2, Yrkesspecifikt 1 och Transport 1.
Veckokostnad är det som krävs för att man ska lyckas upprätthålla sin levnadsstandard. Vet inte direkt hur jag ska lösa det. Borde faktiskt mer bero på vad man valt för föremålsgrupper, än vilket skikt man tillhör.
/Han som kan säga att vapenbonus är vapenskada i hans regler, fast istället för att läggas till skadan, så läggs det till färdighetsvärdet, då vapenskadan är det tärningen visar vid ett vapenfärdighetsslag
Jag har delat in föremålen i olika föremålsplock. Frågan är vad jag ska kalla det. Följande kategorier finns:
Yrkesspecifik utrustning
Nivå 1:Grundläggande saker.
Nivå 2:Kompletterande saker.
Nivå 3:Hög standard med komplexa föremål.
Bostad (per familj)
Nivå 0:Bostadslös, alternativt delar rum med flera andra.
Nivå 1:Eget rum.
Nivå 2:Egen bostad.
Nivå 3:Egen bostad med tjänare.
Äventyrarutrustning
Nivå 1:Börs, elddon, facklor
Nivå 2:Filt, säck, vattensäck, snaror, fiskeutrustning, kniv
Nivå 3:Spade, rep, sovfäll, ryggsäck
Transportutrustning
Nivå 1:Extra uppsättning grovkläder.
Nivå 2:Extra uppsättning finkläder.
Nivå 3:Riddjur med vagn eller stridstränat riddjur.
Vapenutrustning
Nivå 1:Stridsval som har 1 bonus. (dolk har 1 bonus)
Nivå 2:Stridsval som har totalt 3 bonusar. (tvåhandsvapen har 3 bonus)
Nivå 3:Stridsval för 5 bonusar. (läderrustning har 4 bonus)
Tjuvutrustning
Nivå 1:glimmerplatta, kofot
Nivå 2:dyrkar, handborr, änterhake, rep
Nivå 3:vaxklump, handborr, nyckelfilar, nyckelämnen, metallsåg, glasskärare, verktygsbälte, smal repstege.
Lägerutrustning
Nivå 1:1 veckas fältproviant, filt, elddon
Nivå 2:spade, kokutrustning, oljelampa, handyxa, sovfäll
Nivå 3:tält, packåsna.
Vad som ingår i de olika nivåerna har jag mest slängt in. Fler förslag önskas.
Beroende på vad man valt (inte slagit eller något) för samhällsskikt får man olika val bland de 7 utrustningsplocken ovan. För att få nivå 2 så får man välja det utrustningsplocket 2 gånger och får då allt som står i de två nivåerna till sin utrustningslista.
<table><tr><td>Samhällsskikt</td><td>Val</td><td>Veckokostnad</td><td>Sysselsättningar</td></tr><tr><td>Lägre skiktet</td><td>2</td><td></td><td>Underhållare, brottslingar.</td></tr><tr><td>Mellanskiktet</td><td>4</td><td></td><td></td></tr><tr><td>Övre skiktet</td><td>6</td><td></td><td></td></tr><tr><td>Adel</td><td>8</td><td></td><td></td></tr></table>
Det är såpass mycket som jag skrivit. Sifforna har jag mest satt dit men när jag pusslade lite så tyckte jag det verkade vettigt. Behöver speltestas för att se hur andra än just jag tänker. En riddare (adel) kan välja Bostad 3, Transport 3 och Vapen 2 (plocka vapen som innehar 4 bonusar). En magiker (övre skikt) kan välja Yrkesspecifikt (alkemilabb) 3 och Bostad 3, en hantverkare (mellanskikt) välja Bostad 3 och Yrkesspecifik nivå 1, en skrivare välja Bostad 2, Yrkesspecifikt 1 och Transport 1.
Veckokostnad är det som krävs för att man ska lyckas upprätthålla sin levnadsstandard. Vet inte direkt hur jag ska lösa det. Borde faktiskt mer bero på vad man valt för föremålsgrupper, än vilket skikt man tillhör.
/Han som kan säga att vapenbonus är vapenskada i hans regler, fast istället för att läggas till skadan, så läggs det till färdighetsvärdet, då vapenskadan är det tärningen visar vid ett vapenfärdighetsslag