Nekromanti Äldre DoD - Religon och gudar?

solvebring

Superhero
Tjosan på er!

Tänkte införa religon i min hemmagjorda värld till DoD som vi spelar.
Då hade jag tänkt att först skriva varje religon efter den här mallen:
<ul type="square">
[*]Hur gammal är den?
[*]Gudar?
[*]Prästerskap?
[*]Vad innebär den?
[*]Bön/meditation?
[*]Vad säger man om andra religioner?
[*]Livet efteråt?
[*]Budord/Visdomsord?
[/list]
Verkar det som en bra mall?

Sedan tänkte jag ju självklart att detta skulle ge något.
- Gudapoäng, GP!
Så en veckas (7 dagar) bön/meditation, en gång morgon och kväll, ostört ger 1 GP.
Bön/Meditation på helig plats motsvarar 2 dagar.
Större dåd som enligt ens gud anses göra gott ger 1 GP.

Sedan bör man göra en lista med ting man kan köpa.
Vi säger att första är vid femtio kanske...
Exempel:
50 GP - Din gud belönar dig med mer styrka (Krigare STY +2, Trollkarl PSY +2, Lärd man INT +2, Tjuv SMI +2) och +1 i varje färdighet som den aktuella grundegenskapen baseras på.
75 GP ... öh...eh...

Ja, om ni tror att detta system är bra, ge tips på fler gudagåvor?

Kaigon

Helmgast
Min första tanke är att ha lite mer generella termer (så länge det inte blir för luddigt), exempelvis skulle jag nog ersätta Prästerskap med Organisation/Struktur alternativt lägga det som egen punkt. I den punkten skulle man iaf behandla kyrkor, tempel, samt om det finns en centraliserad makt (exempelvis Påve).

Bön/meditation skulle jag nog ersätta med riter och ta upp dagliga riter (bön/meditation/offer), veckoliga eller månatliga riter (kyrkobesök) och kanske årliga riter (jul, påsk). Under punkten "Livet efteråt" antar jag att man behandlar allmän syn på döden. Det första som bör nämnas i punkten är nog om religionen är cirkulär eller linjär (tror det kallas så).

Jag funderade också på skillnaden mellan "Vad innebär den?" och "Budord/Visdomsord?", det första kanske mer är en sammanfattning. Eventuellt är "Budskap" ett bättre ord.

Kring Gudapoäng så känns det mer intuitivt med Helighet, det är ju inte ens säkert att alla religioner har gudar, dessutom kan en religion ha flera gudar, dvs Gudapoäng känns mest passande om man bara har en gud. I min menig så låter även "köpa" fel eftersom jag antar att man inte förlorar GP efter att man köpt en "helig förmåga", dessutom ska man väl inte kunna köpa samma förmåga flera gånger. En tanke som kan göra det hela enklare är att Gudapoäng/Helighet är en B-färdighet och varje B-steg skulle innebära någon bonus eller dylikt (B1 kanske något så enkelt att man får +1 om man gör något på helig plats). I gengäld får man nog vara snålare med EP till färdigheten än vad man är med GP (i allmänhet får man speciella EP så man kan inte lägga valfria Äventyrs-EP utan SLs specifika godkännande). Jag minns att jag sett Shagulismen ("religion"/sekt från Den Femte Konfluxen) som B-färdighet så det kanske kan inspirera något.

solvebring

Superhero
Jag förstår precis vad du menar på alla punkter och jag uppskattar din hjälp och dina åsikter. Skall överväga dina idéer och förlag mot min egna uppfattning.

Dock är det så att jag delvis spelar med husregler, för att uppnå vad jag och mina spelare anser är snabbare, smidigare och mer lättarbetat i alla meningar. Alltså, det skall ha väl fungerande effekt med det skall inte ta någon tid i övrigt heller. Därför har jag t.ex. slopat B-färdighets-systemet och gjort om allt till tärningsgrund etc.
Svårt att förklara, men det är inte det väsenliga...

Det väsentliga är: Jag använder mig inte av B-färdigheter, har du kanske fler idéer över hur man kan lägga in detta istället?

xpanthom

Veteran
Religiösa poäng

Mitt försök till religionssystem går ut på att det finns en generisk uppsättning gudar som alla härskar över ett livsområde (à la grekisk eller romersk mytologi). Varje karaktär tillber en av dessa gudar, och i gengäld får karaktären en liten grundegenskapsbonus.

Gudarna förutsätter dock ett visst beteende som stämmer med deras respektive gebit, och för balansens skull ger krävande beteende högre grundegenskapsbonus. Fruktbarhetsguden förutsätter till exempel sexuella erövringar av sina undersåtar. De här beteendekraven främjar också karaktärsspelandet och kan säkerligen leda storyn i nya riktningar.

Genom att handla i enlighet med gudens principer kan karaktären samla fromhetspoäng, som kan användas till exempel för att förbättra chanserna vid tärningsslag osv. Fromhetspoängen har ett tak och återhämtas via rätt beteende.

Krille

Super Moderator
Jag är inte så intresserad av att Kvibillesekten är 42 år gammal, hyllar guden Brie, att man måste vara född i Skåne för att bli präst, att man ber genom att hålla tumme och pekfinger ungefär två centimeter i sär och föra dem till munnen och säga "mmmmmm", att man ser det som helig plikt att korståga mot hedningarna från Falköping, att efterlivet ses som ett kex och att man brukar säga "kex, ost och druvor är värda att sträva mot". Sånt där är uppslagsfakta, och det är jag totalt ointresserad av numera.

Vad jag vill veta är hur jag skriver äventyr om religionen. Jag vill ha inspiration. Jag vill veta hur munken Bavaria Blu såg ljuset och vände sig mot Gud. Jag vill veta hur det gick till när Svarta Sara fördömdes till evig danskhet. Jag vill veta hur kyrkan förhåller sig till folk, i synnerhet potentiella antagonister i äventyr och rollpersoner, eller hur kyrkans män kan fungera som antagonister.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Är det här tänkt att ge en belöning för att på ett vardagligt vis följa religionens regler, eller är det tänkt som ett system för speciellt heliga personer? För jag kan mycket väl tänka mig att det är olika syste mför dessa två. Ett exempel på det förstnämnda kan vara följande:

Rollpersoner kan vinna kortvarig gudomlig favör. För att kunna uppnå denna krävs att man generellt sett lever efter gudens regler i vardagen (enstaka brott kan accepteras, men inget systematiskt eller för allvarligt) och utför ett lämpligt offer med tillhörande ritualer (detta innebär i praktiken att man spenderar pengar eller arbete på att fixa ett offer, samt att det krävs en präst eller någon annan som har färdigheten Teologi för att utföra ritualen). När man gjort detta har man gudomlig favör, vilken kan användas för att förbättra ett slag i en färdighet guden styr över med ett steg (fummel --> misslyckande --> framgång --> särskilt --> perfekt). När man gjort detta är favören förbrukad. Favören förbrukas också om man bryter mot gudens regler, eller försöker använda den till något guden inte gillar. De färdigheter guden styr över varierar -- välj kanske fem stycken lämpliga (Oden kanske skulle ge Bärsärkagång, Nekromanti, Rida, Skaldekonst och Spjut, medan Tor skulle ge Kasta, Köra Vagn, Slagsmål, Spå Väder och Stridshammare).

Detta ger en ganska "hednisk" känsla -- tro är inte så viktigt, utan det räcker med handlingar. Men om religionen ska vara så pass konkret att den ger märkbara fördelar i tillvaron tycker jag att det är en vettigare attityd än den tyngd den kristna traditionen lägger vid tro.

Om du däremot vill att religionssystemet ska handla om exceptionella individer anser jag att det kan göras med hjältepoäng. Om man köper hjälteförmågan "uppmärksammad av gud" kan man till exempel öppna för möjligheten att på mer konkreta vis få hjälp av guden -- så länge som man är användbar i gudens plan för världen har man en möjlighet att få viss hjälp på vägen. Höja grundegenskaper och liknande kan man göra med hjältepoäng, så det behövs inget extra system för det.

Rickard

Urverk speldesign
Mycket bra förslag.

(detta innebär i praktiken att man spenderar pengar eller arbete på att fixa ett offer, samt att det krävs en präst eller någon annan som har färdigheten Teologi för att utföra ritualen).

/.../

De färdigheter guden styr över varierar -- välj kanske fem stycken lämpliga (Oden kanske skulle ge Bärsärkagång, Nekromanti, Rida, Skaldekonst och Spjut, medan Tor skulle ge Kasta, Köra Vagn, Slagsmål, Spå Väder och Stridshammare).
I D&D så finns det ett yrke där man frammanar en ande på början i dagen som tar plats i kroppen och så ger anden vissa förmågor (en eldande skulle ge förmånen att spruta eld och tåla eld). Det skulle kunna fungera likadant här, fast man ber till en gud istället och ber om tjänster "Snälla Gud(ar), jag skulle vilja undgå missöden i grottan vi ska till idag".

Att ha som andra rollspel att bajsa iväg besvärjelser åt höger och vänster är (för mig) en rätt töntig lösning för troende. Skönt att förslagen i denna tråd frångår det.

/Han som inte kom på vad yrket heter, trots att han spelar det

Svarte Faraonen

ром и смерть
Binder. Det ska visst vikas in i Warlock i 4e, och därmed hamna i grundboken åtminstone lite grann. Om man vill ha mer uppenbara gudeffekter (inte bara "det kunde ha varit tur") hade man kunnat lägga in sådana förmågor också.

Något annat jag tycker är viktigt att poängtera, och som till exempel D&D ofta missar, är att folk i polyteistiska världar ofta dyrkar flera gudar -- man är inte ensidigt en havsgudsdyrkare, utan offrar till havsguden när man ska segla till havs, krigsguden när man ska slåss, härdguden när man ska laga mat, och så vidare.

Rickard

Urverk speldesign
Det var det jag menade, men du sade det bättre [NT

/Han som skrev kort för att spinna vidare på Bobbys förslag

Johan K

Gammal & dryg
Well,d et är iaf en bra grundmall att starta ifrån tycker jag. Sedan vet man ju aldrig var det landatr. Inspiration får man oftas när man minst anara det, eller hur.

Just det där om gudapoäng har du visst fått lite inspiration ifrån DoDT va... :gremlaugh:
Tycker mig känna igen det där.

solvebring

Superhero
Re: Religiösa poäng

Okej, det lät riktigt intressant det där med fromhetspoängen, det kan vara värt att hålla i minnet tycker jag, den idén var finfin.
Dock vill jag se bredare med religionerna. D.v.s. fler och det med skillnader emellan sig, så att man märker skillnader i världen på även det viset.

solvebring

Superhero
Vad jag vill veta är hur jag skriver äventyr om religionen. Jag vill ha inspiration. Jag vill veta hur munken Bavaria Blu såg ljuset och vände sig mot Gud. Jag vill veta hur det gick till när Svarta Sara fördömdes till evig danskhet. Jag vill veta hur kyrkan förhåller sig till folk, i synnerhet potentiella antagonister i äventyr och rollpersoner, eller hur kyrkans män kan fungera som antagonister.
Det är väl tänkt att även det skall framgå på ett eller annat vis...
Huhm... Öh...
Det är just därför det är så bra att göra en tråd om sådant.
Jag kan skriva om det mesta, men trots mitt intresse för religion som ämne att gräva i och diskutera kring, som skolämne etc. så har jag faktiskt mycket svårt att ge det en rättvis äkthet då det kommer till t.ex. rollspel. Att utveckla det som du talar om på ett vis så att det verkligen ger alla "balla fakta" och scenariomöjligheter är svårt tycker jag.

Kan du kanske ge exempel eller tipsa vilka trådar som bör bindas ihop och vilka rubriker man bör försöka tänka på för att få själva känslan och stämningen kring religionen?
Så som du beskriver, att få det att växa fram. För du har rätt, det är ju det som är det verkligt intressanta. Dock är det alltid bra med kringliggande beskrivning om all annan fakta för att spelaren skall kunna föra sin tro fullt ut om han så vill. Därför har jag ställt upp de punkter som jag inleder tråden med.

solvebring

Superhero
(Oden kanske skulle ge Bärsärkagång, Nekromanti, Rida, Skaldekonst och Spjut, medan Tor skulle ge Kasta, Köra Vagn, Slagsmål, Spå Väder och Stridshammare).
Det här kan vara den mest lämpliga idén känns det som. Kanske inte att man rakt vinner nya färdigheter, men däremot en possitiv modifikation i svårare stunder?
Dock är problemet det att t.ex. den religon som är tänkt att vara spridd över de norra länderna endast har en gud, ganska kristen eller judisk i sin typ kan man säga...
Kanske kan det då vara att man erhåller yrkesrelaterade plus i svårare stunder då, att guden ser till alla individer. Att det alltså inte behöver vara en gud för vart yrke ungefär, som Oden, Tor, Tyr, Freja etc.

solvebring

Superhero
Well,d et är iaf en bra grundmall att starta ifrån tycker jag. Sedan vet man ju aldrig var det landatr. Inspiration får man oftas när man minst anara det, eller hur.
Jo, det är sant. Men det är just det att jag så väldigt gärna skulle vilja ha detta, i alla fall den största delen klar till nästa spelmöte för att kunna köra ett roligt äventyr med ganska så mycket religiösa infall.

Just det där om gudapoäng har du visst fått lite inspiration ifrån DoDT va...
Tycker mig känna igen det där.
Njaej. Faktiskt inte, tror att jag kikade på en liknande idé någon gång under mitt första år bakom SL-skärmen för flera år sedan på någon gammal halvdassig DoD-sida som någon annan idéspinnande grabb hade spikat ihop. Eller något sådant...

solvebring

Superhero
Vore en idé att bara skriva en massa lösa småtexter, mini-noveller, som hänt i den och den religonens namn och sedan hålla den faktan jag satt upp i punkter i allra kortaste laget. Tror du det skulle ge en ganska så hel bild?

Krille

Super Moderator
Eftersom varje religion är unik så är det läbbans svårt att ställa upp en mall för att beskriva dem. Men i stort sett är det detaljerna som ger äventyret. Om du tittar till exempel på Da Vinci-koden så handlar det ju egentligen inte om hur katolicismen utövas. Istället plockar Dan Brown fram den tidigaste historien i den kristna kyrkan och slänger på en av de mer intressanta Graal-teorierna, och från den mixen så tar Brown fram en konspiration baserat kring en hemlig kamp mellan två organisationer, en som försöker bevara en hemlighet och en som söker förstöra den. Därefter kryddar han lite med coola popcornfakta.

I en rollspelsvärld så har man mycket lättare. Har man konflikten, i det här fallet mellan fantasymotsvarigheten till Prieure de Sion och Opus Dei - låt oss ge dem lite mer fjantasyaktiga namn som Egravads Broderskap och Zharnas Hand - så kan man i princip hitta på alla de coola detaljerna medans man öser på. Man kan förmodligen inte göra en deckargåta lika omfattande och läsarmedryckande som Dan Brown gör utan att i princip hitta på Zharnas dogma och praxis och historia in i minsta detalj (vilket i princip kräver tvåtusen års historia), men man har en jefligt bra grundkonflikt där som nog kan få fart på spelarna. Och som sådan behöver man egentligen inte ett solitt genomarbetat verk, eftersom grundkonflikten med en konflikt mellan två rivaliserande organisationer hade funkat lika bra med Mossad och PLO, eller GRU och KGB, eller Sovjet och USA, eller... tja, du fattar vinken.

Däremot behöver de flesta av oss hjälp med att komma på de där koola konflikterna, eller i alla fall en pekpinne åt rätt håll.

För att anknyta till han götes landstråd, vad jag vill veta om ett land - säg Sovjetunionen - är inte hur stort det är eller hur många soldater som KGB har i sin gränsvakt, eller hur skarp ammunitionen är under övningar. Jag vill ha konflikter som jag kan använda för att göra äventyr. Jag vill veta att KGB och GRU ligger i luven på varandra och har gjort så sedan före andra världskriget. Jag vill veta att det finns motsättningar mellan sojveterna och fabriksdirektörerna om femårsplanernas genomförande. Jag vill veta att kapten Andrzei Korska i Mosvkamilisen är totalkorrupt och mutad av maffian, och därmed livrädd för sin chef, major Potemkin. Jag vill veta att Dalchimsky har kommit över koder som kan aktivera sovande agenter i USA och måste stoppas innan han gör det. Kort sagt, jag vill ha detaljerna och konflikterna.

För att få fram dem misstänker jag att du åtminstone till en del måste ta fram skolfaktan, och utifrån dem komma på konflikterna och detaljerna, men det är inte skolfaktan jag vill ha. Det är bara första steget, men det är andra steget som jag vill ha.

Så kanske nåt sånt här: ta fram en sida skolfakta och en sida historia. Vaska fram sex sidor med mängder med olika äventyrsuppslag och personer och detaljer som man kan använda i äventyr ur de där två sidorna historia och skolfakta. Slå ihop allt till ett åttasidigt avsnitt om religionen ifråga. Då har du något som i teorin skulle kunna göra mig nöjd.

solvebring

Superhero
Re: Äldre DoD - Ett steg vidare

Okej. Jag tror mig förstå alla de åsikter som flödat kring ämnet och jag har tagit till mig en del. Jag har nu gjort en noga övervägning för att se huruvida jag skall göra med gudarna.
Jag slog fast vid att flera gudar, såsom inom asatron och den grekiska mytologin, det blir nog roligast och ger flest chanser till bred utveckling. Jag trodde absolut inte det först, men det lutar åt ett försök med det i alla fall.

Se den bifogade filen. Det är långt ifrån klart men det är en början.