Nekromanti Äldre och spel

The_Gorger

Hero
Jag pratade just med min mormor, som nämde att hon hälsat på några gamla vänner på ett ålderdomshem, och att de spelat fia, samt hur roligt alla hade tyckt att det var. Hon är fö 78 om jag inte minns fel.

Tänk när man blir pensionär, då kommer man att ha all tid i världen att spela rollspel. Visserligen kanske man inte orkar spela lika länge i rad, men man kan ju spela varje dag! Det klassiska problemet spelarbrist blir ju dock värre med åren, då folk tenderar att dö.

Vad tror ni om era framtida jag? Hur kommer rollspelandet som 80-åring att se ut?

magoo

Hero
Med tanke på mina kassa gener har jag små förutsättningar att bli 80 år. Jag hoppas dock att jag fortsätter spela som äldre, däremot är jag tveksam att det blir rollspel som spelas.

Jag vill sitta på hemmet och spela sällskaps- och dataspel, lösa korsord och spana på gamla gubbar i korridoren!

Troberg

Sinister eater
Vad tror ni om era framtida jag? Hur kommer rollspelandet som 80-åring att se ut?
Enda chansen jag tror jag har att spela vid 80 är om det skulle gå att vampyrlajva eller zombielajva på riktigt...

Johan K

Gammal & dryg
Jag tror & hoppas att jag fortfarande har sinnet i behåll & sitter & lirar ännu en klon av DoD, Mutant elelr nått sådant spel.
Sedan så tror jag att jag även lirar spel som Settlers, Carcassonne & sådana spel åxå...

Pom

Swashbuckler
Hm, det är ju egentligen två frågor:

Spelar pensionärer rollspel?

Kommer vi att spela rollspel fortfarande om X antal decennier?

Jag har aldrig spelat med en pensionär. Jag har ett antal gånger spelat med folk i åldersspannet 60-64 och det gick bevisligen. Om ingenting magiskt händer vid 65 års ålder bör det alltså gå att spela rollspel som pensionär.
De som idag lever vid 80 års ålder är dels rätt många och dels i mycket varierande kondition. Är man hyggligt pigg i skallen blir det nog inga problem.

Vad jag personligen gör ett antal decennier fram i tiden vet jag inte. Men jag är rätt konservativt lagd och rollspel är ett tidsfördriv som går att variera så vansinnigt mycket att det känns rimligt att jag håller på i någon mån med det. Om det finns någon meningsfull gräns mellan datorspel och bordsrollspel då vet jag förstås inte och det spelar kanske ingen roll.

Så - gissningsvis - ja. :tekopp:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Tja, jag har ju redan spelat rollspel i drygt 30 år, så att jag kommer att spela det om ytterligare drygt 30 år är väl ganska troligt.

/Mikael - känner sig redan som "äldre".

Balderk

Swashbuckler
Jag tror inte att jag kommer spela rollspel om 45 år då jag blir pensionär enligt dagens regler (fast jag skulle gissa på att man jobbar längre än till 65 vid det laget). Jag vet inte riktigt varför jag tror att jag inte kommer spela då, men oddsen är nog emot mig... Vi spelar lite nog som det är idag.

Men spel kommer jag förhoppningsvis spela, det blir man aldrig för gammal för. Jag skulle tycka det var ascoolt att vara en riktigt bra pokergubbe som spöade alla andra gubbar på hemmet. Så kortspel och stryktippset är nog de säkraste vaden jag kan göra i dagsläget.

Att det vore jävligt skönt att lira rollspel då är en annan sak, skulle jag spela rollspel skulle jag nog spela typ Mutant Chronicles eller något, för att spela ett rollspel som är en riktigt gammal framtidsvision. Tänk er hur man såg framtiden 1960... skulle det inte vara skitcoolt att spela ett framtidsrollspel från den tiden? Synd bara att rollspelen inte fanns då...

/Balderk, får nog lägga in ett ex av MC i ett bankfack för säkerhetsskull

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Äldre och spel [OT]

Jag hade iofs alltid tänkt mig att som 80-åring sitta på ålderdomshem och spela Quake umptielva mot alla andra penschisar och skrika saker som "y0 n00bzor!!!11 3y3 0wnzor y0ur azzor!!!oneone" åt dom när man instafraggar dom för tredje gången varpå man man springer ned i det stora hålet i marken som man inte såg på grund av starren och dör. :gremsmile:

/Naug

Rickard

Urverk speldesign
"Jag pratade just med min mormor, som nämde att hon hälsat på några gamla vänner på ett ålderdomshem, och att de spelat fia,

/.../

"
Det kommer att kommit så många moderna och komplexa spel så att vi 80-åringar inte har hunnit/orkat med att lära oss dem.. Vi kör på med dem gamla spelen och spelar cs i nätverk på uråldriga datorer (för dem nya är inte kompatibla med dem).. Kanske så har någon pensionärsfreak kodat så att cs funkar på nyare datorer..

Men tänk dig själv.. Din mormor spelade ju Fia med Knuff.. Spel som åtminstone jag fnyser åt för att det är för enkelt, medan jag själv hyllar Caracassone för dess komplexitet och mångfacettitet.. Vad tror du att pensionärerna skulle tycka om du tog med dig Giljotin och försökte lära dem? Hur skulle det låta?

Antagligen såhär: "Jag var minsann med under franska revolutionen och sådär gick det minsann inte till"..

"Beprövat är bäst".. Det vet vi ju alla.. Särskilt i kombination med "Man kan inte lära gamla hundar att sitta"..

/Han som kan säga för de helt obildade att cs är Half-Life-mod:en Counter-strike

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Tja, jag har ju redan spelat rollspel i drygt 30 år, så att jag kommer att spela det om ytterligare drygt 30 år är väl ganska troligt.
Den äldste i min spelgäng, Åke S, fyllde 50 sistlidna Lucia. Han och jag är inställda på att spela så länge hjärnan håller, även om vi stapplar fram med rullatorer på ICA.

Min mormor läste Tolkien (som talbok) för första gången när hon var över 80 (efter att ha hört undertecknad, som då var kring 20, lovprisa verket) och var glasklar i huvudet, om än blind och rörelsehindrad, tills dödsängeln plötslig hämtade henne vid 91 års ålder. Så ska slipstenen dras. :gremsmile:

Zadrith

Hero
Jag är övertygad om att jag kommer att spela rollspel så länge jag hittar någon att spela med, min farfar som är 95 gör helst samma saker nu som han gjorde när han var ung. Det vill säga fiska och spela kort. Med tanke på att jag helst spelar rollspel eller sitter framför datorn, vilket jag gjort i drygt 20 år, så skulle så skulle jag tro att det är det jag helst gör under resten av livet.
För säkerhets skull så lär jag mina barn spela rollspel så att jag åtminstone kan få spela lite på framtida familjesammankomster. :gremwink:

ermine

Warrior
Re: Äldre och spel (Extremt OT)

Jag hade iofs alltid tänkt mig att som 80-åring sitta på ålderdomshem och spela Quake umptielva mot alla andra penschisar och skrika saker som "y0 n00bzor!!!11 3y3 0wnzor y0ur azzor!!!oneone" åt dom när man instafraggar dom för tredje gången varpå man man springer ned i det stora hålet i marken som man inte såg på grund av starren och dör.

Vi väntar otåligt på den första versionen av Unreal som specialanpassats för folk med ledgångsreumatism.

Eller vad sägs om onlinespel anpassade för sjutioåringar?

Undrar föresten vad ungdommen på 2050-talet kommer att syssla med som vi kommer att finna omoraliskt. Jag menar, VI lär knappast kunna raljera om spelvåldet.