Nekromanti Äldre rollpersoner i DoDv6 och deras yrkesnivå.

Archer

Swashbuckler
Funderat en del på det här med yrkesnivåer och äldre rollpersoner.
Funderar på följande lösning som kan vara aktuell för äldre och mer erfarna rollpersoner.

Ung, Mogen = Amatör
Vuxen, Medelålders = Lärling
Gammal, Ur. = Utövare

Självklart så börjar man med det antal ÄP som minimum krävs för att man ska ligga på den yrkesnivån.
Detta är det enklaste sättet jag ser att lösa paradoxen med att spela äldre rollpersoner.
Att börja på amatör fungerar som sagt bra om man är ung eller mogen.

Vad sägs om det ?

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)

NecTech

Swordsman
Skulle fungera om det var det ända problemet...
Men eftersom hela systemet är en stor blåskärm i mina ögon så är din idé ingen lösning för mig....Min enda lösning är att återgå till EDD.

Men för övrigt tycker jag att din lösning är iaf åt rätt riktning.

Jag kan dock fortfarande inte acceptera att en utövare som exempelvis är Lärdman har 20-30 kp mer än hans yngre motsvarighet......Trots att båda bara suttit i sina bibliotek och läst en en massa böcker.

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net/rollspelszonen" target="_new">http://www.endarker.net/rollspelszonen</A>

Archer

Swashbuckler
"Jag kan dock fortfarande inte acceptera att en utövare som exempelvis är Lärdman har 20-30 kp mer än hans yngre motsvarighet......Trots att båda bara suttit i sina bibliotek och läst en en massa böcker."

Om det är det enda de har gjort så är det ett skumt förhållande, ja.
Men om man antar att de har gjort även annat i sitt liv, rest mellan städer, långa farliga strapatser i sitt sökande efter kunskap och böcker så är det mer troligt att de även har lärt sig andra saker.

Klon

Hero
Tycker det ser bra ut kommer nog använda mig av det....
Det löser dock inte alla problem men ändå.

Så det så!

Pazuzu

Warrior
Suck, här kommer första BUGFIXEN!

Till AD&D släpptes hyllmeter med regelböcker med så mycket skit så ni kan inte ana. Allt för att försöka ÅTGÄRDA ett konstruktionsfel. Det fanns regler för kroppsdelar, handlingar, ordentliga yrken, färdigheter, tillägg, tillägg och tillägg. Mycket var saker för att sälja, men majoriteten av allt imponerade ICKE på en som spelade DoD.

Man kanske fixar saker så här i pappersvärlden, men in mina ögon får Riotminds en chans till... "Utgåva 2"

Archer

Swashbuckler
Ja, skapa nya rollpersoner är väl ganska uppenbart.

Det var bara så att någon tog upp just det här med ålder och yrkesnivå, därför så föreslog jag den husregeln.

Vaun Vuriche

Warrior
Jo fast innebär det att den troligtvis mycket äldre mannen kommer att tåla mer fysisk skada än hans yngre motpart?

Njae...

Hela idén med att få mer KP/level är ju inget jag kommer att ta till mig.

Dart

Warrior
Man får väl använda sitt sunda förnuft istället för regelboken funkar garanterat mycket bättre i alla situationer. Och skulle nån dryg rp börja beklaga över att hans gubbe är så dålig för att man inte följer alla regeler i boken så är det bara börja damma av grymkäfts fällor då håller dom tyst sen:)

Walk softly and carry a big stick.

G

Guest

Guest
Just do it your own way.
Ingen hindrar en att ändra på regler och göra dem till det "bättre".

Pain is Passing...
Love is Lasting...

Rickard

Urverk speldesign
Men det vet ju alla att en skröplig gammal gubbe är mer stryktålig än en ung man.

/[color:green]Han</font color=green> som vill observera att han var sarkastisk