Nekromanti Äldre svenska rollspel, värt att sälja?

föredetting

Veteran
Jag sitter på en större samling äldre svenska rollspel, främst från Äventyrsspel som det hette på den tiden.

Är det något värde i dessa saker?

Jag har en del saker som kan vara lite svåra att få tag på, bland annat de absolut första 1.0-boxarna till Mutant och Drakar och Demoner (något slitna), Sinkadus från nummer 3 och framåt, riktigt gamla äventyrshäften till Drakar och Demoner, Gamla Mutant, Chock med mera. Jag har INTE Ereb-Altorboxen och Svavelvinter, annars är det en i stort sett komplett samling av Äventyrsspels äldre rollspel.

Allt är komplett förutom vad gäller tärningar och det är generellt mycket bra skick på sakerna även om de äldsta oftast är mer slitna. Alla boxar finns, nästan alla har hela hörn, alla äventyr har förvarats i plastfickor. Många äventyr, även av de äldsta skulle jag vilja säga är i mint condition. Det finns även en del dubletter.

Trivs egentligen rätt bra med att ha samlingen kvar, men det är samtidigt lite synd att bara ha den nedpackad i förrådet. Visar det sig att det är något värde att tala om så skulle jag kunna tänka mig att sälja av en del.

Har tittat lite på tradera då och då, men aldrig sett några riktiga rariteter där. Vad är de mest eftertraktade sakerna från gamla Äventyrsspel och hur ligger de till i pris tumme-pekfinger?

Telash

Swordsman
Nä inget värde alls. Ingen idé o sälja. Jag kan vara schysst och köpa loss allt för en tia plus frakt av dig. :gremwink:

Skämt åsido, d&d 1.0 kan du få en hel del för. Kolla tradera.com

Vimes

Sillkung
Skulle gissa på mellan 50 och 500 per produkt. Liksom, normalt kanske de flesta betingar ett värde på en dryg hundring, men om du får två samlare på tradera som verkligen vill ha det kan det dra iväg.

D.v.s. det kan variera rätt rejält. Tradera är dock, enligt min erfarenhet, en mycket bra säljkanal för den här typen av saker.

!Paxen

Swashbuckler
Mikael Johansson said:
Nä inget värde alls. Ingen idé o sälja. Jag kan vara schysst och köpa loss allt för en tia plus frakt av dig. :gremwink:

Skämt åsido, d&d 1.0 kan du få en hel del för. Kolla tradera.com
Han skriver iofs att han har kollat tradera, och troligtvis frågar han här för att han inte vet hur han ska värdera rollspelen pga att han inte hittar det på tradera.

föredetting

Veteran
Exakt, har bevakat tradera lite halvhjärtat så lite hum har jag på de vanligare sakerna. Tack för svar och info så långt. :gremsmile:

Det som skulle vara intressantast är ett högst ungefärligt värde på 1.0-boxarna till Mutant och Drakar och Demoner, samt Sinkaduserna. Boxarna är hela men vita i hörnen, mutantboxen har något veck i kartongen, böckerna är i rätt bra skick som jag minns.

Om det är några spel, boxar, äventyr eller tillbehör i den här kategorin som brukar vara av särskilt intresse så skulle det också vara väldigt intressant att höra. :gremsmile:

Dimfrost

Special Circumstances
Mutantboxen är inte värd mycket alls, den trycktes antagligen i stor upplaga eller något, men inget till Mutant från 80-talet är riktigt värdefullt. DoD 1.0 är en annan sak, den tror jag kan gå för 700-1000 (minst), men det kräver ju rätt köpare. Annars är det mest Ereb Altor-boxen och hela Svavelvinterserien (även de senare delarna) som är riktigt heta. Men det finns de som har mycket bättre koll än jag.

Sinkadus nr 3 kan vara värd en del, men från och med nummer 4 och framåt är de inte värda så mycket.

solvebring

Superhero
Det är värt en hel del, ja - beroende på skick och köparen du finner.

Om jag inte varit fattig så hade jag köpt allt av dig istället för att sitta här med ångest och gråta blod och banka skallen i väggen. Äventyrsspels prylar är något jag håller mycket kärt och därför försökt börja samla på... Men tja, utan rätt pengar har det inte blivit så mycket alls tyvärr. :gremcrazy:

Mutant har jag inte så bra koll på. Visst är det någon hunring här och var för boxarna men annars är det inte så värst om inte köparen är hungrig.

Fast DoD-prylar går från allt mellan 50-300:- kronor för olika böcker och boxar beroende på vilka vi talar om. Alla handböcker går bra, Magiboxen och Monsterboxen brukar gå för 200-500:-. DoD 1.0 brukar gå för mellan 700-1500:- beroende på skick och tillfället i sig. Har iof sett den gå för mindre, 200-500:- men då talar verkligt trasiga prylar eller säljare som inte vetat bättre. Missade en fin 1.0-box på blocket för 200:-. Det var surt som *piiip*...

solvebring

Superhero
föredetting said:
Tack för bra svar! :gremsmile: :gremsmile: :gremsmile:

Det är den här mutant-boxen jag menar:
http://www.runan.info/wp-content/uploads/2005/07/mutant_v1.jpg

Verkligen inget värde i den? Trodde den var mycket ovanlig...
Mja, inte så ovanlig som DoD 1.0. Därmed är det värde i den, men jag har trots det aldrig sett den gå runt tusenlappen eller något sådant. Några hundralappar snarare. Med andra ord är den värd sina pengar, men vi snackar inte samma prisklass på Mutant och DoD.

Eksem

Champion
Är det den här Drakar och Demoner-lådan vi talar om?

http://www.runan.info/wp-content/uploads/2005/07/dod01.jpg

...

Som jag nämnde tidigare i vrållådan så kan folk betala ganska mycket för gamla prylar, men det är väldigt beroende på om de som är intresserade är intresserade just då, och huruvida de har pengar. Tydligen så har Maj varit en lång månad (mellan lönerna) med mycket helger, panik inför sommaren och annat; så man kan tänka sig att föga somriga aktiviteter (rollspel och läsande) drar in som minst just nu.

solvebring

Superhero
Eksem said:
Är det den här Drakar och Demoner-lådan vi talar om?

http://www.runan.info/wp-content/uploads/2005/07/dod01.jpg

...

Som jag nämnde tidigare i vrållådan så kan folk betala ganska mycket för gamla prylar, men det är väldigt beroende på om de som är intresserade är intresserade just då, och huruvida de har pengar. Tydligen så har Maj varit en lång månad (mellan lönerna) med mycket helger, panik inför sommaren och annat; så man kan tänka sig att föga somriga aktiviteter (rollspel och läsande) drar in som minst just nu.
Just den ja, bör det vara? Det är DoD 1.0.
Även kallad den Blå boxen.

Och precis som du säger beror det självklart på turen att rätt köpare dyker upp. Jag har sett boxen gå för 700:- liksom 1500:- på Tradera - och riktigt trasiga ex för bara ett par hundra. Ganska stor skillnad...

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Blå Boxen går konsekvent för mellan 2000:- till 2500:- på tradera om den är komplett. Brukar gå ca 3-5 st / år.

Edit: Exempel

//EvilSpook

föredetting

Veteran
Det låter ju bra, runt 1500 kr är ungefär vad jag hade hoppats på. :gremsmile: Blev bjuden 10.000 kr för hela samlingen en gång i tiden, kanske var dum som inte tog det men då var jag mer inne på att bara ha den kvar.

Kanske ska börja lägga ut lite grejor på tradera ändå. Eller vänta till hösten när konjunkturen är bättre... Min box är i skick som synes nedan. Hörnen är hela, men boxen är något intryckt i locket. Oskrivna karaktärsblad finns. Boken är hel men något nött längs ryggen.

Attachments