Nekromanti Älgen vörsus Präddatör *spoilers & broilers*

Rising

Vila i frid
Först: Jag tänker inte förstöra några scener i filmen för de som tänker se den och som resonerar som jag (att det inte gör så mycket att få höra om en films koncept i stort - så länge som inga riktiga hemligheter avslöjas på förhand) - men jag markerar ändå hela skiten med en "spoiler"-tag eftersom inte alla är så smarta som jag. Tvärtom så tror jag att den här tråden kan hjälpa till att göra filmupplevelsen bättre, för jag måste helt klart ha sett den här filmen med den bästa av utgångspunkter.

Överallt på forum läser jag nämligen om hur folk har varit besvikna på filmen och hur den har kört både licenserna i botten. Jag tycker tvärtemot att den - efter premisserna - klarat jobbet riktigt bra.

Vilka är då premisserna?

Låt oss börja med att se på de olika licenserna var och en för sig. Alien 1 & 2 är klassiker och de flesta gillar dem båda, även om man kan vara oöverrens om vilken av de tu som är bäst. Alien 3 är de flesta kluvna till och fyran är en ren katastrof. Predator-filmerna är å andra sidan rätt jämna i mina ögon. Jag såg tvåan före den första filmen - och jag tycker att de etablerade predatormonstret riktigt häftigt i den filmen. Dessutom var de skickliga på att skildra staden som en djungel (med alla sköna voodoogangsters och så) - visserligen på ett fjortistöntigt sätt, men jag gillar fjortistöntigheter (och Alien 2 är å andra sidan också en extremt fjortistöntig film).

Alien-licensen har således mest att vinna på ett lyckat samarbete mellan genrerna, medan predatorlicensen har en hög lägstanivå. De flestas åsikter om hur dessa monster skall kunna drabba samman med varandra går att sammanfatta antingen med förnuftet "en predator har så bra vapen och IR-syn att han borde kunna blästra hundratals aliens utan en skråma" eller hjärtat, såsom tecknaren Simon Bisley en gång gjorde; "alienvarelserna är så tuffa att de skulle spöa skiten ur den där löjliga predatorn".

Jag visste EN sak innan jag såg AVP; och det var att både alienvarelserna och predatorn skulle få döda många människor vardera, och att de båda skulle få utdela jämnmycket stryk mot varandra. För att uppnå detta gjorde man ett smart drag i filmen: Vi får nämligen inte se en utan många predatorer, och de är ynglingar på mandomsprov, så det är okej om de har problem mot alienvarelserna. De dödar varandra i ungefär jämna antal.

Ett annat problem var det här med jägare-byte. I alienfilmerna har vi fått se människor med högteknologi gå bet mot lågteknologiska, primitiva vilddjur. I den första predatorfilmen så står predatorn för högteknologin och Arnold vinner genom att använda lågteknologiska fällor och genom att smörja in sig med lera. I serien "alien versus predator" så har jag för mig att mötet sker i rymden, men det skulle på något vis ta udden av predatorlicensen: Vad är det för häftigt med en högteknologi-rymdvarelse om själva människorna har likvärdig högteknologi till sitt förfogande?

Filmen AVP utspelas därför i nutid, och det tycker jag var ett genidrag. Inte minst för att det var lite oväntat. (Det är iofs en av ytterst få överraskningar i hela filmen - men varje liten pärla räknas) Problemet är förstås att de behöver släppa lös aliens på jorden i vår nutid utan att det ska sabba alienlicensen. Man har kommit på en lösning som... Tja, om man är en viktigpetter så kommer förmodligen ens huvud att explodera mitt under filmen. Jag tyckte att lösningen kunde ha varit mycket sämre. Det jag gillar var att de verkligen vävde ihop människor + aliens + predators på ett starkt sätt, så att den här filmen inte bara skulle handla om ett lyckligt sammanträffande där våra tre raser bara råkade snubbla över varandra samtidigt. De gjorde så gott de kunde, och deras lösning blev att hmmm... jag spoilertaggar det här: <table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Manusförfattarens lösning var att placera en inkapyramid på antarktis där predatorvarelserna i tidernas begynnelse offrade människor till facehuggers för att sedan kunna jaga alienvarelser. </font></td></tr></table> Sluta skratta.

Att predatorvarelserna ser prestationen att dräpa en alienvarelse som den högsta jägarbedriften - det känns helt logiskt och mycket häftigt i mina ögon, och att filmen för det mesta utspelas bland snö och rusk gör att man har en rätt dramatisk setting som ockå enkelt kan sudda ut alla spår av alienvarelserna så att alienlicensen bevaras. (Det finns dock en rätt stark koppling mellan AVP och alienfilmerna (kolla bland skådespelarna så ser du vilken) medan det saknas referenser till predatorfilmerna)

Annars är filmen mest en uppradning av scener som man förväntar sig från båda licenser: Fastslemmade människor framför facehugger-ägg, människor som skriker in i en värmekänslig kamera innan de blir spetsade av predatorspjut, syra, nätskjutare, bett genom folks huvuden, människor som hängs upp i taken, plötsliga svansattacker, predatorer som kopplar bort sina dreads innan de lyfter på sina ansiktsskydd, osv. På några håll så blandas de båda världarna på intressanta sätt och mer eller mindre oväntande (nej, egentligen inte) saker händer, men mest så får man vad man betalar för. Det här är en nördfilm som infriar de mest nördiga önskemålen, varken mer eller mindre.

Man får se både aliens och predators vara häftiga (även om jag tycker predatorerna är något ballare än alienserna) och man får se både aliens och predatorer vara filmens antagonister och vara de som skrämmer publiken (i början så är det predatorerna som är filmens "monster" - mot slutet så är det istället alienserma som tar denna roll (och där vinner aliens lätt)).

De väger upp licenserna bra, och båda varelser ser snygga ut på duken. Jag tycker att det är skönt att få se alienserna datoranimeras snyggt för en gångs skull, och även om filmen är väl mörk så tycker jag det bara är bra - monsteraction är ändå snyggast när den blir lite suggestiv. Snön är förresten en mästerdrag, jag önskar att det kunde ha snöat hela filmen igenom.

Så, se inte filmen med någon töntig utgångspunkt, utan se det som en kul happening där två licenser möts. Då är den helt okej.

Dåliga saker:

- PG 13 = inga svordomar och knappt något blod (förutom ljusgrönt eller frätande sådant).
- Byggnaden där det mesta utspelas.
- Alla banala människoporträtt.
- De "humoristiska" replikerna.
- Facehuggernas embryo som läggs i människors magar hoppar ut ur deras bröstkorgar lite väl snabbt.
- Predatorernas slakt på människor i början.

Bra saker:

- Ingen robot (mest uttjatade klyschan i aliens-licensen)
- Ingen "nu ska jag läka mig"-scen (mest uttjade i predator-licensen)
- Slutet
- Att man gjort båda licenser rättvisa och balanserat dem på bra vis.

Förvänta er inget mästerverk, och håll inte på och viktigpettra (ingen gillar viktigpettrar ändå) men som myspysunderhållning för tillbakalutade snubbar som jag så är det en helt okej rulle.

Johan K

Gammal & dryg
Nu vart det ju ett tag sedan som man såg de här filmerna...
Dock blev jag sugen på att se dem igen när det skulle släppas nått nytt & det blev ju inte sämmre när jag läste den här recensionen..
Så man får väll helt enkelt få tummen ur & se det här.. :gremtongue:

Minimoni

Homelander
Är slutet bra!? Stor SPOILER!!!

Det tycker inte jag...

Det känns ovanligt konstigt och korkat att en art som jagar Aliens som sport, skulle glömma bort att undersöka den enda överlevande predatorn i slutet av filmen.

Jag verkligen avskydde scenen där PredAlien hybriden biter sig ut ur predatorns innanmäte.

Men annars är jag med på de noter du framför. Resten av filmen lever upp till mina förväntningar. Men vad kan man förvänta sig!? Nörd som jag är så borde jag ju uppskatta en nördfilm av den kaliber som AvP erbjuder.

Jo en sak till! Jag tycker att filmen är aldeles för kort. Den hinner knappt börja innan den är slut.

Nu ska jag sova, Oyasumi...

Tzimisce

entomophobiac

Low Prep High Play
God sammanfattning

Jag håller faktiskt inte med om allt du skriver, men det kan väl ingen förväntas göra? Alla har sin bild av licenserna, och framförallt filmen ifråga.

Själv tyckte jag många av de mänskliga karaktärerna kändes som att de var placerade på rätt ställe, och hade gärna sett en timme film till med lite mer fördjupning i dem, faktiskt. De humoristiska replikerna du nämner hör hemma i filmen, i min mening, med tanke på att Arnold ändå haft ett finger med i spelet någonstans... och Arnold personifierar den här typen av totalt egentligen värdelös humor. Så den passar, imo.

Överlag däremot - bra recension. Jag tycker inte filmen förtjänar den dåliga kritik som ploppat upp från alla möjliga olika håll.

DarkMystic

Swordsman
Visst va AvP en underhållande film men den kunde bli så mycket bättre. Min bild av AvP är en massa Xenomorphs som ska fångas av Marinsen men självklart rymmer Xenomorphsen... Sen kommer "Präddatörsen" Och spöar alla men Marinsen flyr och kanske (bara kanske) har de en fångad Xenomorph med sig till jorden(där den flyr såklart :gremelak:)

Dåliga saker

-"Präddatörsen" får fett med spö
- Xenomorphsen kickar lite för mycket rovdjursröv
- Inga Marines eller PulseRifles :gremfrown:
- Inkatempel på liten ö utanför sydamerikas kust

Bra saker

- Tuffa effekter
- Tufft slut när Bruttan får ett spjut och blir lämnad ensam
på en ö med en PredAlien :gremgrin:

Men jag säger det igen. AvP kunde vara så mycket bättre...

/DarkMystic som satt och trodde att han hade en pulserifle att skydda sig med..

Krille

Super Moderator
Älgen vörsus Präddatör, dö kåmmick! (spoilers)

"I serien "alien versus predator" så har jag för mig att mötet sker i rymden, men det skulle på något vis ta udden av predatorlicensen: Vad är det för häftigt med en högteknologi-rymdvarelse om själva människorna har likvärdig högteknologi till sitt förfogande?"

Nu har jag också sett filmen, och jag såg många paralleller till serien.

Först, premissen för serien:

Serien utspelar sig på en framtida koloni där ett företag sponsrar en klase nybyggare att föda upp köttdjur för transport till Jorden med medföljande slakt. De här köttdjuren är inhemska på planeten. Kruxet är att planeten används för mandomsprov för rymdrastafarisarna, som då och då skickar ner en sond med ägg, så att köttdjuren blir värdar för en lagom klase älgar. I det här fallet så råkar det komma med ett ägg med en blivande drottning-facehugger, så det blir lite fler slemproppar än vad man tänkt sig. Sedan kommer ju förstås kruxet med de små mjäkiga människorna. Slaktfest i fyra nummer plus förföljare och efterföljare och en helt ny licens blev resultatet.

Jag såg en hel del likheter mellan AvP och AvP, men också en klase skillnader.

Vi börjar med skillnaderna: det är inte på Jorden utan långtåtahelvetebort. Människorna har högteknologi på nivå jämförbar med första Alien-rullen. Människorna är till stor del civilister utan vapen. Det finns inga kopplingar till gamla högkulturer. Det är varmt. Företaget med stort F vill ha både rymdrastas och älgar till sin biovapenavdelning. Det finns ingen pyramid som bygger om sig då och då.

Sen tar vi likheterna: det är en kvinnlig huvudperson. Hjältinnan får samma manbarhetsmärke som rymdrastafaris på slutet. En rymdrastafari klarar sig till slutet, där han dör heroiskt i ett sista försök att slakta mamma, medan övriga dör mer eller mindre snöpliga/heroiska slut. Till en början så är båda fiender, men på slutet är rymdrastafaris på människornas sida. Folk kläggas upp på väggar. Högteknologin spelar inte särskilt stor roll, utan i slutändan är det hederlig gammal list som avgör (i serien knipsar huvudpersonen av mammas huvud med en snabbstängande luftslussdörr, i filmen så har vi ju grejen med kedjan). Folk blir befruktade. Mamma kommer lös. Tja, åsså är det den vanliga slaktfesten, förstås.

Just grejen med manbarhetsmärket tyckte jag var en tydlig nick åt serien, och den höjde faktiskt mitt tycke om filmen ett antal nivåer. För övrigt, jag antar att du lade märke till nicken åt första Alien-rullen också: loggan "AVP" växer fram på samma sätt som texten ALIEN i första rullen.

Nå, jag är nöjd. Och av någon anledning så är jag faktiskt förtjust i Paul Anderson och hans halvsunkiga SF-action-rullar. Soldier är till exempel en film som jag älskar, till stor del på grund av inledningen, Kurt Russells förklaring till tjejen på varför han måste smiska fienden. (ungefär, hon: "Men varför måste du slåss?" - "Jag är soldat, sir!" - "Men varför måste du möta dem ensam?" - "De är soldater, sir!" och den replikväxlingen är väl ungefär hälften av Russells repliker i hela filmen), samt en underbar matte-målning av sopplaneten med ett hangarfartyg liggande på sniskan i sopberget. AvP gjorde mig faktiskt inte besviken: full fart från början till slut och... tja, en Paul Anderson-rulle, helt enkelt.

Och som du säger, den gjorde faktiskt båda licenserna rättvisa.

Är jag fjortisnördig nu?

Rising

Vila i frid
Re: Älgen vörsus Präddatör, dö kåmmick! (spoilers)

Det låter som om jag borde skaffa serien. Det där lät mycket bättre än vad jag trodde (jag gissade nog att serien påminde mer om spelet (som jag iofs inte har spelat, heller, så man kan gott säga att jag inte visste så mycket överhuvudtaget)), och jag förstår varför så många nu i efterhand har önskat att filmen kunde vara mer som serien.

För övrigt, jag antar att du lade märke till nicken åt första Alien-rullen också: loggan "AVP" växer fram på samma sätt som texten ALIEN i första rullen
Ja, och att förtexterna kommer fram på gröna alienbokstäver medan sluttexterna pluppar fram som röda predatorsymboler. Jag tyckte det var kul att det fanns så många sätt som filmmakarna kunde göra blinkningar åt båda licenserna.

Är jag fjortisnördig nu?
Lika fjortisnödig som jag, i så fall, för jag diggade ju filmen också. Vi gör så här: Vi säger att vi är balla och att alla som inte tycker som vi är fårskallar. Det har funkat för mig i alla tider. :gremgrin:

/Rising
skulle kanske prova att spela spelet också? Det enda jag har hört är att älgarna skall röra sig som plockepinndockor och vara totalt otuffa, och att det bara är fräckt att spela såsom predatorn.

Cybot

Mest spelbar

AvP2 är ett av de bästa spelen i spelhistorien.

Ettan är det litet si och så med (speciellt då den inte hade en sparfunktion under missionen, så de senare nivåerna var boffersvåra) men tvåan har allt. Ståryn är bra, att spela är grymt roligt (som predator, alien eller marine) och att spela som Marine i 2:an har blivit utnämt till "mest skrämmande spelupplevelse no.1" av Gamespy.
De har helt enkelt fångat känslan hos de diverse karaktärerna. Som alien så är spelet ömsöm smygande (speciellt i början) och ömsom vildsint slakt på Marines och svåra dueller mot predators. Som Predator så är du grymt överlägsen mot humans (det är nästan ingen match förutom mot Combat Synths) medans det är svårt mot Aliens. Som Marine är det en klaustrofobisk skräckupplevelse med å ena sidan snabba aliens som kan komma ifrån var som helst (och tål en hel del. Om de inte är bofferstora och tål ännu mer) till hypermäktiga predators (som du nästan aldrig möter men som är som en skugga igenom hela spelet). Att sedan de tre olika stårysarna är grymt tight sammanvävda gör det bara ännu bättre!

Det enda felet med spelet är att det (som alla FPS) är väldigt linjärt.

Krille

Super Moderator

"Det låter som om jag borde skaffa serien. Det där lät mycket bättre än vad jag trodde (jag gissade nog att serien påminde mer om spelet (som jag iofs inte har spelat, heller, så man kan gott säga att jag inte visste så mycket överhuvudtaget)), och jag förstår varför så många nu i efterhand har önskat att filmen kunde vara mer som serien."

Jo, det är faktiskt en höjdare. En av de bättre i Dark Horses serieproduktion och en höjdare för båda licenserna. Det hade varit kul om den hade varit mer lik serien. Å andra sidan så är jag rätt glad att den inte var för lik serien (utöver de diskreta nickningarna): de få överraskningar som fanns hade ju försvunnit helt om filmen var mer lik serien. Nä, jag är nog nöjd i alla fall.

Å just det, grejen med Företaget, i AvPs fall Weyland och i Alien/Aliens fall Weyland-Yutani, borde väl vara för uppenbar att påpeka, men jag påpekar den i alla fall. Till och med loggan är nästan identisk.

För övrigt blev jag faktiskt himla lycklig över att det var en svart tjej i huvudrollen, och dessutom inte särskilt överdriven åt något håll. I serien var huvudpersonen också från en (ur amerikansk synvinkel) etnisk minoritet (japanska i det fallet).

entomophobiac

Low Prep High Play

...jag gissade nog att serien påminde mer om spelet...

Serien är äldre än spelet, vad jag vet. Antagligen med ett par år till och med. Spellicensen utvecklades förmodligen för att fylla i den filmlucka som Fox ansåg sig hitta i licenserna.

entomophobiac

Low Prep High Play

...Paul Anderson och hans halvsunkiga SF-action-rullar...

Eftersom jag själv är ett stort Anderson fan (minus Mortal Kombat, måste jag tillägga) så är det är här lite av ett påhopp i mina ögon.

Event Horizon är faktiskt bland de bästa filmer jag någonsin sett. Resident Evil med uppföljare är på många sätt helt suverän och även om jag tycker AvP hade kunnat vara mycket bättre så är jag nöjd med vad den blev. Soldier är en hygglig film, om än inte alls i samma klass som särskilt då Event Horizon.

Så, visst, Andersons filmer är knappast av allmänt lättsvald karaktär, men de faller helt klart mig i smaken. Och ett par av dem har mer eller mindre blivit kultfilmer i vissa kretsar. Särskilt Event Horizon. (Som iofs samtidigt fått äta så mycket skit att det knappt ens är rättvist.)

Krille

Super Moderator

Det kom ett Aliens vs Predator-spel till Jaguar (nån som minns den konsollen?) strax efter serien, men den hade inte heller mycket med serien att göra. Den kändes mer som en prototyp till de första AvP-spelen, fast med en Castle Wolfenstein-motor (ja, den första CW).

Troberg

Sinister eater
Jag står nog fast vid det omdöme jag gav här för någon månad sedan. Inte bra nog för bio, halvdan om den varit producerad för video, bra om den varit producerad för TV och kanonbra om den varit pilotavsnitt för en TV-serie.

Jarl

Hero
AvP the datorspel

Jag måste säga att jag i slutändan lutar mer åt det första AvP-spelet. Grafiken är knappast lika bra tekniskt, men å andra sidan passar den bättre. Tvåans grafik är serietidningsaktig, vilket inte direkt hjälper till att skapa en läskig känsla. Ettan satsade det mesta av krutet på ljuseffekter, och i ett skräckspel är inte det ett helt fel val; ljussättning är ju rätt viktig i sådana sammanhang.

Och det är just känslan som tvåan stupar på jämfört med ettan. Ettan var helt enkelt jävelläskig. Jag kunde knappt spela två banor i rad, det var psykiskt påfrestande. Tvåan kommer inte i närheten. Kanske bidrog det att man hade begränsat antal saves (man kunde faktiskt spara, men på högsta svårighetsgraden fick man bara två saves per nivå), det gjorde att man aldrig kunde slappna av. I tvåan var det bara att quicksave:a sig igenom spelet. Ettan nästan tvingade en att spela på högsta svårighetsgrad om man vill "låsa upp" alla banor i spelet. Därmed fick man alltid ett jävligt motstånd vilket ännu mer bidrog till känslan av skräck och hopplöshet. Tvåan kan möjligtvis stoltsera med en läskig bana i hela spelet...

Ettan var på sätt och vis inte ett speciellt bra spel, men på något sätt fick dom in känslan på ett ypperligt sätt, vilket räddar den annars lite halvsunkiga produktionen.

Tvåan är snyggare, mer polerat och gedignare, men saknar det där extra, mycket på grund av katastrofal art direction.

Om det kommer en "trea" så väljer utvecklarna förhoppningsvis en grafikmotor som passar upplägget (typ Doom3 :gremsmile: ), först då kanske vi får det ultimata alien-spelet :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
Re: AvP the datorspel

Jag ville testa 2:an, men efter vad du skrev så är jag mer osäker.. Jag håller helt med om stämningen.. När jag spelade marines så satt jag på helspänn precis hela tiden.. Det var psykiskt påfrestande.. Jag hatar att det finns quick save till alla spel idag.. Vad är utmaningen då? Jag älskade att man bara kunde spara några gånger per bana och bidrog till den effekten som du sade.. Helt rätt också angående ljuset.. Det var en ball feat att alienvarelserna kunde förstöra lamporna för att göra det svårare för marines..

/Han som dock slutade spela spelet när han såg hur fula alienvarelserna var, för de förtog hela stämningen

Jarl

Hero
Re: AvP the datorspel

Testa tvåan kan man väl göra ändå, det är ju ett rätt solitt spel på sitt eget lilla vis, bara inte så där Alien som man kanske skulle vilja. Men vill man inte spela hela spelet så finns det ett mycket bra alternativ dock: det andra marine-demot som släpptes till (från?) spelet består av den läskigaste banan (eller den som fungerar bäst åtminstone). Så man kan, om man så önskar, plocka det proverbiella russinet ur kakan :gremsmile:

ro83rt

Swordsman
Jag fick en länk av en polare till en förhandsrecension. Nu kommer jag inte ihåg i vilket mail eller vilken sida det var. Hur som helst, killen som skrivit recensionen hade varit på en förhandsvisning av AvP. Bl.a. hade David Finscher och en del andra regissörer och producenter samt Paul Andersson varit med. Recensenten tyckte att de varit lite elaka mot Paul då hela salongen suttit och skrattat när man inte skulle skratta och ropat lustiga saker till monstren på filmen. Efteråt hade recensenten snackat med Paul Andersson och han hade erkänt att han inte var nöjd med filmen. Bl.a. hade han inte klippt filmen (vilket är skitkonstigt eftersom det nästan är det viktigaste när man gör film) och han tyckte att den blivit lite mesig pga att den blivit barntillåten plus att den var för kort. I "Directors cut" versionen så skulle han få fria händer och då ville han ändra på en del saker och göra den längre.

Phelan

Hero
Hmm, lite typiskt att man ska behöva vänta på direktörens klipp innan en film blir riktigt bra, men kommersialismen förnekar sig ju aldrig. Klippningen här var dock bisarr, för det kändes verkligen som att någon tittat antingen på klockan eller budgeten och sen sagt "jaha killar, nu måste vi gå till slutscen", för helt plötsligt minerar de hela skiten och hittar ut på nolltid och så är det dags för slutscenen.

Annars var Bishops lek med pennan och fingrarna den subtilaste hinten till tidigare filmer.

Mvh / Phelan

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Jo, serien är verkligen något extra. Om du bara vill åt plotten så var den med i ett nummer av Thriller för en väldig massa år sedan, och torde gå att finna på serieantikvariat. (Då har man dock skippat epilogen, och eventuellt prologen, har inte tidningen här så jag kan kolla.)

Vill du däremot _njuta_ av den så se till att få tag på Dark Horse versionen, gärna samlingsboken med hela handlingen från prolog till epilog, helt i lysande färg med kommentaravsnitt i slutet.