Vad finns det för rollspel med älvor i? Hur framställs älvorna i dessa? Vad finns det för olika sorters älvor? Det borde finnas några liknande väsen även utanför de brittiska öarna kan man tycka. Bör älvor vara en spelbar ras?
Changeling.Vad finns det för rollspel med älvor i?
Som allt möjligt, vad de har gemensamt är att de dels lever i vår värld och dels i en fantasivärld. Och de gillar mänsklig kreativitet.Hur framställs älvorna i dessa?
I just Changeling så finns det:Vad finns det för olika sorters älvor?
Jag skrev just Ryssland, mofo.Det borde finnas några liknande väsen även utanför de brittiska öarna kan man tycka.
Man kan inte spela något annat i Changeling, din skånska pajas.Bör älvor vara en spelbar ras?
Jag tycker namnet är bra, i den meningen att det inte finns något bättre. Helt optimalt är det ju inte, med mångtydighet etc, men det får man nog leva med.En relaterad fråga: Är älvor ett bra samlingsnamn på svenska. Det ger ju både associationer till en viss typ av varelse (små irriterande saker med vingar för rollspelare, halvnakna flickor som dansar i dimma för andra) och är en samlingsterm för övernaturliga väsen av en viss typ. Fungerar det som beteckning på det som på engelska kallas faeries?
Varför skulle det inte göra det? Det engelska begreppet är ju precis lika brett. Faktum är att om det svenska ordet vore mindre mångtydigt skulle det passa sämre.Fungerar det som beteckning på det som på engelska kallas faeries?
Jag har använt benämningen älvfolk som samlingsnamn och älva för små bevingade raser och högälva (som jag egentligen tycker suger som begrepp) för de alvlikna typer som ofta finns på tronerna.En relaterad fråga: Är älvor ett bra samlingsnamn på svenska.
Det finns älvor i Earthdawn också, de kallas för windlings. Ganska standard, små bevingade humanoider med ett beteende som ofta irriterar de stora. Funkar ändå faktiskt ganska bra i en grupp av blandade raser.Vad finns det för rollspel med älvor i? Hur framställs älvorna i dessa?
Njaej. Jag tycker generellt att knytt passar bättre. Alltså; om jag tänker på ett sånt där gäng som kidnappar spädbarn i Hellboy; med typ pysslingar, magiska ugglor, små flygisar och stora magiska gubbar i kåpor... Då föredrar jag "knytt".En relaterad fråga: Är älvor ett bra samlingsnamn på svenska.
Självfallet inte, det suger, vilket jag också propagerat för typ tio ggr tidigare på forumet. Älvor är kvinnliga alver, lingvistiskt och mytologiskt - visst, senare muterade till dansande småflickor i skymningsdimma, men fortfarande av inhemskt nordiskt ursprung. Anglosaxiska 'faeries' är ju rimligtvis = féer, konceptuellt, språkligt, mytologiskt, etc sett.En relaterad fråga: Är älvor ett bra samlingsnamn på svenska. Det ger ju både associationer till en viss typ av varelse (små irriterande saker med vingar för rollspelare, halvnakna flickor som dansar i dimma för andra) och är en samlingsterm för övernaturliga väsen av en viss typ. Fungerar det som beteckning på det som på engelska kallas faeries?
Det gör nog inte Ymir heller. Men han pratade ju bara om hur det låg till språkligt och mytologiskt. Jag tycker Ymir agerade som ett föredöme i frågan: Han presenterade sin (bildade) angreppsvinkel på problemet, men utan att ringakta några andra. Om alla skolade personer resonerade på det viset så skulle jag inte ha några inskränkta fördomar mot akademiker.Inte för mitt liv kan jag tycka att fauner eller alver är féer.