Re: Sneaky
"Jepp. Jag skulle kalla både teater och rollspel för underhållning, ev. med ett djupare budskap "
Hmm, du drar in underhållning i det hela. Det är intressant. Jag skall fundera lite över hur jag grupperar in konst/kultur/underhållning m.m. Jag kommer tillbaka till den frågan senare.
"Exakt, de eventuella regler som finns i en teaterföreställning är inte av typen "svärd gör 2T6 skada". En fundamental konceptskillnad (F.k.s, hädanefter "
Tja, en regel är en regel. "Hjälten vinner" är en utmärkt regel.
"Verkligen? Är det som regel så att spelarnas handlingar är förutbestämda till stora del av ett manuskrip som spelarna får ta dela av i förväg? I såfall är det knappast rollspel man spelar längre..."
En plott är ju nu faktiskt inte vad spelarna gör utan vad som händer i världen omkring dem.
"Det finns teater med en viss handlingsfrihet men det är undantag snarare än regel och graden av handlingsfrihet är ytterst sällan ens i närheten av spelets."
Det är sant att handlingsfriheten är stor inom rollspel, dock anser jag väl inte att just handlingsofrihet är särskilt beskrivande för teater.
"...och det är inte en f.k.s. ("fundamental konceptskillnad" om någon glömt)? Hmm... mystiskt."
Publiken finns ju fortfarande...
"Jag ser inte hur något positivt kan komma ur detta så jag tycker vi avslutar snarast."
Jag har fått ut både nöje och tankeställare genom den här debatten.
"Bah, det är bara ännu en variant av sorites-problemet. Du får debattera det själv om du tycker det är viktigt "
Det känns ju väldigt utvecklande...
"Nej, men som regel... *suck*"
Och rollspel innehåller som regel agerande.
"Det är uppenbart att du tycker det. Kan du ge ett exempel på en mänsklig aktivitet som _inte_ är teater i dina ögon?"
Måleri, skulptering, snickeri, skriva böcker, knacka HTML, bygga sandslott, svarva stål. En hel bunt aktiviteter till priset av en.
"Exakt, det är t.o.m. rätt vanligt.. och inte teater. QED "
Jag vet bara ett rollspel där man likställt rollspelande och tärningskastande och det är DoD 6.0. Överallt annars finns det ett litet trevligt kapitel om vad rollspel är och att man spelar en roll för att uppleva spännande äventyr och andra världar.
"... tillsammans med trägårdsskötsel och krig "
Krig kan till viss del vara teater (USA), men trädgårdskötsel kan jag nog inte dra med i definitionen.
"Exakt, vilket var poängen. Ser du problemet med överdrivet öppna/vida definitioner nu då?"
Problem är till för att övervinnas.
"För att debatten, huvudsakligen, inte berör rollspelets eventuella konstnärliga meriter utan dess eventuella kategoriskillnad från teatern."
Fast du svarade ju faktiskt på påståendet...
"Speciellt anser jag att det är skadligt för rollspelen att klassa in dem under teater snarare än (en bit) brevid"
Skadligt? På vilket sätt?
/staffan
szandor@szandor.com
Tel: 073-695 05 19
Fnuppa: 3 blobbar