Nekromanti Ändast det bästa duger.

Baron

Veteran
Re: I stereotypbekämpningens namn

Men vore det inte svårt av en smugglare att sköta sina vanliga affärer iförd ett slagsvärd? Vad skulle hans kontakter säga? Skulle inte vakten notera (även om det var lagligt). Skulle inte ett sådant vapen vara honom fjärran i de flesta fall?
Sedan kanske han i sin ungdom tränade det till en mästares grad, hemma på gården. Hans pappa var fäktmästare hos kungen. Innebär det att han skulle bära med sig en sådan tingest?

Greymourn

Swordsman
Fler åsikter... Eller samma... REVISITED...

. Dessutom så kanske man inte vill eller orkar bära med sig olika svärd beroende på målets rustningstyp.
Hur stor är risken att du som magiker tar strid emot en tungt bepansrad krigare? Chansen är ännu mindre om du dessutom är "nybörjare" med vapnet...

I vår värld skapades tvåhandssvärdet av den anledning att man vid 1400-talets mitt lyckats producera ganska så rejält plåtpansar... Innan detta hade man ingen större nytta av ett dylikt vapen eftersom ett vanligt svärd dög mer än väl i vilket fall... Precis som du tidigare konstaterat finns ingen direkt nytta med att bära runt på flera slags svärd, tvåhandssvärdet ersatte i princip enhandssvärdet helt och hållet... Det användes av knektar till fots, och var tillskillnad ifrån enhandssvärdet inte speciellt lyckat att fäktas med, 150cm järn a 4-5kg är inte direkt smidigt... För dem som inte orkade vifta med ett dylikt fanns olika slags krutvapen, alternativt stångvapen... Visst, Mundana är en fantasyvärld, allt är möjligt, men för att vara så liten har den en enormt skum utveckling, i Jargien har vi år 500, i Consaber 1400-tal utan krutvapen, varför lär inte länderna av varandra???

Grundegenskaper baseras för mycket på gener, och för lite på uppfostran/samhällsklass/yrkesväg... Därför kan säkerligen de flesta magiker som slagits fram med 3T6 hantera ett tvåhandssvärd...

Kimon

Swordsman
Re: Fler åsikter... Eller samma... REVISITED...

Hur stor är risken att du som magiker tar strid emot en tungt bepansrad krigare? Chansen är ännu mindre om du dessutom är "nybörjare" med vapnet...

Det är väl inget drömläge direkt, men ibland så har man inget alternativ. Och då är ju ett tungt svärd bättre än inget svärd alls.

Grundegenskaper baseras för mycket på gener, och för lite på uppfostran/samhällsklass/yrkesväg...

Det är sant. De priviligierade i sammhället borde ha bättre möjligheter till att förbättra sig både fysiskt och mentalt. Helt enkelt på grund av "det goda livet".

Därför kan säkerligen de flesta magiker som slagits fram med 3T6 hantera ett tvåhandssvärd...

Lyfta det och svinga det kan nog vilken svensson som helst. Det är nog inte såå jobbigt eftersom svärdet inte är så tungt. Men det är ett bekymmersamt vapen att gå runt med eftersom det enda effektiva sättet att bära det på är i händerna.

Kimon

Swordsman

Men vore det inte svårt av en smugglare att sköta sina vanliga affärer iförd ett slagsvärd? Vad skulle hans kontakter säga? Skulle inte vakten notera (även om det var lagligt). Skulle inte ett sådant vapen vara honom fjärran i de flesta fall?

Jag ser inte riktigt problemet. Visst kanske vapnet väcker uppmärksamhet, men det är ju inte så att personen ifrågra skyltar med att han är smugglare. Tanken är ju att hans verksamhet skall fortlöpa i det fördolda. Man skulle kunna tänka sig att om personen ifråga är handelsman på dagtid och smugglare på natten, att han på dagtid inte bär sitt vapen synligt utan använder sig av vakter. På natten däremot, med reducerad vaktstyrka bär smugglaren sitt slagsvärd. På så sätt så förbättras täckmanteln som används på dagtid.

Korpen

Hero

Först, tvåhandsvärden utvecklades INTE för att slå igenom tunga rustningar, utan för att röja bland pikar. Nästan oavsett hur hårt man slår så hugger man inte igenom en plåtrustning, jut hugg är det den skyddar bäst mot, mot tunga rustningar använde man spetsen på vapnet och försökte hitta glipr i rusningen. Ville man slå igenom en rustning använde man vapen som var gjorda för det som t.ex hillebard eller pålyxa.
Sen väger ett tvåhandsvärd 2.5-4kg (beroende på längd, 3kg eller strax därunder fär ett svärd på 150cm), och de är alldeles utmärkta vapen att fäktas med.

Greymourn

Swordsman

och de är alldeles utmärkta vapen att fäktas med.
Mitt tidigare uttalande grundade sig på en mening från grundar sig på tå meningar ur Svärd&Dolkar...

Författaren nämner där att det användes av specialutbildade knektar med mycket gedigen träning, anledningen att det var ett mycket svårhanterligt vapen...

Angående vapnets vikter kommer även de ifrån samma bok so i guess det är en aning källa mot källa...

Greymourn

Swordsman

Det är sant. De priviligierade i sammhället borde ha bättre möjligheter till att förbättra sig både fysiskt och mentalt. Helt enkelt på grund av "det goda livet".
Det är ytterligare en intressant sak med den stora blandningen av klassiska europeiska kulturer i Mundana, sådant som inte beskrivs tar, åtminstone jag, från det land i vår egen historia jag anser passande... "Adeln" har ju haft ganska så växlande ideal huruvida man skall/inte skall vara vältränad... Jag har nog iaf. tolkat världen som att en adelsman väljer en mental/fysisk karriär (ursäkta utrycket) i stil med präst/magiker eller riddare...

Dessutom bör ju bönder och hårt kroppsarbetande ha en ganska rejäl muskelmassa och inte så mycket annat...

Korpen

Hero

Då gissar jag att din bok är ganska gammal, eller baserar sig på gamla källor. Har du tryckår? Tänk på i det i äldre böcker finns historier som att man behövde lyftkran för att kunna komma på en häst när man hade rustning...

Vapnet användes dock av specialla knektar som hade som uppgift att försöka röja i pikformationer, orskaen till att de ansågs specialutbildade var att jobbet var extremt farligt, därav fick de dubbel sold. Vapent som sådan är inte mer svårhanterligt än en hillebard eller ett spjut.

Greymourn

Swordsman

Gamla källor... Ja typ 1450... :gremlaugh:

Boken är en andra upplaga från 1981 original 1975...

Notera att mina teorier om svärdets användnig inte kommer härifrån utan snarare var egna funderingar...
Om svärden användes för att forcera pikformationer är det ytterligare en anledning till varför gemene mundansk magiker inte har ett behov av ett sådant...

Vapent som sådan är inte mer svårhanterligt än en hillebard eller ett spjut.
Nä, men så fäktas man ju inte direkt med dem... :gremlaugh:

Mr Brunch

Veteran
Det finns ett par saker som gör att tunga rustningar och balla stora svärd är bara en nackdel, det enklaste är att skicka in dom i en stas och spela ett stadsäventyr. Stadsvakter gillar inte folk som går runt i dubbel ringbrynja, tunnhjälm och tvåhandssvärd. Chansen är att dom blir gripna för störande av allmän ordning eller liknande.
Vape som passar i sådana äventyr är ungefär dolk, kortsvärd eller liknande. Fast om man har fina kläder och en snygg, utsmyckad calansvärd mistas du nog för (eller troligare är) en rik köpman elelr adelsman och därav tjafsar vakten intem ed dig.
Ett annat sätt att ta bort focuset från dom stora coola vapnena och rustningarna är att använda dig av lite fysiska problem och istället sätta upp helt annat motstånd. dektiktivarbete, rent rollspelande baserad på spelarnas sociala bakgrund eller liknande. Låt dom leda en bondeuppror eller liknande om du har spelare som gilalr strid. Det finns våld med men mest kommer dom få försöka rekrytera nya män, sköta problem som mat och liknande.

Rickard

Urverk speldesign
Rollspelens spelregler [½ OT]

Elitist, elitist..? Jag vet inte.. Ge din definition av det uttrycket så ska jag svara på frågan.. Jag brukar inte se ner på hur andra spelar då det inte rör mig i ryggen, men de få gånger jag kollar in på Eon-forumet (via Info-rutan) då ämnet verkar intressant så är alltid minst 50% av alla råd regelförknippade.. Varför det?

Jag vill inte komma in här som en DoD:are och säga att ni är regelslavar eller säga hur ni ska ge råd. Det är inte det jag är ute efter.. Jag vill bara försöka få fram andra sidor hur man kan avhjälpa problem med spelarna.. Jag ger helst inte bestraffningar utan hellre belöningar till spelarna.. Om de gör fel så är det ibland för att jag som spelledare inte har gett dem en klar världsbild..

Om jag vill avhjälpa problem i min spelgrupp så gör jag följande:
a) Tänker ut hur jag kan undvika problemet med hjälp av världen.
b) Tänker ut hur jag kan undvika problemet med hjälp av att inte släppa till med regelinformation.
c) Pratar med spelarna.

a)
Världen som man spelar i är alltid fri att ändra på.. Försök tänka på hur man kan förändra spelarnas tänkande genom att ändra lite på världen och göra så att spelarna får uppleva det.. Att ha ett snack med spelarna på fem minuter kanske inte hjälper, men att de får uppleva det under ett(/flera) rollspelstillfälle(n) kanske kan få dem att ändra på sig..

Ska vi ta orginalfrågan och se hur vi kan lösa detta?
1. Tungre vapen kan anses användas av våldsamma personer.. Om spelarna knatar omkring med stora vapen så får de svårare att ta kontakt med andra människor då dessa hellre drar sig undan än riskerar sitt liv genom att tala med RP:na.. Att ha rustning på sig kan även falla in på att få detta bemötande.. Jag begränsade spelarna till att ta stora vapen och massiva rustningar genom att enkelt ändra på startkapitalet..

Att anpassa reglerna efter världen tycker jag är helt ok.. Jag har inte helt låst spelarna till att ta fjuttiga vapen, då de kan spendera lite av gubbens erfarenhet för att få mer startkapital.. Eons köpsystem är ju annorlunda då man får välja utrustning ur speciella kategorier..? Smart, men svårt att ändra på utan att ändra allting.. Fast vill spelledaren verkligen få spelarna till att välja mindre (till storlek) vapen så är det ju bara att sätta igång och ändra kategori-valen..

2. Endast knektar bär tyngre vapen.. Att vara beväpnad till tänderna tyder på att man antingen kommer från någon armé eller att man är ute efter att mucka gräl..

3. Det är förbjudet i vissa städer att bära stora vapen.. Kanske inte såå realistiskt, men det kan funka i fantasystäder..

4. Området som RP:n ursprungligen kommer ifrån har vapen som de föredrar.. Vissa delar av landet kanske gillar yxor och andra delar påkar.. Man får tänka ut sådant efter behovet och hur lätt det är att göra vapnet där..

Som du ser så finns det en hel del man kan göra för att begränsa för spelarna genom att ändra på världen..

b)
Till diverse framtidsrollspel jag någon gång ska börja spelleda har jag funderat på att bara ge ut ett häfte till spelarna som visar bild på vapnet, kaliber, ammo och storlek på vapnet.. Skadan skulle jag försöka hålla utanför.. Detta för att spelarna inte ska hålla på och välja vapen efter högsta skadan eller efter kanske längsta räckvidd.. Jag begränsar därmed regelkunskapen till spelarna.. Nackdelen med detta är att spelarna efter ett bra tags spelande ändå lär sig skador och räckvidd, men den tiden den sorgen..? Om Brinnande katten nu inte vill göra så att spelarna väljer efter bästa kombo så kunde denne ha gjort detta.. Själv brukar jag helst försöka göra så att spelarna vet så lite om reglerna som möjligt i viss mån.. De delar av regelsystemet som är ständigt återkommande kommer de ändå lära sig till slut..

c)
Denna punkt torde vara relativt uppenbar, så jag tänkte inte nämna saken något vidare.. Det är väl relativt självklart att man ska kunna hålla ett samtal med sina spelare för att bättra på samförståndet? Om du tycker att det är svårt att övertyga alla spelare så inrikta dig på de som du vet att du kan få med dig.. Lyckas du sprida dina tankar till en spelare kan denne påverka nästa som påverkar nästa... Till slut har du en majoritet av spelarna som tänker ungefär likadant som du..

Så slutligen, en sammanfattning.. Jag ville bara påpeka att man inte ska tänka enbart regelmässigt utan istället se hur man kan förändra sakerna genom att... ja, förändra världen man spelar i.. Jag vet inte.. Komma på regler för att slåss på skrymmande platser eller att sänka BV:t som ett straff.. Det är inte min stil..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som hoppas folk här tänker igenom alla vinklingar och inte bara hur man kan lösa det regelmässigt nästa gång dessa ger ett råd

Greymourn

Swordsman
Vad jag menade...

Var att det lät fruktansvärt "åh-vad ni har usla åsikter"...
Och att det kändes ganska irrelevant efersom det mesta som sägs överhuvudtaget är ganska uselt, särskilt på detta forum av någon konstig anledning...

För den delen borde det varit några glada gubbar med i mitt första svar... Kompenserar genom att skicka med dem nu...
:gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:

Korpen

Hero

Nä, men så fäktas man ju inte direkt med dem...
Jo det gör man faktiskt.
Faktum är att det är lättare (imo) att fäktas med ett spjut eller ett bastardsvärd än vad det är med ett lätts 1h svärd, detta p.g.a att man har mycket bättre kontroll på vapnet med tvåhandfattning. Sant må vara att det inte är troligt att någon går runt med ett stridberett slagsvärd i mundana, men det förhindrar inte att magikern har tränat med ett sådant eller att man har det nerpackat. Speciellt om magikern är adlig eller kommer från en krigarfamilj, då han/hon fått viss vapenträning som liten.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Vad jag menade...

"Var att det lät fruktansvärt 'åh-vad ni har usla åsikter'..."
Det kan ju ha något med att jag tyckte att det var usla åsikter.. :gremsmile: Mestadels för att det var åsikter från samma håll.. Det var ingen som kunde se det från ett annat perspektiv och likadant har det varit i de senaste tre trådarna jag besökt på Eon-forumet den här veckan..

"För den delen borde det varit några glada gubbar med i mitt första svar... Kompenserar genom att skicka med dem nu...
:gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:
"
Tackar, det värmer.. :gremsmile:

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som sakta drar sig tillbaka till sin håla

Greymourn

Swordsman
Re: Vad jag menade...

Mestadels för att det var åsikter från samma håll..
Det är så Eon forumet fungerar... En person gör ett inlägg, ett antal svar med samma innebörd dyker upp, jag lägger in ett onödigt uttalande som gör folk irriterade, några nya åsikter kommer...

Sedan brukar Krille/Naug el annan veteran ge sin syn p saken, och vips så hade hälften av dem som hade åsikter nya åsikter...

Det e gonatt dags... :gremlaugh:

ClaesFredrik

Veteran
Självklart inte

Varför inte? Om en magiker har råd, möjlighet och lust att köpa ett storsvärd så ska man väl inte beröva honom den möjligheten bara för att "det är ett krigarsvärd"?
Jag skulle inte neka en magiker rätten att bära omkring på ett storsvärd. Därremot antar jag att de flesta agiker skulle föredra att använda sin magi framför ett tvåhandssvärd.

Är du magiker har du desutom använt en stor del av ditt liv åt att lära dig magin och har därför förmodligen inte gått in så hårt för att lära sig fäktas med ett svärd som är lika stort som han själv, utan istället valt ett mer lätthanterbart vapen som knölpåk eller dolk...

Jag läste i en diskussion om vapen i annat forum om en situation i vissa tyska städer runt 1400-talet, där det tydligen var totalt acceptabelt att kånka runt på tvåhandssvärd, ikar och musköter, då syntes det ju att man var legoknekt.
Däremot små, gömda vapen var det hårda straff på....

Kakan

Veteran
Re: Självklart inte

förmodligen inte gått in så hårt för att lära sig fäktas med ett svärd som är lika stort som han själv, utan istället valt ett mer lätthanterbart vapen som knölpåk eller dolk...

som om det skulle vara lättare (som i mindre svårt) att lära sig slåss med ett lätt (som i mindre tungt) vapen? dessutom tycker inte jag att en påk verkar vara ett dugg mer lätthanterat än ett tvåhandssvärd..
regelmässigt så är 15 i FV alltid 15 i FV oavsett om det är med kniv eller 2Hsvärd, och det kostar lika mycket poäng. så varför inte bara lära sig det bra vapnet om man får välja (dvs har råd med det bra och dyra vapnet)? om jag hade levt i mundana hade jag faan inte lärt mig att slåss med något så meningslöst som en dolk, den duger ju ingenting till i självförsvar, lika meningslöst som att lära sig slåss med sugrör i verkligheten, nej, ta det fetaste vapnet du har råd med och träna upp dig med det istället...

ClaesFredrik

Veteran
Re: Självklart inte

som om det skulle vara lättare (som i mindre svårt) att lära sig slåss med ett lätt (som i mindre tungt) vapen?
Nej men vissa vapen, t.ex. svärd är betydligt svårare att lära sig använda. Eller jag kanske ska säga lättare att använda om man inte kan (kan som i att kunna fäktas jämf. med inte kunna som i bara banka på) använda det.

ta det fetaste vapnet du har råd med och träna upp dig med det istället...
Jovisst men det blir lite tråkigt när alla kommer dragandes med storsvärd (eller annat tvåhandssvärd typ Lyfali)...