[Ändlös Väg] Designkoncept

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
193
Åsikt:
De färgglada var för optimistiska....skisserna var mkt mkt bättre.

Fontmässigt...och färgmässigt

För mkt Sfi i de första och blå ser mer "blueprint" ut


Hann inte svara innan sista.....klart klart mkt bättre....Gillar vägskylt stilen. och den grågröna bakgrunden känns inte lika steril utan mer förfallen...


Men som sagt bara åsikter....och de kan ju skilja sig åt.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,027
Location
Uppsala
Jag gillar den, men det ser lite udda ut att texten på den gröna skylten är sned. Det är ju knappast något som inträffar i verkligheten. Tycker att hela skylten borde vara sned.

EDIT: Och ha rundade hörn på den vita ramen.
Yes det ska fixas!
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
215
Tycker det ser fint ut, men anser att det är för mkt visuellt brus bakom själva texten på de nedfläckade arken. Generellt vill man gärna ha så lite "bös" som möjligt bakom text som skall läsas, då det drar ner läsbarheten enormt.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,027
Location
Uppsala
Testar runt lite med designen. Är det för mycket med alla skyltar som rubriker?

(Rutorna ska fixas till så att de inte är lika enformiga och går bättre att läsa mot)
1719393026860.png

1719393077593.png
 

MattiasS

Veteran
Joined
9 Jul 2004
Messages
119
Location
Göteborg
3-4 skyltar som rubriker per sida fångar ögat bra och känns helt lagom.
Det finns ju en mängd fantastiska designelement från trafikskyltar som skulle kunna användas mer för att ge variation,
ett urval som fångade mitt öga här:1719396346409.png
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,587
Location
Göteborg
Kul att se designen utvecklas! Jag tänker också att högst 3-4 rubrikskyltar är lagom. Så en rubriknivå under kanske kan behövas, som är ganska lik löptexten.

Du kanske kan testa att använda små, svartvita skyltar i textblocken, som återkommande ikoner för att SL lätt ska hitta viktig information. Exempel: En liten variant av Allmän fara i vänsterkanten när texten beskriver hot. Eller Förbjudet att stanna för vägavsnitt där rollpersonerna hamnar i trubbel när de pausar. Tunnel och stenras kan varna för just tunnlar och stenras. En modifierad älgskylt kanske kan varna för aggressiva djur eller monster (eller för tyskar).
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,027
Location
Uppsala
Du kanske kan testa att använda små, svartvita skyltar i textblocken, som återkommande ikoner för att SL lätt ska hitta viktig information. Exempel: En liten variant av Allmän fara i vänsterkanten när texten beskriver hot. Eller Förbjudet att stanna för vägavsnitt där rollpersonerna hamnar i trubbel när de pausar. Tunnel och stenras kan varna för just tunnlar och stenras. En modifierad älgskylt kanske kan varna för aggressiva djur eller monster (eller för tyskar).
Absolut låter som bra grejer.
Går ju att göra egna skyltar också som följer samma mönster.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,027
Location
Uppsala
Testar hur listor skulle kunna se ut, skulle vilja ha en hel del för att hjälpa till med möten och händelser längst vägen.

Möjligen att man här i listan kan ha små skyltar om olika saker som gör att man ska slå på en mer detaljerad lista kanske eller på annat sätt upplyser/varnar.

1719486047923.png
 
Last edited:

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,390
Location
Helsingborg
Vill man ha skyltarna med mer grunge så kan man:
a. Visa hur skylten är upphängd (skylten sitter på en påle eller balk över vägbanan).
b. Titta på hur gamla vägskyltar slits och försöka fotoshoppa in det.

Exempel


P.S: Jag hade också dragit mer av designen från de där gamla vägatlas böckerna man hade innan internet.
 
Last edited:
Top