Nekromanti Ändra tangentfunktioner.

Chryckan

Swordsman
Har en compaq laptop från HP.

Knapparna högst upp på tangentbordet har dubbla funktioner, dels de vanliga f1-12 och sen lite datorfunktioner så som ljusstyrka och volym.

Mitt porblem är att att det är datorfuktionerna som alltid är aktiva. Vill man använda f1-12 knapparna så är man tvungen att hålla in en extra knapp.
Lite bakvänt kan tyckas men tills nu så har det inte stört mig.
Dock så har jag precis börjat spela ett nytt spel där man använder f1-12 knapparna ganska mycket vilket gör det besvärligt med att hålla på med extra knappen (plus om jag glömmer den så ändrar jag ljusstykan på skärmen).

Är det någon som vet hur man kan ändra om så att f1-12 knapparna är dominata istället?
Försökte med kontrollpanelens tangentbordslayout men de verkar bara ändra språk. Inte specifika knappar eller funktioner.

Vet inte ens vad knappar med den här typen av dubbla funktioner heter så har inte heller lyckas söka efter en lösning på google, så bara namnet på knapparna vore hjälpsamt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag skulle rekommendera en titt i Bios, har kunnat ställa om sånt där ett par gånger när jag haft liknande problem. Så banka Esc eller F1 eller F2 eller F10 eller vad nu din laptop vill att du ska trycka när du startar datorn för att komma in i Bios-inställningarna.

Troberg

Sinister eater
krank said:
Jag skulle rekommendera en titt i Bios, har kunnat ställa om sånt där ett par gånger när jag haft liknande problem. Så banka Esc eller F1 eller F2 eller F10 eller vad nu din laptop vill att du ska trycka när du startar datorn för att komma in i Bios-inställningarna.
Exakt. Har själv ställt om detta på flera maskiner. De flesta BIOS har den funktionen.

Chryckan

Swordsman
Troberg said:
krank said:
Exakt. Har själv ställt om detta på flera maskiner. De flesta BIOS har den funktionen.
Vad knöligt. Om man nu kan ändra layouten genom kontrollpanelen så tycker man att även detta vore en funktion som borde vara enkelt att skapa för kontrollpanelen.

Troberg

Sinister eater
Chryckan said:
Troberg said:
krank said:
Vad knöligt. Om man nu kan ändra layouten genom kontrollpanelen så tycker man att även detta vore en funktion som borde vara enkelt att skapa för kontrollpanelen.
Kontrollpanelen har inte tillgång till BIOS-inställningar. Detta är en inställning som ligger på hårdvarunivå, dvs man ändrar vilken tangent operativsystemet ser när man trycker på den. När knapparna har specialfunktion, tex volym och ändra skärm, så styr det hårdvaran rakt av, oavsett vad operativsystemet tycker. Det går helt enkelt inte att göra, med mindre än ett större arkitekturskifte i hårdvara och operativsystem.