Nekromanti Ändra telefonnummer

Übereil

Swashbuckler
Det verkar vara så att mitt gamla nummer (på mobilen som min bror tagit över efter mig) fortfarande verkar vara registrerat på mig. Det märker man på att när man går in på diverse sidor (eniro, hitta.se, 118118) så kan man hitta mig med min nuvarande adress och mitt gamla nummer.

Samtidigt står mitt nuvarande nummer på nån tjomme som inte existerar (vet man vem jag är och var jag bodde tidigare så kan man se att det handlar om mig fast med felstavat efternamn och felstavad adress).

Då det här är något som dykt upp på flera sidor så känns det som problemet är att det ställe de här sidorna hämtar sin info ifrån inte har en korrekt databas.

Det jag undrar över om någon kan tänkas veta var någonstans det här i grunden är registerat? Dvs vem ska jag kontakta för att fixa det här på det sätt som definitivt löser problemet på alla ställen där det kan tänkas ha uppstått?

Übereil

solvebring

Superhero
Efter att ha googlat lite har jag funnit att de flesta sajterna av den typen får sina uppgifter från operatörerna. Med andra ord är det ett bra ställe att börja på; kontakta sin operatör och be dem kontrollera uppgifterna och se till så att allting stämmer hos dem.

solvebring

Superhero
Stämmer allting hos operatören blir det nog krångligare eftersom det verkar finnas "mellanhänder" och flera databaser som svarar mot varandra.

här skriver Hitta.se om sina leverantörer. Eniro har väldigt många delsidor och bara deras pressida innehåller en hel del, men det ser ut som att det är där man ska leta.

!Paxen

Swashbuckler
Übereil said:
Det verkar vara så att mitt gamla nummer (på mobilen som min bror tagit över efter mig) fortfarande verkar vara registrerat på mig. Det märker man på att när man går in på diverse sidor (eniro, hitta.se, 118118) så kan man hitta mig med min nuvarande adress och mitt gamla nummer.

Samtidigt står mitt nuvarande nummer på nån tjomme som inte existerar (vet man vem jag är och var jag bodde tidigare så kan man se att det handlar om mig fast med felstavat efternamn och felstavad adress).

Då det här är något som dykt upp på flera sidor så känns det som problemet är att det ställe de här sidorna hämtar sin info ifrån inte har en korrekt databas.

Det jag undrar över om någon kan tänkas veta var någonstans det här i grunden är registerat? Dvs vem ska jag kontakta för att fixa det här på det sätt som definitivt löser problemet på alla ställen där det kan tänkas ha uppstått?

Übereil
Telefonnummer kan stå på vem som helst i telefonkatalogen. Frågan är vem som står registrerad hos operatören.

Du kan kontakta Hitta.se eller eniro för att ändra vems namn det ska vara hos dom. Om det är så att du fortfarande står registrerad på telefonen, hos operatören, som din bror har så bör en överlåtelse göras enbart för det juridiska, och då får ni biten med vem som står i katalogen löst.

För att ändra på eniro gör så här: gå in på eniro.se, sök reda på numret (din bror bör göra det här, iom att det är hans nummer nu) tryck sedan på ändra uppgifter som är precis ovanför dom uppgifterna som finns nu. Han kommer sedan få en kod (har jag för mig) som han måste skriva in för att godkänna ändringarna. Detta måste göras med sagda telefon.

På hitta.se: Jag var tvungen att ändra uppgifterna nu för min telefon, så jag är lite mer säker på denna. Tryck på ändra uppgifterna precis under telefonnummer och infon. Sedan ändra kontaktuppgifter. Fyll i uppgifterna. Kontrollera uppgifterna och godkänn villkoren. Du kommer sedan få ringa ett nummer från sagda telefon för att godkänna ändringarna. När du ringer numret så får du veta att uppgifterna kommer bli ändrade inom några dagar om du ringer från sagda telefon, om du inte använder den telefonen så får du vänta kvar (oklart vad som kommer hända där om man väntar kvar). Sen är det bara att vänta!

Måste tilläggas att det kan ta tid innan det blir ändrat om ni gör en övlåt. Om du ändrar uppgifterna hos eniro så bör det gå på max en-två dagar, tror jag.

Jocke

Man med skägg
Det är typ omöjligt att ändra.

Så här var det för mig:

För en miljon år sedan, när jorden var ung hade mina föräldrar ett företag.

De sålde företaget (alltså inte verksamheten utan själva företaget) till en kille som heter Robban som döpte om deras generiska "Jocke Kofots Föräldrar Reklam & Media" till Boombastic Sound.

Av någon anledning fick någon någonstans för sig att företaget bytte telefonnummer från sitt gamla till det andra numret som mina päron står på, och det gick då hem till mig.

Så i åratal ringde det företagssäljare hm till mig för att snacka med marknadschefen eller städansvarige eller dylikt på boombastic.

Jag har talat med hitta, eniro, prv, telia, gula sidorna, ratsit och försökt prata med åtskilliga försäljare om vart de köper sina kontaktuppgifter från för att försöka ta reda på vart uppgiften kom ifrån.

Jag lyckades få bort uppgifterna i ungefär tre månader varje gång, sen ringde nån och ville sälja påsar med företagets tryck eller nått annat skrot till mig.

Robban som mig vetligen fortfarande driver Boombastic var ju nöjd med att slippa telefonförsäljare, så han var inte heller till någon hjälp (men han var trevlig de gånger jag ringde honom och klagade).

Så vad gjorde jag? Jag sa upp mitt fasta telefonabonnemang och tänkte "dags att leva i framtiden". Det hjälpte.

!Paxen

Swashbuckler
Jocke Kofot said:
Det är typ omöjligt att ändra.

Så här var det för mig:

För en miljon år sedan, när jorden var ung hade mina föräldrar ett företag.

De sålde företaget (alltså inte verksamheten utan själva företaget) till en kille som heter Robban som döpte om deras generiska "Jocke Kofots Föräldrar Reklam & Media" till Boombastic Sound.

Av någon anledning fick någon någonstans för sig att företaget bytte telefonnummer från sitt gamla till det andra numret som mina päron står på, och det gick då hem till mig.

Så i åratal ringde det företagssäljare hm till mig för att snacka med marknadschefen eller städansvarige eller dylikt på boombastic.

Jag har talat med hitta, eniro, prv, telia, gula sidorna, ratsit och försökt prata med åtskilliga försäljare om vart de köper sina kontaktuppgifter från för att försöka ta reda på vart uppgiften kom ifrån.

Jag lyckades få bort uppgifterna i ungefär tre månader varje gång, sen ringde nån och ville sälja påsar med företagets tryck eller nått annat skrot till mig.

Robban som mig vetligen fortfarande driver Boombastic var ju nöjd med att slippa telefonförsäljare, så han var inte heller till någon hjälp (men han var trevlig de gånger jag ringde honom och klagade).

Så vad gjorde jag? Jag sa upp mitt fasta telefonabonnemang och tänkte "dags att leva i framtiden". Det hjälpte.

Låter som att det var någon som ändrade tillbaka i det fallet, åtminstone om problemet låg hos Telia. Inte för att det är totalt omöjligt att det händer 1 gång, men det är nästan helt omöjligt om ingen manuellt ändrar, speciellt flera gånger.

I det fallet så var nog det bästa sättet, förutom att byta nr vilket man kan göra kostnadsfritt om man blir terrad pga infon blir ändrad hela tiden, att bara säga upp abonnemanget.