Efter en stor diskussion med mina spelare så har vi bestämt oss för att modda Eons magisystem lite, eftersom det för nuvarande är så pass klumpigt och frustrerande att spela t.ex. en Improvisatör och att de fördelar som finns för en Formaliserad Magiker oftast inte är värda det.
Utöver dessa ändringar fungerar magisystemet som normalt.
Vad vi tänkte göra är att ändra till följande:
Funktionsändringar
Formaliserade Besvärjelser
* Alla handlingar blir en nivå (-Ob1T6) enklare.
* Alstra kan göras EN gång
* Transformation tillåtet
* Räkning och magiteori kan användas för att snabbare och lättare forska fram nya besvärjelser.
* ½ runda per handling i en besvärjelse är grund.
* Varaktigheten är i minuter
Ritualer
* Alla handlingar blir en nivå enklare (-Ob1T6)
* Alstra kan göras flera gånger, dock bara en gång per aspekt.
* Transformation tillåtet
* Räkning och magiteori kan navändas som besvärjelser.
* ½ timmes tidsåtgång per handling
* Specifika stilar kan göra det enklare att väva ritualen ifall denna stil kräver något som gör ritualen krångligare att genomföra (rista runor för att binda kraften, alltid utföra ritualen på en speciik plats etc.)
* Varaktigheten är i halvtimmar
Improvisation
* Alstra kan göras en gång per effekt
* Transformation är INTE tillåtet
* Alla effekter måste memoriseras efter deras magnituder. Man kan normalt inte kasta en starkare effekt än magnituden man har memoriserat. Lägre går dock utmärkt.
* Magiteori kan användas för att kunna använda högre magnituder av en effekt än man har i minnet eller till och med kunna improvisera fram en effekt man inte normalt kan använda.För att öka en effekt med en magnitud är grundsvårigheten Ob2T6, med +Ob1T6 för varje magnitud starkare man vill göra den. För en hel ny effekt är det Ob4T6 för den första magnituden och +Ob1T6 för varje magnitud utöver det.
* varaktigheten är i minuter
Regeländringar
Filament
Filament kan användas för att göra väva slaget enklare för en effekt. För varje extra filament som alstras så blir slaget för vävning en nivå enklare (-Ob1T6).
Varaktighet: Temporär
Istället för att automatiskt vara 1 minut för besvärjelser och improvisation samt 30 minuter för ritualer, blir varaktigheten istället:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>Fv
5-10 1 tidsenheter
11+ 1 + (Fv-10) tidsenheter</pre></div></div>
Detta gör att varaktigheten temporär är en tillgång och inte längre ett hinder för besvärjelser med den varaktigheten.
Meta-effekter
De så kallade 'Meta-effekterna' (Beröring, Avstånd, Provisorera etc.) tas bort. Istället så kan man modifiera en besvärjelse ett steg i varje riktning genom att lägga på +Ob1T6 på väva slaget för den aktuella effekten. Det enda undantaget är att en besvärjelse som skall göras permanent är +Ob2T6 istället för +Ob1T6 på väva slaget. Detta går att modifiera genom att ta längre tid på sig.
Avstånd: Personlig, Beröring, Avstånd (50 m), Avstånd (100 m), Avstånd (200 m) etc.
Varaktighet*: Temporär, Provisorisk, (Permanent)**
Antal Mål: 1, 2, 3, 5, 7, 11, 15 etc.
(+1, +1, +2, +2, +4, +4 etc.)
*Effekter som skadar kan inte ha annan varaktighet än momentan, utom i speciella tillfällen. Om de har en annan varaktighet så räknas de som en cirkel med radien 0,5 m och träffar den platsen. Helande effekter kan inte ha annan varaktighet än vanligt.
**+Ob2T6
Vill man alltså göra en momentan effekt permanent så är det totalt sett +Ob1T6+Ob1T6+Ob2T6 = +Ob4T6 på slaget för att väva effekten.
Vad vi vill:
Jag vill gärna ha kommentarer på detta, förslag för hur det kan simplifieras och modifieras ytterligare för att streamlina systemet. Det kommer krävas att man gör om en del av besvärjelserna och ritualerna i grundboken, men jag tror det blir ett mycket roligare system att arbeta med och framför allt som improvisatör slipper man alltid ha ataxtropi som alstra färdighet, som är rent av livsfarlig...
Vad tycks?
Utöver dessa ändringar fungerar magisystemet som normalt.
Vad vi tänkte göra är att ändra till följande:
Funktionsändringar
Formaliserade Besvärjelser
* Alla handlingar blir en nivå (-Ob1T6) enklare.
* Alstra kan göras EN gång
* Transformation tillåtet
* Räkning och magiteori kan användas för att snabbare och lättare forska fram nya besvärjelser.
* ½ runda per handling i en besvärjelse är grund.
* Varaktigheten är i minuter
Ritualer
* Alla handlingar blir en nivå enklare (-Ob1T6)
* Alstra kan göras flera gånger, dock bara en gång per aspekt.
* Transformation tillåtet
* Räkning och magiteori kan navändas som besvärjelser.
* ½ timmes tidsåtgång per handling
* Specifika stilar kan göra det enklare att väva ritualen ifall denna stil kräver något som gör ritualen krångligare att genomföra (rista runor för att binda kraften, alltid utföra ritualen på en speciik plats etc.)
* Varaktigheten är i halvtimmar
Improvisation
* Alstra kan göras en gång per effekt
* Transformation är INTE tillåtet
* Alla effekter måste memoriseras efter deras magnituder. Man kan normalt inte kasta en starkare effekt än magnituden man har memoriserat. Lägre går dock utmärkt.
* Magiteori kan användas för att kunna använda högre magnituder av en effekt än man har i minnet eller till och med kunna improvisera fram en effekt man inte normalt kan använda.För att öka en effekt med en magnitud är grundsvårigheten Ob2T6, med +Ob1T6 för varje magnitud starkare man vill göra den. För en hel ny effekt är det Ob4T6 för den första magnituden och +Ob1T6 för varje magnitud utöver det.
* varaktigheten är i minuter
Regeländringar
Filament
Filament kan användas för att göra väva slaget enklare för en effekt. För varje extra filament som alstras så blir slaget för vävning en nivå enklare (-Ob1T6).
Varaktighet: Temporär
Istället för att automatiskt vara 1 minut för besvärjelser och improvisation samt 30 minuter för ritualer, blir varaktigheten istället:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>Fv
5-10 1 tidsenheter
11+ 1 + (Fv-10) tidsenheter</pre></div></div>
Detta gör att varaktigheten temporär är en tillgång och inte längre ett hinder för besvärjelser med den varaktigheten.
Meta-effekter
De så kallade 'Meta-effekterna' (Beröring, Avstånd, Provisorera etc.) tas bort. Istället så kan man modifiera en besvärjelse ett steg i varje riktning genom att lägga på +Ob1T6 på väva slaget för den aktuella effekten. Det enda undantaget är att en besvärjelse som skall göras permanent är +Ob2T6 istället för +Ob1T6 på väva slaget. Detta går att modifiera genom att ta längre tid på sig.
Avstånd: Personlig, Beröring, Avstånd (50 m), Avstånd (100 m), Avstånd (200 m) etc.
Varaktighet*: Temporär, Provisorisk, (Permanent)**
Antal Mål: 1, 2, 3, 5, 7, 11, 15 etc.
(+1, +1, +2, +2, +4, +4 etc.)
*Effekter som skadar kan inte ha annan varaktighet än momentan, utom i speciella tillfällen. Om de har en annan varaktighet så räknas de som en cirkel med radien 0,5 m och träffar den platsen. Helande effekter kan inte ha annan varaktighet än vanligt.
**+Ob2T6
Vill man alltså göra en momentan effekt permanent så är det totalt sett +Ob1T6+Ob1T6+Ob2T6 = +Ob4T6 på slaget för att väva effekten.
Vad vi vill:
Jag vill gärna ha kommentarer på detta, förslag för hur det kan simplifieras och modifieras ytterligare för att streamlina systemet. Det kommer krävas att man gör om en del av besvärjelserna och ritualerna i grundboken, men jag tror det blir ett mycket roligare system att arbeta med och framför allt som improvisatör slipper man alltid ha ataxtropi som alstra färdighet, som är rent av livsfarlig...
Vad tycks?