Nekromanti Ändringar i N2

MongoMan

Swordsman
Jag funderar på om det är okej att ändra spelvärlden för mycket. Jag ska starta en kanpanj där underklassen i London
får nog av förtrycket från St. Johns sida. Det innebär att de startar en kommunistisk revolution. Frågan är, om de på något sätt lyckas, ska jag då tillåta det? Eller plötsligt skicka in en specialstyrka på 20 man som avslutar det hela. För annars kanske nån på ett konvent eller liknande börjar klaga eftersom det inte är så i böckerna.

Krille

Super Moderator
Det är DIN spelvärld!

"Jag funderar på om det är okej att ändra spelvärlden för mycket."

Ja, för sjutton! Du har betalat för skiten! Du kan ändra vad sjutton du vill, och de du träffar på konvent har inte minsta rätt att klaga, eftersom de inte spelar i din grupp. Möjligen har de rätt att säga "men så gör inte vi".

MongoMan

Swordsman
Re: Det är visserligen min spelvärld men...

Visst men jag tänkte om jag drar ett äventyr som spelledeare på ett lokalt konvent också anmäler sig 6 pers. Sen när de får veta att spelvärlden är helt annorlunda än den de spelar vanligtvis eftersom de inte är i min spelgrupp. Då kanske de blir sura för att jag har ändrat saker eller de har speciella saker på sin rollperson som de inte kan använda.

"Keeping you is no gain, losing you is no loss."
Khmer Rouge Saying.

Targon

Hero
....men ingenting

Om spelarna tjurar, kasta ut dem ur lokalen. Du har rätt att förvänta dig respekt även för din annorlunda version av spelvärlden.

eller de har speciella saker på sin rollperson som de inte kan använda.
Tilldela dem gubbar som du gjort, så slipper du det problemet.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Det är visserligen min spelvärld men...

Då skriver du i äventyrspresentationen någonting i stil med att:

"Världen är Neotech 2 år 2065, två år efter det officiella spelåret (eller hur många år det nu blir). Kommunisterna har kastat ut St. John ur Storbrittanien och tagit över landet för sig själva. De har stort stöd från Sibirien och Europa ser förvånat på. Äventyret använder färdiggjorda karaktärer."

Liksom... Som SL på ett konvent så är det nästan som självmord att låta spelarna ta med sig karaktärer hemifrån. Vem vet hur länge dom har spelat eller hur överoptade deras karaktärer är? Det kommer garantera sabba planeringen mer än brukligt i äventyret. Mitt tips är att på konvent dela ut på förhand gjorda karaktärer.

/Naug, moddade sin Neotechvärld väldigt, väldigt mycket.

Krille

Super Moderator
Spel på konvent

"Visst men jag tänkte om jag drar ett äventyr som spelledeare på ett lokalt konvent också anmäler sig 6 pers. Sen när de får veta att spelvärlden är helt annorlunda än den de spelar vanligtvis eftersom de inte är i min spelgrupp."

Det normala är att man inte har med egna rollpersoner till konventsäventyr, eftersom det ställer till problem med de personer som glömmer rollpersoner (inträffar alltid), inte är anpassade till äventyret (garanterat allihop) och framförallt tar värdefull speltid som måste sätta sig in i främmande rollpersoner eller skapa nya rollpersoner.

Istället så får man normalt fyra till sex färdiggjorda rollpersoner, färdigskrivna med bakgrunder och spelvärden och allting, som spelarna från välja mellan. Det går fortare för sex spelare att sätta sig in i sex rollpersoner än för en spelledare att sätta sig in i sex rollpersoner, och de är garanterat anpassade till äventyret.

Och i så fall kan du göra vad faen du vill. Själv atombombade jag Rotterdam i ett Neotech-äventyr på GothCon för en hejjans massa år sedan, och det var ingen som klagade.