Tjoho =)
"Coolt! Berätta mer! Hur funkade detta? Jag har faktiskt inte använt mig särskilt mycket av Ai:er tidigare, men nu börjar jag fundera på om jag inte har missat något."
Tjoho! Jag får referera min kampanj! *ler och hoppar runt i små cirklar. Lugnar ned sig, sätter sen på musik och hämtar dricka*
AIn i fråga hette Stairwell och var i mångt och mycket Echelon 3. En av de första AIerna som konstruerats (han var alltså runt 20-25 år gammal när karaktärerna var aktiva). Han konstruerades på MIT på kontrakt av amerikanska militären, men rymde strax där efter (det var oklart om han hade hjälp att rymma, eller om konstruktörerna var oerfarna av AIs och således inte hade adekvata säkerhetsspärrar. Hur som haver...
Hans roll i kampanjen var som en stilla övervakare av rollpersonerna. Han gjorde egentligen sitt första framträdande i äventyr 1 (i en kampanj som fortskred i två års tid), där han skickade kryptiska meddelanden till de fyra syskonen som spelgruppen utgjorde. Nu snackar vi inga eMails här, utan vi snackar hacka lägenhetens datorer och sen skriva ut meddelandena genom skrivaren
(vilket f.ö. blev coola handouts). Stairwell vakande över de fyra syskonen fyller egentligen en taktisk åtgärd för hans intresseorganisation. Han är nämligen en av medlemmarna i CySLiGs innersta cirkel (CySLiG är en hackerorganisation som vill se fri information, i stort sett total frihet på nätet och framför allt befriandet av AIs. De har hittills tagit på sig frisläppandet av minst 5 AIer och det är oklart huruvida Stairwell bidragit till dessa operationer). Hur som haver, syskonen är en serie genetiskt modifierade människor som kommit på vift när Takamura Biolabs mest framstående forskare hjälpte europeiska ChemCorp att begå industrispionage i utbyta mot att dom tog honom ur hans veritabla fängelse på Madagaskar. Detta gjorde dom åt honom, och de fyra barnen som de skulle ha som betalning lyckades han dock villa bort i L.A. som hamnade på en adoptionsbyrå. Dessa är rollpersonerna.
Dessa personer är så vitala för världens stora players (Takamura Biolabs, vilket i förlängningen innebär halva japan och hela Madagaskar. Vilket i förlängningen innebär halva södra afrika och en bitig del av ostasien) så CySLiG vill också vara med och leka. Så Stairwell ser ungefär till att ingenting överdrivet dåligt händer dom (fast detta får dom aldrig reda på) och sen så ser han till att dom hamnar i tacksamhetsskuld till honom samtidigt som dom kommer att lita på honom.
Kommunikationen mellan Stairwell och spelarna skedde till en början (säg första halvan av kampanjen) så gott som endast med handouts och eMails. Spelarna kunde aldrig kommunicera tillbaka. Däremot så visste Stairwell alltid vad dom visste (han var snuskigt välinformerad) så han kunde då och då svara på frågor som dom hade men aldrig fått chansen att ställa.
Senare i kampanjen när CySLiG verkligen rekryterar delar av syskonen så får dom tala med honom personligen. Då anstränger han sig dock för att verka så mänsklig som möjligt, även fast det inte alltid går. Han tar formen av en tolvårig pojke med en bak och framvänd keps som aldrig riktigt sitter där den ska (han rättar konstant till den) som på ett oroväckande kvickt sätt leker med sin virtuella omgivning. Han är ganska bestämmande, men tar sig även tid att låtsas ha medkännande med människorna. Allt för att bemöta dom bättre. Han har analyserat sönder mänskligt agerande och känner till vilka koder och signaler som får folk att känna sig tillfreds och lärt sig använda dom. Argumentet att det tar för mycket av hans värdefulla tid faller kvickt när man inser att den kommunikationen han för med dom endast tar upp en bråkdel av hans kapacitet. Han för säkerligen 5 sådana samtal samtidigt som han tuggar sig igenom forskning, analyserar kod och slentrianhackar ett par hårdare servrar.
Umm... Det var allt jag kom att tänka på så där på rak arm. Någonting mer du vill veta? =)
/Naug