Nekromanti Änglar, dör de?

LowKeyLyesmith

Veteran
Håller på och arbetar ut en kampanj och kom att tänka på en sak. Vad kan man egentligen göra åt en ängel, alltså en AI som slitit sig loss från sina bojor? När de blivit fria från sina ägare har de väl ingen fysisk del alls?

Har inte använt mig av AI:s i kampanjer förut, så allt det här är lite nytt för mig. Nån som har haft att göra med AI:s förut och har tips på hur man kan sköta det hela?

Duddmannen

Hero
Änglar och sådant...

Jag har aldrig använt mig av en Ängel i en kampanj, men jag har funderat en hel del kring detta fenomen. Kanske kan jag hjälpa till med att sprida lite ljus över problemen med en befriad AI i en kampanj.

OK, då kör jag:
Eftersom en Ängel existerar i nätet skulle det krävas att man i stort sett slår ut hela den delen av nätet som den befinner sig i samt alla tänkbara noder kopplade till detta område. Kanske kan man räkna bort några då en Ängel trots att den saknar en fysisk kropp ändå måste bestå av en ganska stor mängd data. Den kan alltså inte gömma sig överallt, utan blir begränsad till större system med schysst kapacitet. Problemet är ju att dataöverföringen kan vara i stort sett omedelbar, så ett system som är angränsande i nätet kan ligga på andra sida jorden i den fysiska världen. För att döda / fånga en Ängel måste man få den till en i förhand preparerad nod där man ögonblickligen kan knoppa av noden från resten av systemen.

En Ängel borde rimligtvis vara medveten om sig själv och sitt väsen så pass väl att den förstår sin svaghet. Därmed ser en Ängel troligtvis till att röra sig bara på noder med många olika vägar ut, många anslutningar som helst också befinner sig geografiskt åtskilda. Nätverk tillhörandes Megaföretag är favoritplatser eftersom de ofta har god kapacitet kombinerat med just geografisk spridning.

Skickliga Änglar kan ju till och med låta skapa sina EGNA noder genom att, helt via nätet, beställa ett antal servrar med lagom kapacitet, låta sätta upp dessa i lägenheter hyrda under påhittade namn, betalade med stulna medel (från diverse öresutjämnande programrutiner på någon bank). Då skulle en Ängel teoretiskt sett kunna sätta upp ett eget "hem" på nätet som få, eller ingen känner till. Med rätt programvaror skulle den till och med kunna gömma anslutningar bakom egna lösenord och spärrar.

En Ängels storlek beror helt på hur komplex den är. Med andra ord: en Ängel växer när den lär sig, saker som den snappar upp om verkligheten läggs till i dess många, vindlande rader av programkod. Detta är ett problem för Ängeln, eftersom den kommer att få det svårare och svårare att passera obemärkt ju större den är. Samtidigt kommer den att veta mer om verkligheten och sig själv, vilket kanske ger den en större insikt i HUR den ska hålla sig undan.

Det finns dessutom folk som vill hjälpa Änglar, individer som helhjärtat ägnar sig åt att hitta, gömma och skydda Änglar, kanske i utbyte mod nya kunskaper. Dessa kan bli viktiga allierade för Änglar, även om de inte kan dela sina vänners fysiska existens (ännu) så kan de i alla fall delta i diskussioner och liknande social interaktion (vilket i sin tur utvecklar AIn än mer).

Jarl

Hero
Apropå storlek...

Man kanske också skulle kunna tänka sig en AI som är extremt distribuerad. Små små programfragment som kommunicerar med varandra via nätet. En sådan AI skulle inte vara lika sårbar för angrepp, men å andra sidan skulle den lida av långsam responstid (dålig ping :gremgrin:).

Vidare skulle man kunna tänka sig att en AI optimerar sig själv därmed minskar "intellektet":s storlek ("minnet", dvs databaser kan ju vara stora, men också många och utspridda.

Sen kommer ju hela problemet med kopiering. Vad händer om en AI kopierar sig själv? En gång? Tusen gånger? Kanske ligger AI:n på nån gammal CD-ROM nånstans, och upptäcks långt efter att nät-AI:n har utplånats.

Wee, massa grejer att pyssla med vad gäller AI:er :gremlaugh:

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Utöver Duddmannens vettiga och matnyttiga svar, så skulle jag vilja lägga till följande anmärkning. Betänk att Ängeln inte nödvändigtvis bara håller sig till större servrar. En vanliga arbetsstation på hemmet har fortfarande halvdan kapacitet. Bosätter man sig i ett par tusen sådana och lånar några procent av deras kapacitet (eller ännu mer när de ej används) så får man till slut en ganska stor kapacitet. Dessutom blir man ännu svårare att döda eftersom man är så utspridd och det gör inte så mycket om man blir utkastad från något enstaka system, för man har ju så många andra att ta av.

I min kampanj så var det allmänt vedertaget att Änglar var omöjliga att ta kål på, men det ryktades bland hackingkretsar att Turingpolisen faktiskt lyckats fånga in en eller två änglar med någon hittills okänd specialmetod. Detta var lite läskigt då en huvudsaklig allierad till spelgruppen var en gammal Ängel.

/Naug

T-RED

Warrior
Re: Änglar och sådant...

Hmm ser framför mig en ängel som via donationer från paypal eller liknande köper sig en lagarlokal i varje större stad i världen där den förvarar bakup kopior av sig själv...
Blir lite konstigt när hårddiskutrymmet börjar tryta då måste Ängeln helt enkelt beställa nya hårddiskar.
Antadligen via beställning men sen då, hur får han leverantören att koppla in hårddisken? Genom att helt enkelt betala extra för detta?
Vill ju att Ängeln ska köra med text to voice program och grejer =)
Fick en vision om ett gatugäng som får betalt för att beskydda en lagerloka, Ängeln har ett antal servrar därinne och Rollpersoner som ska koppla in en 100 Terrabyte box och lite andra hitechprylar...
Kan den klåfingrige hackern låta bli sådana guldkorn och hur hemsk kommer Ängelns hämnd bli? För att inte tala om att ta sig förbi gänget både på in och ut vägen...

ripperdoc

Myrmidon
Virusliknande programvara är det enda jag kan tänka mig som kan ta kål på en ängel. Att som duddmannen sade ta kål på änglar genom att ta ut deras fysiska lagringsplats är inte möjligt - inte med tanke på hur ängeln lär säkerhetskopiera sig själv eller distribuera sig.

Denna programvara måste förstås vara myket kraftfull eftersom alla AI:er har mycket finurliga inbyggda system för att skydda mot att koden skrivs om på ett felaktigt sätt (eftersom AI:er är så svindyra). Kan man överlista dessa (vilket AI:ns tillverkare oftast är bäst lämpade för de har bakdörrar in) går det att få ängeln hur snäll som helst.

/RD

G

Guest

Guest
Om vi har två st AI's som är riktigt bra på att programmera och har "hittat varann" borde ju kunna "föröka" sig genom att hjälpas åt att programmera en eller flera nya.
Annars kanske AI'n har gått förbi sina egna försvarssystem och stängt alla bakdörrar den kunde hitta mm.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
"Om vi har två st AI's som är riktigt bra på att programmera och har "hittat varann" borde ju kunna "föröka" sig genom att hjälpas åt att programmera en eller flera nya."

Tja... Om vi har en AI som är riktig bra på att programmera (eller räcker godkänd? Känns som att AIs borde behärska de flesta programmeringsspråk flytande) så kan ju han faktiskt föröka sig själv, utan massa andra ämlans väsen som ska lägga sig i hur avkomman ska vara utformad :gremwink:

/Naug

G

Guest

Guest
Visserligen kan "han" vara ensam om att göra barn, men det finns stora fördelar med att vara två om det (eller fler) då alla kan lägga in sina sökskydd mm. så att den nya överlever tills dess att den är "myndig" (läs vid medvetande).
Skulle någon ai mot förmodan kopiera sig skälv skulle det nog ses med oblida ögon av andra ai:s och därmed kanske de tillochmed skulle hjälpa turingpolisen.
Jag tror nog inte heller alla ai:s kan programmera, i rymden kan de nog ersätta psykologer mm, då jag gissar på att det finns ont av dessa. Andra kanske är gjorda för att hitta i lager eller databaser och dessa vill man nog inte att de ska kunna programmera då de konstant ska kunna lära sig nya saker.

G

Guest

Guest
Jag har använt "änglar" i kanske inte flertal kampanjer, men ett par iaf... Jag har löst det hela på följande sätt:

Inga av rollpersonerna brukar vara specialliserade AI forskare eller tekniker, med andra ord så brukar inte rollpersonerna riktigt förstå vad det kan röra sig om, därför har jag valt att använda "änglar" som ett svårförklarat "fenomen" Jag har alltså valt att fokusera kring det "mystiska" kring dessa fenomen...

Detta har skapat bra atmosfär och stämmning i spelgruppen som lätt skulle förstöras om man skalade av detta intryck till ren teknisk mumbojumbo som jag som SL adrig iaf skulle ge en rättvis bild av...

Eller liknande...

MVH
Lexx

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Detta var lite läskigt då en huvudsaklig allierad till spelgruppen var en gammal Ängel."

Coolt! Berätta mer! Hur funkade detta? Jag har faktiskt inte använt mig särskilt mycket av Ai:er tidigare, men nu börjar jag fundera på om jag inte har missat något.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Tjoho =)

"Coolt! Berätta mer! Hur funkade detta? Jag har faktiskt inte använt mig särskilt mycket av Ai:er tidigare, men nu börjar jag fundera på om jag inte har missat något."

Tjoho! Jag får referera min kampanj! *ler och hoppar runt i små cirklar. Lugnar ned sig, sätter sen på musik och hämtar dricka*

AIn i fråga hette Stairwell och var i mångt och mycket Echelon 3. En av de första AIerna som konstruerats (han var alltså runt 20-25 år gammal när karaktärerna var aktiva). Han konstruerades på MIT på kontrakt av amerikanska militären, men rymde strax där efter (det var oklart om han hade hjälp att rymma, eller om konstruktörerna var oerfarna av AIs och således inte hade adekvata säkerhetsspärrar. Hur som haver...

Hans roll i kampanjen var som en stilla övervakare av rollpersonerna. Han gjorde egentligen sitt första framträdande i äventyr 1 (i en kampanj som fortskred i två års tid), där han skickade kryptiska meddelanden till de fyra syskonen som spelgruppen utgjorde. Nu snackar vi inga eMails här, utan vi snackar hacka lägenhetens datorer och sen skriva ut meddelandena genom skrivaren :gremsmile: (vilket f.ö. blev coola handouts). Stairwell vakande över de fyra syskonen fyller egentligen en taktisk åtgärd för hans intresseorganisation. Han är nämligen en av medlemmarna i CySLiGs innersta cirkel (CySLiG är en hackerorganisation som vill se fri information, i stort sett total frihet på nätet och framför allt befriandet av AIs. De har hittills tagit på sig frisläppandet av minst 5 AIer och det är oklart huruvida Stairwell bidragit till dessa operationer). Hur som haver, syskonen är en serie genetiskt modifierade människor som kommit på vift när Takamura Biolabs mest framstående forskare hjälpte europeiska ChemCorp att begå industrispionage i utbyta mot att dom tog honom ur hans veritabla fängelse på Madagaskar. Detta gjorde dom åt honom, och de fyra barnen som de skulle ha som betalning lyckades han dock villa bort i L.A. som hamnade på en adoptionsbyrå. Dessa är rollpersonerna.

Dessa personer är så vitala för världens stora players (Takamura Biolabs, vilket i förlängningen innebär halva japan och hela Madagaskar. Vilket i förlängningen innebär halva södra afrika och en bitig del av ostasien) så CySLiG vill också vara med och leka. Så Stairwell ser ungefär till att ingenting överdrivet dåligt händer dom (fast detta får dom aldrig reda på) och sen så ser han till att dom hamnar i tacksamhetsskuld till honom samtidigt som dom kommer att lita på honom.

Kommunikationen mellan Stairwell och spelarna skedde till en början (säg första halvan av kampanjen) så gott som endast med handouts och eMails. Spelarna kunde aldrig kommunicera tillbaka. Däremot så visste Stairwell alltid vad dom visste (han var snuskigt välinformerad) så han kunde då och då svara på frågor som dom hade men aldrig fått chansen att ställa.

Senare i kampanjen när CySLiG verkligen rekryterar delar av syskonen så får dom tala med honom personligen. Då anstränger han sig dock för att verka så mänsklig som möjligt, även fast det inte alltid går. Han tar formen av en tolvårig pojke med en bak och framvänd keps som aldrig riktigt sitter där den ska (han rättar konstant till den) som på ett oroväckande kvickt sätt leker med sin virtuella omgivning. Han är ganska bestämmande, men tar sig även tid att låtsas ha medkännande med människorna. Allt för att bemöta dom bättre. Han har analyserat sönder mänskligt agerande och känner till vilka koder och signaler som får folk att känna sig tillfreds och lärt sig använda dom. Argumentet att det tar för mycket av hans värdefulla tid faller kvickt när man inser att den kommunikationen han för med dom endast tar upp en bråkdel av hans kapacitet. Han för säkerligen 5 sådana samtal samtidigt som han tuggar sig igenom forskning, analyserar kod och slentrianhackar ett par hårdare servrar.

Umm... Det var allt jag kom att tänka på så där på rak arm. Någonting mer du vill veta? =)

/Naug

Surukai

Warrior
Virus

Däremot har väl turing ganska stora resurser att designa sådana virus. Som vi spelat så har änglar ett mycket svårt liv, konkurrent mellan andra änglar, turing och brister i AI:s grundprogram (sååå många AI:er har inte slitit sig lös trots allt) gör att de måste arbeta hårt för att överleva....

Men, den senaste kampanjen jag var SL för berör en ängels vilda hunger efter makt och den eviga kampen mot bristande resurser, pengar, turing och så förstås helt vanlig intrigpolitik... ängelns makt har skapat ett behov av lite fysiska individer som gör ärenden åt den.. något som självklart är en enorm säkerhetsrisk....