Re: Osäker
Markiserna har uppenbarat sig för vissa troende, och det är därför rimligt att anta att det är så änglar påverkar världen om de nu existerar, genom uppenbarelser. Och vem har sagt att Markiserna inte har blivit änglar efter döden ?
Och när det gäller din åsikt om närvaron av änglar så är det något jag tänkt på, det behöver inte påverkar känslan eller världen särskilt mycket om man betänker en av de viktigaste sakerna när det gäller tron på den Ende. Att lida och kämpa för sin tro är en viktig del inom kyrkan och klostren, och man kan därför anta att det är en viktig del för att en person ska stärka sin tro på den Ende, och därför är inte änglar tillåtna att direkt synligt påverka världen. Om de gjorde detta så skulle det rucka på den faktor som verkar vara viktig, just att en person måste kämpa och lida för sin tro för att stärka sin tro och därmed komma närmare den Ende. Därför ser jag änglarna snarare som mänsklighetens herdar, de observerar och ibland så uppenbarar de sig med ett meddelande från den Ende för någon med tillräckligt stark tro. Ibland så tar de även fysisk form, då i människogestalt, men detta är oerhört sällsynt och kan endast ske i samband med att mörkret gör några extrema dåd, så som ifall att Malachdrim skulle finna den Endes inkarnationer och försöka döda dem, eller mörkret skickar en demon för att dräpa en av markiserna. Det vill säga att det krävs ganska mycket för att en ängel skulle ens får ta fysisk form och ingripa, på grund av att om mänskligheten inte bekämpar mörkret på egen hand och inte får kämpa för sin tro på den Ende så kommer de aldrig att bli starka nog i sin tro att de kan närma sig den Ende. Att den Ende inte ingriper mer i världen än vad han gjort hittills är antagligen just för att han vill sätta sitt folk på prov, sätta deras tro på prov och få dem att kämpa för sin tro för att stärka dem.
Jag vet inte om mina idér är helt uppåt väggarna eller om det är något ni tycker passar in.
/Johan
<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Archer on 2000-10-31 19:54.</EM></FONT></P>