Har testat och funderat över mitt stridssystem till rollspelet Drakeld och abstraherat ytterligare. Jag har en idé om att man, innan man inleder respektive strids-/handlingsrunda deklarerar om man är offensiv eller defensiv. Därefter slår man slag för... Äsch, jag går igenom en stridsrundas uppbyggnad, steg för steg, men innan dess, en kort genomgång över färdighetssystemet (och grundegenskaps-dito):
Färdigheter och grundegenskaper i allmänhet:
1. Grundegenskaper har värden i form av modifikationer (-1, +2, 0 o.s.v). Grundegenskapsslag slås alltid med 2T6 modifierat med värdet på aktuell grundegenskap över en svårighet
2. Färdigheter har också värden i form av modifikationer (-3, +4 o.s.v) baserat på aktuella grundegenskaper. Färdigheter kan sedan höjas med bakgrundspoäng eller erfarenhetspoäng. Färdighetsslag slås som grundegenskapsslag (2T6), men är istället modifierade med aktuellt färdighetsvärde
Färdigheter vad gäller strid:
Alla har värden i Offensiv och Defensiv strid. När man strider, väljer man först om man vill vara Offensiv eller Defensiv, och slår slag (2T6) för detta och modifierar slaget med värdet på det förhållningssätt man valt. Offensiv och Defensiv fungerar som färdigheter, d.v.s man kan höja och sänka dem.
[Överkurs]
Enskilda typer av offensiva och defensiva handlingstyper (Svärdsattack, Svärdsparad, Knytnäve, Obeväpnad parad) har man ett speciellt modifikations- ("färdighets-") värde i från början, baserat på SG för handlingen och skicklighet i den, som även det kan höjas och sänkas. Man kan alltså höja/sänka sitt allmänna stridsvärde i form av "färdigheterna" Offensiv och Defensiv eller specifika värden i anslutning till SG-("färdighets-") värden på enskilda handlingstyper.
[/Överkurs]
Ok, nu över till stridsdelen:
1. Alla inblandade kombattanter deklarerar om de vill vara offensiva eller defensiva
2. Alla slår slag för detta och modifierar sina slag
3. De som vill kan nu få en chans att slå om, samt återigen välja att vara offensiva eller defensiva (reflexbaserad omvärdering). Nya slag för detta görs senare
4. De som inte ändrat sig bestämmer vilka offensiva/defensiva handlingar de vill göra (Svärdsparad, Undvika, Svärdsanfall, Knytnäve o.s.v). Alla handlingar modifierar ursprungsslaget, baserat på vald handlings SG (SG/Skicklighet)
5. De som ändrat sig slår sina nya slag för Offensiv/Defensiv. Sedan väljer de typ av handling för sina nya slag och modifierar reflexslaget med SG (SG/Skicklighet) på vald handling. Den slutgiltiga turordningen för när samtliga handlingar inträffar är nu fastställd, baserat på hur högt värde alla uppnått med sina slutgiltiga val
6 Konsekvenserna av handlingar träder i kraft
Anledningen till att man väljer att använda sig av reflexbaserad omvärdering är om man ser att motståndare lyckas mycket bra med sina första offensiva/defensiva slag och/eller om ens egna första slag blev dåligt (får man sämre, så varför inte ta chansen?). Man tar dock en risk med att slå om, för om det andra slaget blir sämre än ens första får man inte ändra sig mer. Ju sämre resultat desto större risk att bli allvarligt skadad.
Detta är ett försök att simulera olika momentfördelar/Nackdelar man får i sitt offensiva/defensiva handlande. Kanske att jag abstraherat alltför mycket, och bara gjort allt krångligare p.g.a. detta (även i skade- och kroppsdelssystem strävar jag efter anti-detaljistism)?. Bara speltest med väl utvalda offer kan utröna detta. Jag vet att jag är jobbig, men om ni orkar, kommentera gärna fördelar/brister, om ni förstått något av det jag skrivit...
Färdigheter och grundegenskaper i allmänhet:
1. Grundegenskaper har värden i form av modifikationer (-1, +2, 0 o.s.v). Grundegenskapsslag slås alltid med 2T6 modifierat med värdet på aktuell grundegenskap över en svårighet
2. Färdigheter har också värden i form av modifikationer (-3, +4 o.s.v) baserat på aktuella grundegenskaper. Färdigheter kan sedan höjas med bakgrundspoäng eller erfarenhetspoäng. Färdighetsslag slås som grundegenskapsslag (2T6), men är istället modifierade med aktuellt färdighetsvärde
Färdigheter vad gäller strid:
Alla har värden i Offensiv och Defensiv strid. När man strider, väljer man först om man vill vara Offensiv eller Defensiv, och slår slag (2T6) för detta och modifierar slaget med värdet på det förhållningssätt man valt. Offensiv och Defensiv fungerar som färdigheter, d.v.s man kan höja och sänka dem.
[Överkurs]
Enskilda typer av offensiva och defensiva handlingstyper (Svärdsattack, Svärdsparad, Knytnäve, Obeväpnad parad) har man ett speciellt modifikations- ("färdighets-") värde i från början, baserat på SG för handlingen och skicklighet i den, som även det kan höjas och sänkas. Man kan alltså höja/sänka sitt allmänna stridsvärde i form av "färdigheterna" Offensiv och Defensiv eller specifika värden i anslutning till SG-("färdighets-") värden på enskilda handlingstyper.
[/Överkurs]
Ok, nu över till stridsdelen:
1. Alla inblandade kombattanter deklarerar om de vill vara offensiva eller defensiva
2. Alla slår slag för detta och modifierar sina slag
3. De som vill kan nu få en chans att slå om, samt återigen välja att vara offensiva eller defensiva (reflexbaserad omvärdering). Nya slag för detta görs senare
4. De som inte ändrat sig bestämmer vilka offensiva/defensiva handlingar de vill göra (Svärdsparad, Undvika, Svärdsanfall, Knytnäve o.s.v). Alla handlingar modifierar ursprungsslaget, baserat på vald handlings SG (SG/Skicklighet)
5. De som ändrat sig slår sina nya slag för Offensiv/Defensiv. Sedan väljer de typ av handling för sina nya slag och modifierar reflexslaget med SG (SG/Skicklighet) på vald handling. Den slutgiltiga turordningen för när samtliga handlingar inträffar är nu fastställd, baserat på hur högt värde alla uppnått med sina slutgiltiga val
6 Konsekvenserna av handlingar träder i kraft
Anledningen till att man väljer att använda sig av reflexbaserad omvärdering är om man ser att motståndare lyckas mycket bra med sina första offensiva/defensiva slag och/eller om ens egna första slag blev dåligt (får man sämre, så varför inte ta chansen?). Man tar dock en risk med att slå om, för om det andra slaget blir sämre än ens första får man inte ändra sig mer. Ju sämre resultat desto större risk att bli allvarligt skadad.
Detta är ett försök att simulera olika momentfördelar/Nackdelar man får i sitt offensiva/defensiva handlande. Kanske att jag abstraherat alltför mycket, och bara gjort allt krångligare p.g.a. detta (även i skade- och kroppsdelssystem strävar jag efter anti-detaljistism)?. Bara speltest med väl utvalda offer kan utröna detta. Jag vet att jag är jobbig, men om ni orkar, kommentera gärna fördelar/brister, om ni förstått något av det jag skrivit...