Nekromanti Ännu en mouse guard fråga, ang. väder

.113

Swashbuckler
hur funkar det med väder och med weather watcher.

ska jag aktivt sätta in tex en storm som en obstacle, och ska dom i sånna fall slå weather watcher? Eller bara hantera situationen?

Å när får dom i sånna fall slå skillen? Man får väl inte slå vad som helst när som helst, om jag beskriver att dom går i skogen får dom väl inte plötsligt slå weather watcher å bestämma nästa väder? Eller är det 2 checks som krävs för att göra spelarhandling i SL's tur

Hoppas någon har koll :gremsmile:

Möller

Hubert Hortlax
Om du slänger en storm på dem så är det inte Weather Watcher som gäller. Men navigationen till Barkflise sker med Pathfinder Ob 5 istället för 3 och det finns en risk för Sick eller Injured istället för bara Tierd. Eller så behöver de vada ut i en strid ström och rädda några strandade möss med ett Health-slag. Etc.

Gällande när Weather Watcher får slås; jag har låtit mina spelare göra det, och ibland lite andra grejer, i början av spelmötet som någon form av mini-spelartur. Det känns rimligt att låta patrullen förbereda sig med lite Baker, Cartographer etc. innan de ger sig ut på uppdrag även om det inte beskrivs så i spelet.

Men att göra Weather Watcher till något man gör med en check i spelarturen, eller med två check i GM-turen, kanske inte är så dumt. Då kan man mer göra det till vad det borde vara - flera timmars arbete med att tyda olika tecken. Hm.

Jag har också använt mig av Weather Watcher för att låta mössen göra korta prognoser, inte för att spå vad som kommer i nästa uppdrag utan som ett verktyg för vad de förtar sig just nu. Inför en seglats på Vikvattnet slog en mus Weather Watcher och skapade en prognos som fungerade som gear till Boatcrafter-slagen som följde.

.113

Swashbuckler
gillar sista exemplet som "gear" faktiskt, det kommer jag nog använda.

När det gäller allt annat så känns det lite som att det kanske är sådär med checks men å andra sidan så är det väl ganska jobbigt att samla ihop 2 checks bara för att bestämma eller få reda på eventuellt väder?

Personligen så känns det väl mest ovant just det där att man inte får slå hela tiden vad som helst. Nu när vi körde första gången och alla spelarna ville göra saker från början och jag mer eller mindre fick säga nä ni får inte göra något (fast bröt lite på det) :gremtongue:

T.ex. så hade alla svarat att dom packade ordentligt för ett uppdrag, på nature frågorna. Så det kändes lurigt att dom sedan när det är uppdrag bara springer ut ur staden utan förberedelser.

Har för övrigt lite svårt för det där med pengar, resources osv i det här. Funderar på låta dom ha lite pengar som är värda t.ex. 1-2 användningar. Då blir det "gear" för resources, fast som används upp typ. Men osäker på hur det skulle funka exakt. På tal om något helt annat alltså :gremtongue:

Möller

Hubert Hortlax
Weather och weather-twists är knepiga, ja. Om spelarna hela tiden spår vädret så kan man ju inte slänga på dem stormar! Riktigt så blir det inte, men känslan finns där.

Checks kan man få ganska rikligt av, men att spendera 2 i GM-turen för att spå vädret känns väldigt ovärt det. Varför inte vänta på spelarturen liksom? Om man nu ska kräva checks för det, vilket är tveksamt.

Ja, det här med hur mycket man ska låta dem packa är lurigt. Det är väldigt viktigt att påpeka att möss inte bär med sg så mycket. Det är inte deras stil och att packa ryggsäcken med rep, tio-fots-pålar och ransoner är helt enkelt ett brott mot spelvärlden (och sådana får man göra, men man bör vara medveten om att man gör det).

Så, när spelarna vill förbereda sina möss - påminn dem om att packning är tungt. Om de pressar på, låt dem enklare grejer utan att slå - om de är sådana möss lär de ju redan ha det, och en pryl som ger en tärning på ett test är ju inte hela världen.

Och om det är udda grejer som behöver slås för; gör det intressant. Väv in senior artisans eller bygg lite plot i gardet (jag hade en mus som rotade rapporter om en stad innan de reste iväg och upptäckte att någon låste dörrar i arkiven). Spelet ber dig ju förbereda 2 hinder, men om spelarna skapar något ytterliggare själv så är det inget problem.

____

Om man misslyckas med ett Resources-slag så finns en special-twist som GM kan utnyttja; sänkt Resources med ett. Visst är den (och Circles) lite abstrakt, men tänkt på det som kreditvärdighet kanske. Du bär inte runt på pengar, men ditt ord och/eller din namnteckning är nog.

.113

Swashbuckler
Mm, man kanske kan låta dom i spelarturen, ev. just före nästa SL tur helt enkelt, använda en check för att spå vädret ibland. Alltså om man ska från en stad till en annan och har tid på sig kanske man kan kolla vädret och invänta bra väder (alltså bestämma vädret lite).

Samtidigt så om man har bråttom, någon ligger sjuk och behöver medicin fort, en brådskande varning om rovdjur eller en översvämmning håller på att drabba en närliggande stad, då kan man ju knappast vänta på bättre väder. Eller man kan, men resultatet blir en kanske död mus och en bortsvept stad och då får man ju ta konsekvenserna av det också :gremtongue:

Kanske kunde man också göra så att man I SL's tur kan få använda det lite sådär bara för att vara förvarnad om vad som komma skall, då kanske man kan låta dom använda enbart en check eftersom man inte kan påverka något? Man kanske hinner söka skydd innan det blir ett jättesvårt slag, för att sedan vänta ut stormen tex. Eller vika av mot en närliggande stad för att vänta där istället för att fortsätta och råka ut för stormen.

Och när det gäller resources kanske man kan göra så att man har en sorts lön (för det verkar man ju faktiskt få, stod något om det iaf) men att den hör hemma i Lockhaven så att man som du säger handlar på kredit under resans gång, det kanske inte går överallt heller. Men man får skriva under med sin signatur när man köper ett vapen eller liknande i andra städer sen skickas "räkningen" till Lockhaven senare. Då kan man också drabbas av förfalskningar å sånt som ställer till problem och nya äventyr :gremtongue: Men kanske onödigt gå in så mycket i detalj på det.
Däremot så verkar det ju som att Elmoss och sprucetuck använder mynt, som trycks i Copperwood om jag inte minns fel.