Nekromanti Ännu en Tupperwaretråd...

Slarn

Excentriker
Is the shit mm...

"The shit" är väl ett ganska vanligt uttryck för "det som gäller", även i betydelsen "det vi ska/bör göra nu". Från detta har (iaf hos oss) uppkommit "not the shit" som alltså är det som är riktigt korkat, besvärligt eller bara icke-coolt. En riktigt extrem form av det som man verkligen stör sig på är "is the [namnet på en viss människa som vi dessvärre känner]" men det är så grovt att det sällan används.

"Inte alla X i Y" är ett uttryck som jag och en kompis patenterat, det har gått från enstaka droppingar av normala saker som "inte alla tändstickor i asken" till veritabla dueller där man försöker överträffa varandra i mer eller mindre surrealistiska yttranden som "inte alla fåglar i tamburen" så snart någons bristande mentala hälsa kommer på tal. Dessa ska helst, liksom mycket annat, sägas med Robert Gustavssons Fråga Bertil-accent.

Arfert

Facit
häromveckan hörde jag nån tala nedsättande om nåt omodernt med uttrycket "fan va jävla DOS!"

Nightowl

Champion
Ett jobbigt uttryck...

...som jag lagt mig till med är för övrigt För X är Y något som händer andra människor . Ursprungligen "För soldater är döden något som händer andra människor", eller något lika djupt, men används mera i meningar typ "För Olsson är tvål något som händer andra människor" eller "För Bettan är att hålla tider något som händer andra människor", etc.

Erik

Ulfgeir

Swashbuckler
Jag använder ibland uttrycket Automagi om saker som sker på vissa sätt. Alternativt att något är Automagiskt.

/Ulfgeir