Nekromanti Ännu en vapenfråga

Zadrith

Hero
Är det egentligen någon större skillnad rent tekniskt att slåss med stridsklubbor, stridshammare och yxor.
Min tanke är att de ju alla används med en svingande rörelse har tyngden långt ut och ett begränsat område som där de gör allvarlig skada.
Jag tycker att man borde kunna använda samma färdighet för dem är det någon som tycker annorlunda och i så fall varför?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Är det egentligen någon större skillnad rent tekniskt att slåss med stridsklubbor, stridshammare och yxor.
Min tanke är att de ju alla används med en svingande rörelse har tyngden långt ut och ett begränsat område som där de gör allvarlig skada.
Jag tycker att man borde kunna använda samma färdighet för dem är det någon som tycker annorlunda och i så fall varför?
Utan att ha någon som helst erfarenhet av strid:
Jag tycker att man kan använda samma färdighet för alla typer av närstridsvapen. Det är antagligen viktigare hur man rör sig och att man kan bedöma vad motståndaren kommer att göra än vilket tillhygge man försöker nita honom med.

/tobias

Skuggvarg

Hero
Fråga Herr Nils?

Personligen tycker jag man borde kunna använda samma färdighet/teknik för vapen som liknar varandra i egenskaper och konstruktion.

/Skuggvarg - håller med Zadrith

Zadrith

Hero
Re: Fråga Herr Nils?

Jag tror chansen är stor att Herr Nils kommer att svara på frågan även om den inte är riktad till honom personligen.

Troberg

Sinister eater
Det tror inte jag

Inte just nu i alla fall eftersom hans dator tycks ha fått hicka.

Cybot

Mest spelbar
Har du tittat på förslaget jag gav till vapenfärdigheter i Krilles tråd. Om inte så finns den här

Zadrith

Hero
Har tagit en titt och är väl inne på ungefär samma linje som du, fast jag kommer att döpa färdigheterna annorlunda och ha en separat färdighet för skölden.

Zadrith

Hero
Resultat

Efter att ha lyssnat och läst har jag kommit fram till att jag ska dela upp färdigheten Närstridsvapen i följande grupper:

Bastardsvärd
Enhandsklubba eller yxa
Enhandssvärd
Kjedjevapen
Spjut
Stav
Stångvapen
Tvåhandsklubba eller yxa
Tvåhandssvärd

Tack för hjälpen och lämna gärna kommentearer till resultatet.

Johan K

Gammal & dryg
Vettiga indelningar !

Verkar som du lyckads att få iordning på det här !

I stort sett inte

Slagen och känslan i vapnena är den samma. Sedan finns det lite detaljskillnader som att yxan/hammaren har en tydlig riktning som slagen måste komma från (det är eggen som ska träffa) medan när man hugger med klubban så spelar riktningen mindre roll. Samma skillnad gör också att yxor och hammare har en elak tendens att vrida sig något i handen så att man inte får till rena träffar och det kan vara knepigt att vrida tillbaka vapnet mitt i stridens hetta, särskilt om man har tunga och stela handskar på sig.

Med yxan kan man också göra hakningar på ett bra sätt. Särskilt effektivt kan det vara att haka sköldar.

Men som sagt det är endast detaljer. Jag tycker du gör helt rätt i att lägga dom i en och samma grupp. Grundtekniken är den samma.

Skuggvarg

Hero
Re: Fråga Herr Nils?

Med undantag för att Herr Nils dator inte fungerar för tillfället (som troberg påpekade) så är det liksom en garanti att Herr Nils blandar sig i alla diskussioner som rör strid.

/Skuggvarg