Just den *här* licensen ( dvs Quintamid Public License) hittade jag på nätet - så den har jag inte mer koll på än att jag kan konstatera att den liknar GPL rätt mycket.
Den allmänna regeln är att man inte behöver någon särskild licens för att skriva en artikel om ett rollspel eller till ett rollspel. Du behöver inte fråga någon om lov för att skriva artiklar till en tidning. Det står dig också helt fritt att referera eller citera från spelregler och spelsupplement. För privat bruk kan du skriva precis vad du vill och använda vilket material du vill - se denna
FAQ för mer info.
Men jag antar att du tänker på tråden på Fenix forumet om OGL? Det går utmärkt att skriva en tidningsartikel om Dungeons & Dragons utan att använda OGL. Det är bara när du vill publicera en direkt kopia av eller en bearbetning av material som publicerats under OGL som du behöver OGL.
Det är en mild underdrift att påstå att det med säkerhet går att säga vad OGL egentligen innebär, det finns ett flertal skäl till detta. Ett av de viktigaste skälen är att det är inte klart vilket lands lagar som ska användas för att tolka avtalet när den ena parten bor i Sverige och den andra bor i t.ex. USA. Eftersom de allra flesta utgivare av material som licensieras under OGL hör hemma i USA är detta problem svårt att undvika. Om bägge parter är verksamma i Sverige är läget dock glasklart - då ska svensk rätt användas.
Personligen är jag av den åsikten att man pga den juridiska osäkerhet det innebär att använda OGL bör avstå från att använda den - men det finns andra som analyserar OGL på ett annat sätt.