Jag skulle vilja presentera ett system för färdighetsslag som jag har gått och grunnat på. Det är kanske inte jätteorginellt, men jag gillar det och det är väl huvudsaken? /images/icons/wink.gif
Grunden är att man slår 1T10-1T10 (eller Babylon Projects variant som ger samma fördelning: slå en positiv T10, en negativ T10 och ta den tärning med det lägsta absolutvärdet, lika räknas som noll). Till detta lägger man sitt färdighetsvärde och jämför med en svårighetsgrad (lätt=3, normalsvårt=6, svårt=9 osv). Jag hade också tänkt att sno "status quo"-regeln ur Västmark: om tärningsresultatet är lika med svårighetsgraden blir det hela oavgjort.
Den del som är ny (för mig i alla fall) är systemet för stor framgång/gravt misslyckande. Om en eller båda tärningarna visar tio räknas slaget som ett kritiskt slag vilket helt enkelt innebär att om du lyckas med slaget är det extra stor framgån och om du misslyckas är det ett allvarligt misslyckande. Snabbt och enkelt.
Sannolikheten att få ett kritiskt slag är 19%. 1% går sedan bort som "kritiskt status quo", vilket jag hade tänkt räkna som ett vanligt sådant. Sannolikheten att få stor framgång/gravt misslyckande är alltså 18%, en ganska hög sannolikhet i rollspelsammanhang. En annan sak som jag också lagt märke till är att sannolikheten att få stor framgång blir proportionellt sett större ju mindre chansen är att lyckas (och vice versa om chansen att lyckas är väldigt låg). Är det något som stör?
Vad tycker ni? Finns det kanske något rollspel som använder ett likanande system? Kommentarer uppskattas.
Ridijeck
Tärningsfreak
Grunden är att man slår 1T10-1T10 (eller Babylon Projects variant som ger samma fördelning: slå en positiv T10, en negativ T10 och ta den tärning med det lägsta absolutvärdet, lika räknas som noll). Till detta lägger man sitt färdighetsvärde och jämför med en svårighetsgrad (lätt=3, normalsvårt=6, svårt=9 osv). Jag hade också tänkt att sno "status quo"-regeln ur Västmark: om tärningsresultatet är lika med svårighetsgraden blir det hela oavgjort.
Den del som är ny (för mig i alla fall) är systemet för stor framgång/gravt misslyckande. Om en eller båda tärningarna visar tio räknas slaget som ett kritiskt slag vilket helt enkelt innebär att om du lyckas med slaget är det extra stor framgån och om du misslyckas är det ett allvarligt misslyckande. Snabbt och enkelt.
Sannolikheten att få ett kritiskt slag är 19%. 1% går sedan bort som "kritiskt status quo", vilket jag hade tänkt räkna som ett vanligt sådant. Sannolikheten att få stor framgång/gravt misslyckande är alltså 18%, en ganska hög sannolikhet i rollspelsammanhang. En annan sak som jag också lagt märke till är att sannolikheten att få stor framgång blir proportionellt sett större ju mindre chansen är att lyckas (och vice versa om chansen att lyckas är väldigt låg). Är det något som stör?
Vad tycker ni? Finns det kanske något rollspel som använder ett likanande system? Kommentarer uppskattas.
Ridijeck
Tärningsfreak