Nekromanti Ännu ett knasigt projekt

Krille

Super Moderator
Nu när Andra imperiet är klart och skickat till tryck så kan jag börja fundera på andra saker. En av de dummare idéerna har jag försökt förtränga ett tag på grund av Andra imperiet, men jag kommer inte undan den, så nu måste jag berätta den innan jag spricker.

Jag har minst tre idéer med namnet Valkyria: en modul till Västmark som spolar fram spelet till 1940 (namnet kommer från Västmarks jetdrivna jaktplan som kom i förband precis lagom till Slaget om Storbritannien), ett spel i GIRLS-serien (där rollpersonerna är valkyrior i en normal japansk flickskola, som straffar ondingar i Odens och Valhalls namn), och ett... um, jag vet inte... ett apokalyptiskt superhjältespel, där Ragnarök inträffar men valkyrior och enhärjare har tagit slut, så Oden ser till att rekrytera dem han kan, dvs alla nördar som faktiskt vet något om den gamla nordiska mytologin.

Här kom den fjärde, och själva poängen med inlägget, som jag funderar på att göra till modul till Andra imperiet: Rymdskeppet Valhall! Idén är att asar och vaner, och tursar och troll, är rymdfarande raser. Eventuellt kan de ha kommit ur vikinganördar från det Första imperiet, eller så var det de som koloniserade Jorden en gång i tiden. Det spelar ingen roll, rent stårymässigt, för grejen är att asar och vaner krigar jävel just nu, då de hemska tursarna och trollen plötsligt slänger sig in som tredje part och börjar kriga mot båda. Asar och vaner tvingas plötsligt att sluta fred och slåss på samma sida mot den gemensamma fienden!

Den bild som jag har i mitt huvud är någon slags blandning mellan Battlestar Galactica, Ulysses 31 och serien Valhall - och om jag får (läs: måste) illustrera den så blir den förmodligen tecknad i manga-stil (det skulle iofs passa temat, när jag tänker efter).

Och nu lämnar jag ordet fritt.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Det alternativ jag gillar bäst är Valkyria 1940, som ett VK2-spel med en låg dos av weird science och med intressanta och annorlunda hjältar. Här finns potential för ett action-intriktat rollspel där historien löper i lite annan riktning än i vår värld. Av någon anledning tänker jag på romanen Cryptonomicon och grevskapet Qwghlm (ja, detta är korrekt stavat).

Troberg

Sinister eater
Här kom den fjärde, och själva poängen med inlägget, som jag funderar på att göra till modul till Andra imperiet: Rymdskeppet Valhall! Idén är att asar och vaner, och tursar och troll, är rymdfarande raser. Eventuellt kan de ha kommit ur vikinganördar från det Första imperiet, eller så var det de som koloniserade Jorden en gång i tiden.
(snip)
Den bild som jag har i mitt huvud är någon slags blandning mellan Battlestar Galactica, Ulysses 31 och serien Valhall
Min spontana reaktion var att blanda i lite Druuna också. Asarna befolkade jorden, varefter de drog vidare med sitt generationsskepp Valhall. Något går fel, de vet inte längre att de är ombord på ett gigantiskt rymdskepp när det så småningom på automatik återvänder till jorden och där möts av de nyfikna och aningen skrämda invånarna i andra imperiet som inte alls vill bli styrda av någon bara för att de planterade ut dem för några tusen år sedan. Mycket utrymme för både krig och intriger.

Eller så rör man ner lite Gudarnas Marknad av Enki Bilal, dvs att asarna fortfarande är avancerade. I detta fall så blir det antagligen mer intriger och sånt än rent pang-pang, men det kan också funka.

Kul ide i vilket fall!

Krille

Super Moderator
Västmark 1940

Jag har faktiskt inte övergett Västmark 1940 än. Det kommer förmodligen inte heta Valkyria, men flygplanet kommer ändå att förekomma i det. Det kommer fortfarande att vara ett andra världskrigsspel, men på grund av att Västmark förekommer i världen så kan man hitta på lite allt möjligt utan att det blir "fel". Till exempel funderar jag på att skicka Rommel att erövra Sverige efter att Sverige råkade vara rakryggade, och att han därför fått smeknamnet "fjällräven" av de svenska, norska, brittiska, franska och västmarkiska trupper som fortfarande håller Kiruna och Nordnorge fritt.

Jag funderar på lite okonventionella rollspelsmetoder för att göra krigsspel till något intressant i längden, utöver specialuppdrag, spionjakter och enstaka krigsscenarier. Jag tänkte sno Ars Magicas troupe-koncept och göra det möjligt för spelare att ha flera rollpersoner och även ta över spelledarpersoner om de inte är närvarande.

Eventuellt blir det en artikel till Fenix av det. Jag har börjat planera och skriva en sådan, och har faktiskt en för ändamålet avsedd Europa-karta liggande i ett hörn.

Krille

Super Moderator
Hojotoho!

Jag gillade idén med Gudarnas marknad mer.

Det är iofs inte nödvändigt att asar och vaner någonsin återvänder till Jorden - grejen var mest att det fanns en klase missämja mellan dem, men att de trots det måste samarbeta mot tursar och troll. Det roliga är förstås att troll faktiskt finns i Andra imperiet, så det gav mig liksom öppningen till att plöja in med rymdskeppet Valhall rakt in i Andra imperiet.

Jag har dock svårt att välja mellan de olika ursprungen. Antingen är asar de gamla nordiska gudarna, som enligt Clarkes axiom använde teknik=magi för att impa på vikingarna för 4000 år sedan (enligt Andra Imperiets tidslinje), och i så fall blir det skitskoj när asarna förväntar sig att bli dyrkade som gudar, men istället möts av människor som är lika avancerade som dem. Eller så är asarna ättlingarna till vikinganördiga jordlingar, som har startat en egen äkta vikingakoloni nånstans på någon värld och sedermera glömt bort sitt ursprung (utom det absolut högsta rådet lett av Oden Allfader, som är odödlig på samma sätt som den Vita gudinnan i Andra imperiet), och plötsligt får ställas till svars för 2000 års mörkläggning av deras sanna ursprung. Båda är hejdlöst kul.

I vilket fall som helst, alla som har sett Lexx (serien alltså, inte användaren) vet ju hur rätt det är att sjunga krigshymner i jaktskepp! Byt ur rymdhippisarna mot valkyrior, insekterna mot vanliga jaktskepp och möjligen krigssången mot lite äkta Wagner så blir det ju hur perfekt som helst!

Troberg

Sinister eater
Re: Hojotoho!

Jag gillade idén med Gudarnas marknad mer.
Jo, idén har väl inte direkt varit den starkaste sidan av Druuna...

Jag har dock svårt att välja mellan de olika ursprungen. Antingen är asar de gamla nordiska gudarna, som enligt Clarkes axiom använde teknik=magi för att impa på vikingarna för 4000 år sedan (enligt Andra Imperiets tidslinje), och i så fall blir det skitskoj när asarna förväntar sig att bli dyrkade som gudar, men istället möts av människor som är lika avancerade som dem. Eller så är asarna ättlingarna till vikinganördiga jordlingar, som har startat en egen äkta vikingakoloni nånstans på någon värld och sedermera glömt bort sitt ursprung (utom det absolut högsta rådet lett av Oden Allfader, som är odödlig på samma sätt som den Vita gudinnan i Andra imperiet), och plötsligt får ställas till svars för 2000 års mörkläggning av deras sanna ursprung. Båda är hejdlöst kul.
Jag skulle nog gå på den första, den andra har för stor potential att lägga betoningen i "hejdlöst kul" på "hejdlöst". Det blir för lätt slapstick med mjödbälgande och sånt där. Dessutom passar svärd frukatnsvärt dåligt i SF (sorry Farscape, men så är det), och vad är en viking utan svärd?

Att däremot göra teknologi av asarnas övernaturlighet, tex är ju Odens korpar bara fågelliknande UAV's, Tors hammare en granatkastare, Tors vagn en pulsjetdriven flygfarkost (den måste ju trots allt låta mer än åskan...), Särimner är replikatormat och så vidare ligger nära till hands. Svärden kan dessutom vara högteknologiska vapen kamouflerade till svärd (återupprättelse för Farscape). Kanske dessutom asarnas klassiska fiender dyker upp och båda sidor försöker via diplomati, lögner, smicker, löften, hot, manipulation och punktvisa våldsinsatser få mänskligheten på sin sida.

I vilket fall som helst, alla som har sett Lexx (serien alltså, inte användaren) vet ju hur rätt det är att sjunga krigshymner i jaktskepp!
Verkligen! Just den grejen fick mig total-hooked på Lexx redan den första minuten av den första filmen!

Byt ur rymdhippisarna mot valkyrior, insekterna mot vanliga jaktskepp och möjligen krigssången mot lite äkta Wagner så blir det ju hur perfekt som helst!
Ingen Eva Haberman? Inga flugplan? Ingen Yo-way-yo? Är du inte riktigt klok?

Krille

Super Moderator

"Jag skulle nog gå på den första, den andra har för stor potential att lägga betoningen i "hejdlöst kul" på "hejdlöst". Det blir för lätt slapstick med mjödbälgande och sånt där."

Jag är inte så oroad över det, faktiskt. För det första så är jag inte helt seriös. "Seriös" läses här som i "humorbefriad" eller vad man nu vill kalla det - jag älskar trots allt Valhall-serien och dess härliga humor. Speciellt scenen när Oden kommer tillbaka till Idavallen och möts av en trollpatrull, och ombeds läman namn, rand och nummer. Oden svarar givetvis "Oden. Kung. Ett." Huruvida jag är "seriös" som i "det här blir nästa stora grej" är något som vi får se.

Nå, det om det. För det andra så har jag redan fått in en hel bunt shinto i Andra Imperiet, utan att balla ut till sushi, seppuku och slapstick. Det går nog att komma undan det när det gäller rymdvikingar också.

Men som sagt var, jag är inte helt säker på att jag inte vill ha slapstick och mjödbälgande. :gremgrin:

"Dessutom passar svärd frukatnsvärt dåligt i SF (sorry Farscape, men så är det), och vad är en viking utan svärd?"

Ungefär samma sak som en samuraj utan svärd. Och som alla vet så är rymdsamurajer och svärd helt rätt i Andra imperiet, så jag skulle faktiskt inte oroa mig för svärdslösa rymdvikingar det minsta.

"Ingen Eva Haberman?"

Given som valkyria, pucko!

"Ingen Yo-way-yo?"

Wagner har sin beskärda del av yo-way-yo han med, vettu.

"Är du inte riktigt klok?"

Nej.

Mekanurg

Mandrake gör en hypnotisk gest

Serien Mandrake hade ett långt avsnitt med rymdfarande "gudar", både grekiska och fornnordiska dito.

Krille

Super Moderator
Re: G'dammit![ant]

"Har du totalt gett upp alla tankar på Yes, Master?"

Nepp, men jag var bara tvungen att kläcka ur mig Rymdskeppet Valhall innan jag sprack. Yes, Master ligger på samma hylla som Playelf, vilket är hyllan över Evangelium.

Mask_UBBT

Hero
Rajt![ant]

Ah, okej.

Vidare: Angående gudar i rymden... Du kan ju ana vilken fet StarGate-koppling det ger mig :gremsmile:

/Mask - skriver korta inlägg idag.

Helmgast
Neoviking, fast bra?

Vore kul med Neoviking, fast inte fullt så skumt. Har för mig att det finns nån Carl Barks-serie med asagudar i rymden, antagligen från 60-talet (korta näbbar å sånt, sen är ju ankor i rymden-temat väldigt mycket 60-tal). Jag har inte mina Barks här, men det har ju visat sig att det finns en del nördar som kan sina ankor.

Hursomhelst - kan den serien vara en inpirationskälla?

Nightowl

Champion
Fjällpersikan

Till exempel funderar jag på att skicka Rommel att erövra Sverige efter att Sverige råkade vara rakryggade, och att han därför fått smeknamnet "fjällräven" av de svenska, norska, brittiska, franska och västmarkiska trupper som fortfarande håller Kiruna och Nordnorge fritt.
Jag är så skadad att jag bara kan associera Rommel till Donna Barrs serie Desert Peach ... :gremcrazy:

Krille har en poäng här som är så viktig att den egentligen förtjänar en egen tråd: när man väl signalerat att man inte är i Kansas längre, Toto, så har man licens att göra vilda grejer, och om någon historienörd börjar protestera så behöver man bara t.ex. peka på det uppstigna R'Lyeh (flagga: icke-euklidisk, med en oheligt grön bläckfisk på en hädiskt azurfärgad botten) och nämna dess roll i Nationernas Förbund, och så håller dom käften.

Erik

Mekanurg

Attentatet i Pålsjö skog

Läs Attentatet i Pålsjö skog för en välskriven svensk ukroni där vårt land ockuperas av Tyskland senvåren 1941. Man följer krigsförloppet ur en trött svensk motståndsmans perspektiv.

Troberg

Sinister eater

Nå, det om det. För det andra så har jag redan fått in en hel bunt shinto i Andra Imperiet, utan att balla ut till sushi, seppuku och slapstick. Det går nog att komma undan det när det gäller rymdvikingar också.
Men de japanska förebilderna andas liksom sofistikation och elegans, något som passar i en modern värld. Vikingar känns mer som skitiga bärsärkar som är dyngraka på mjöd och skrålande viftar med tillhyggen, inte direkt något som passar i en modern värld utan mer något som påminner om en fredagskväll i Borlänge. Där de japsarna andas finess så vrålar vikingarna råstyrka.

Jag har helt enkelt svårare att passa in vikingar i ett modernt samhälle, de förutsättningar som skapade dem gör att de inte kan existera i ett ordnat samhälle. De japanska idealen däremot är perfekta förstadium till dagens samhälle och kan därför bevaras bättre.

Om det däremot är asagudar som egentligen bara var rymdvarelser som spelade gudar, då spelar inte denna anakronism någon roll då den har en förklaring (de ville styra) och ett syfte (de var tvungna att lägga sig på en begriplig nivå för den tidens människor) och dessutom är dess frånfälle lätt att förklara (den har spelat ut sin roll).

Gudskonceptet har dessutom en stor fördel till. Varför fanns det bara vikingar här? Finns det andra "gudar" ute på vift och när dyker de upp? Maya-gudar, sumeriska gudar, hinduiska gudar? De kanske aldrig någonsin dyker upp i spel, men det faktum att en religion visat sig vara en bluff öppnar ju helt plötsligt en hel del drös andra frågor. Den förvirringen skulle man kunna göra mycket av!

Men som sagt var, jag är inte helt säker på att jag inte vill ha slapstick och mjödbälgande.
Men nu pratade jag om vad som sker i spelet!

"Ingen Eva Haberman?"

Given som valkyria, pucko!
Hmm, med hennes bakgrund såg jag henne mer som en (iofs i praktiken rätt så misslyckad) kärleksgudinna. Lyekka och Gigerota passar bättre som valkyrior.

Troberg

Sinister eater
Re: Attentatet i Pålsjö skog

Läs Attentatet i Pålsjö skog för en välskriven svensk ukroni där vårt land ockuperas av Tyskland senvåren 1941. Man följer krigsförloppet ur en trött svensk motståndsmans perspektiv.
Tackar för idén, det ska jag göra. Den har stått i min hylla i över två år utan att jag fått tummen ur och läst den.

DODswe4

Hero
Re: Neoviking, fast bra?

Tänker du på akilles vingen? (åter gavs i fantomen för nått år sen, dom besökte valhall då)

Krille

Super Moderator
Re: Neoviking, fast bra?

"Vore kul med Neoviking, fast inte fullt så skumt."

Egentligen inte. Det är inte fråga om att ta sitt långskepp och segla till stjärnorna och dräpa nazikaniner, utan man tar istället sitt jaktskepp Gidlaf in i tvekamp med rimtursen Lodvadner, och må bäste jaktpilot vinna! Eller något åt det hållet.

"Hursomhelst - kan den serien vara en inpirationskälla?"

Har inte ens hört talas om den.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag läste mittenstycket lite slarvigt först och fick uppfattningen om nån sorts andravärldskrigs-skolflickor som piloter till Västmarkregler och tyckte att det lät som en jättebra ide. Iaf till en anime... som ett rollspel? kanske...