Varför inte?
"Kan min spelare spela en homosexuell, överviktig samoriman som extraknäcker som härold?"
"Varför inte?", frågar jag då.
Jag misstänker att du anser att det skär sig mellan orden "homosexuell" och "samoriman", samt "samoriman" och "extraknäcker som härold".
Varför du slängt in ordet överviktigt hajar jag dock inte. Man kan vara både samoriman, härold och homosexuell samtidigt som man är överviktig. Faktum är att i dom flesta civiliserade områden i Mundana så är övervikt ett tecken på rikedom. Rikedom är ett tecken på makt och makt är status. Ergo, övervikt = status. Det är inte för inte som modeidealet på 1400- och 1500-talskvinnor var en lite småknubbig kropp.
Så övervikten ger honom som samoriman och/eller härold bara lite mer pondus i sin sociala status.
samoriman + härold:
Jag ser faktiskt inga hinder här alls. Samorimän är lärda och har privilegiet att ha tillgång till bibliotek (något som det vanliga folket inte har) och har således möjligheten att studera. För att bli härold så måste man ha pluggat och lärt sig vapensköldar och blivit skolad i god teckningsteknik. Troligtvis så har merparten av Asharinahalvöns härolder blivit skolad på just samorikloster. Så att en samoriman har en häroldskolning på sidan om är inte särskilt osannolikt. Snarare troligt.
Samoriman + homosexuell:
Nu börjar det bli kinkigare. Jag vet inte vad "den eviga omvälvningen" (visst heter samorismens heliga skrift så?) säger om homosexualitet, men om dom säger någonting över huvud taget så är det säkert negativt. Kombinationen Samoriman + öppet homosexuell är troligtvis dömd att misslyckas.
Å andra sidan, så konceptet öppet homosexuell på Asharinahalvön troligtvis dömd att misslyckas oavsett yrke. Det gjorde det i alla fall i europa så länge man tog det gamla testamentet på allvar så hade öppet homosexuella problem. Det hindrade inte dom från att vara homo dock.
<blockquote><font class="small">Citat från tredje mosebok (Leviticus), kapitel 20:</font><hr />
13. Om en man ligger hos en annan man såsom man ligger hos en kvinna, så göra de båda en styggelse; de skola straffas med döden, blodskuld låder vid dem. [/quote]
Däremot, om han lever som hemligt homosexuell (vilket egentligen är det enda alternativet misstänker jag) så är han safe, så länge som hans hemlighet är hemlig.
Så då är överviktig, samoriman och härold alla tre rimliga och sannolika.
Sen är homosexuell en innerlig hemlighet, men såna ska man ha. Annars blir karaktärerna inte intressanta
Lycka till, låter som en bra karaktär för intressanta konflikter
/Naug