Nekromanti Ännu konstigare rollperson

jorik

Veteran
Kan min spelare spela en homosexuell, överviktig samoriman som extraknäcker som härold?

Han ville det iaf.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Varför inte?

"Kan min spelare spela en homosexuell, överviktig samoriman som extraknäcker som härold?"

"Varför inte?", frågar jag då.

Jag misstänker att du anser att det skär sig mellan orden "homosexuell" och "samoriman", samt "samoriman" och "extraknäcker som härold".

Varför du slängt in ordet överviktigt hajar jag dock inte. Man kan vara både samoriman, härold och homosexuell samtidigt som man är överviktig. Faktum är att i dom flesta civiliserade områden i Mundana så är övervikt ett tecken på rikedom. Rikedom är ett tecken på makt och makt är status. Ergo, övervikt = status. Det är inte för inte som modeidealet på 1400- och 1500-talskvinnor var en lite småknubbig kropp.

Så övervikten ger honom som samoriman och/eller härold bara lite mer pondus i sin sociala status.

samoriman + härold:
Jag ser faktiskt inga hinder här alls. Samorimän är lärda och har privilegiet att ha tillgång till bibliotek (något som det vanliga folket inte har) och har således möjligheten att studera. För att bli härold så måste man ha pluggat och lärt sig vapensköldar och blivit skolad i god teckningsteknik. Troligtvis så har merparten av Asharinahalvöns härolder blivit skolad på just samorikloster. Så att en samoriman har en häroldskolning på sidan om är inte särskilt osannolikt. Snarare troligt.

Samoriman + homosexuell:
Nu börjar det bli kinkigare. Jag vet inte vad "den eviga omvälvningen" (visst heter samorismens heliga skrift så?) säger om homosexualitet, men om dom säger någonting över huvud taget så är det säkert negativt. Kombinationen Samoriman + öppet homosexuell är troligtvis dömd att misslyckas.

Å andra sidan, så konceptet öppet homosexuell på Asharinahalvön troligtvis dömd att misslyckas oavsett yrke. Det gjorde det i alla fall i europa så länge man tog det gamla testamentet på allvar så hade öppet homosexuella problem. Det hindrade inte dom från att vara homo dock.

<blockquote><font class="small">Citat från tredje mosebok (Leviticus), kapitel 20:</font><hr />
13. Om en man ligger hos en annan man såsom man ligger hos en kvinna, så göra de båda en styggelse; de skola straffas med döden, blodskuld låder vid dem. [/quote]

Däremot, om han lever som hemligt homosexuell (vilket egentligen är det enda alternativet misstänker jag) så är han safe, så länge som hans hemlighet är hemlig.

Så då är överviktig, samoriman och härold alla tre rimliga och sannolika.
Sen är homosexuell en innerlig hemlighet, men såna ska man ha. Annars blir karaktärerna inte intressanta :gremwink:

Lycka till, låter som en bra karaktär för intressanta konflikter

/Naug

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Skulle du kunna tänka dig att motivera ett sådant påstående?

Man Mountainman

Storsvagåret
Härold

För att bli härold så måste man ha pluggat och lärt sig vapensköldar och blivit skolad i god teckningsteknik.

Fast nu tänker du väl på Heraldiker?

Häroldar är ju sådana som går runt och ropar "klockan är tolv och allt är lugnt" och vecklar ut pergament på torget och deklamerar kungens (eller, i det här fallet, överjarlens) bud.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Nja...

Det är möjligt att dom gör allt det där som du sa också men om du kikar i på s. 75 i Riddaren (eller slår upp ärold) så kommer du märka att härolder huvudsakligen är snubbar som pysslar med heraldik.

/Naug, hänvisar

Man Mountainman

Storsvagåret
I sådana fall...

...är det nog ett utslag av NeoGames dåliga korrektur, för min NEO håller inte med.

Eller så skiljer sig helt enkelt den mundanska hovterminologin från den jordiska.

Nightowl

Champion
Gnet (OT)

Å andra sidan, så konceptet öppet homosexuell på Asharinahalvön troligtvis dömd att misslyckas oavsett yrke. Det gjorde det i alla fall i europa så länge man tog det gamla testamentet på allvar så hade öppet homosexuella problem. Det hindrade inte dom från att vara homo dock.
Nja. Det är lite mer nyanserat än så. Under vissa tidsperirymder var det visserligen förbjudet, men det var som hembränning här i Norrland; who gives a fuck? (munkkloster har alltid varit populära tillflyktsorter för sexuellt avvikande, t.ex.) Under andra tider satte man till blåslampan. När kyrkan kände sig utsatt och i kris av helt andra orsaker började man jaga syndare av olika slag för att befästa sin auktoritet; då var det värre.

Sedan var det inte bara GTs fel; till alla nyhedningarnas stora sorg var många av de förkristna macho-kulturerna måttligt förtjusta i bögar, de också.

ObEonreferens: om egentliga kättare uppstår inom en religion, kan dess auktoriteter känna sig tvingade att börja jaga 'syndare' för att visa att de minsann fortfarande bestämmer - det kan innebära att sådant som man tidigare såg genom fingrarna med blir väldigt farligt, och rollpersoner får plötsligt intressanta jobb (eller måste fly intressanta flykter).

Erik

Eleas

Hero
Så konstig är den väl inte?

"Kan min spelare spela en homosexuell, överviktig samoriman som extraknäcker som härold?

Han ville det iaf."

Tja, det är egentligen tre frågor i en.

Första tolkningen: "fungerar det i Mundanas kontext?" Om vi undersöker förslaget finner vi då följande egenskaper hos karaktären. Homosexuell är den första egenskape, vilken jag inte ser som ett problem... så länge han inte är öppen med det gör det inte ens skillnad i repressiva kulturer. Extraknäcket känns dock som ett mer modernt påfund, men det skulle mycket väl kunna vara så att han fungerar i den kapaciteten i en mindre stad där den förre härolden är oförmögen att göra sitt arbete, eller så.

Andra tolkningen: "är spelaren kapabel?" Det är en fråga som är svår för mig att svara på, då jag inte känner spelaren, men just konceptet tycks rätt basic. Det borde finnas utrymme för milsvida variationer på en sådan karaktär. Jag skulle tillåta den utan vidare.

Tredje tolkningen: "funkar karaktären i kampanjen?" Och där har vi ju också kruxet. Du som spelledare är den ende som kan bestämma om du vill ha med den karaktären i gruppen, om den passar in i det tänkta händelseförloppet eller om den sticker ut som en drake i en missleby.

--Björn, som gillar drakar

Leopaexd

Veteran
Re: Varför inte? (OT)

Citat från tredje mosebok (Leviticus), kapitel 20:
--------------------------------------------------------------------------------

13. Om en man ligger hos en annan man såsom man ligger hos en kvinna, så göra de båda en styggelse; de skola straffas med döden, blodskuld låder vid dem.

för att vara petig så är det en felöversättning eller förvrängning att de ska straffas med döden, läs den på originalspråket (hebreiska) istället, mycket bättre