Nekromanti Ännu mer husregler

Avslagen_Cola

Warrior
Okej då, kan ju hålla med om att man kan göra sig mer svårträffad... Tänkte inte på det när jag skrev inlägget.
Frågan är om det ska bero på defense... Kanske att man ska få sin vanliga defense mot kulor om man går i totalförsvar? Dock ska man fortfarande kunna förflytta sig under den perioden, typ halva sin förflyttning eller så.

Din devotion låter bra, kanske ska lägga in den så att man får ännu större chans att undvika. Fast då ska man köra totalt tärningsslag för skjutvapen.

Marcus J

Hero
Kommer inte riktigt ihåg hela disskusionen, men jag ska försöka göra en meningsfyllt inlägg.

Utan övernaturliga förmågor så finns det egentligen inget man kan göra mot en skytt, i skottögonblicket. Det gäller att tänka till innan den andra personen hinner skjuta och slänga sig bakom valfritt objekt, som dock gärna får bestå av mer än ½ meter sand.

Kommer vagt ihåg att någon skrev om att springa i sidledes (sätt från skytten), ett modert vapen avfyrar kulan så snabbt så det borde faktiskt inte spela någon roll hur snabbt du än springer, om du inte har celerity förstås. Jag kanske hade gett 1 tärningsavdrag för skytten, om det var på stort avstånd (75m+).

Så det du som blir skjuten på kan göra är att skydda dig innan eldstriden börjar.

/Marcus med förbehåll för konstigheter, fortfarande förkyld.

Marcus J

Hero
Där ser man, jag måste sluta posta när jag är helt groggy av förkylningsvirus.

/Marcus tänkte väl att han missat något.

cogitare

Swashbuckler
Frågan är om det ska bero på defense... Kanske att man ska få sin vanliga defense mot kulor om man går i totalförsvar? Dock ska man fortfarande kunna förflytta sig under den perioden, typ halva sin förflyttning eller så.
Tja, om man säger att en person får halva sin Defence mot skjutvapen, avrundat nedåt. Så man måste alltså ha minst 2 i Defence för att få någon nytta av det i avståndsstrid. Och om man inte gör något annat än att ducka/zick-zacka en runda (Dodge alltså) så får man sin fulla Defence mot skjutvapen. En ganska ok regel skulle jag säga?

C.

cogitare

Swashbuckler
Kommer vagt ihåg att någon skrev om att springa i sidledes (sätt från skytten), ett modert vapen avfyrar kulan så snabbt så det borde faktiskt inte spela någon roll hur snabbt du än springer, om du inte har celerity förstås. Jag kanske hade gett 1 tärningsavdrag för skytten, om det var på stort avstånd (75m+).
Det var jag som skrev det :gremsmile:

Nu går man ju inte in i så stor detalj i WoD-systemet vad det gäller olika komponenter i själva skjutandet. Men om du skall skjuta på någon som står stilla (eller är på väg rakt mot dig) så är det sju resor enklare än om du skall skjuta på någon som rör sig i sidled. Lumpen lärde mig inte mycket, men detta noterade jag rent empiriskt under olika skjutövningar. Och det skulle man mycket väl kunna representera antingen med ett fast avdrag för denna handling eller att någon som är medveten om skytten kan göra dylika förflyttningar för att försvåra för skytten att sikta och träffa.

Sen om man skall vara ett realistfreak så är det faktiskt så att med ett höghastighetsvapen så _behöver_ du inte ens träffa målet för att skada det. Då den rena hastigheten i projektilen om den skulle susa förbi 1 decimeter från din arm (t.ex.) skulle åsamka dig skador. Fast sådan detaljnivå tycker jag är mest jobbig :gremwink:

C.