Nekromanti Änrligen rollspel!

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Länge sen jag fick köra något nu men om två veckor blir det av ;) Jag behöver inte ens vara SL!

Vi ska köra med en som hälsar på av och till, så det blir inte så ofta men just pga det kom vi på ett bra upplägg, vi kommer dels köra dungeons och korta uppdrag och äventyr, som man hinner klart på en kväll/helg beroende på hur länge han stannar olika gånger. Sen ska det vara mer fokus på att knäcka svåra dungeons och problem, med mindre fokus på Roll och mer på Spel..

Eftersom vi kör dungeons och så, räknar vi med att man kommer dö en hel del av och till, därför gör alla 3 karaktärer var. Dessa tre är tillsammans med alla andra karaktärer ett äventyrar gäng/gille (9-15st) som jobbar ihop och delar på lootet. Men 15 stycken som går in i samma dungeon är ju ganska rörigt har de resonerat, därför drar man sticka om vem som får gå in varje gång (det gör att man antingen slår random själv, eller helt enkelt väljer själv, men "officiellt" är det stickdragning som argument för att inte alla går in).

Tycker det är en intressant lösning, med både variation eftersom man kan ha en magiker, krigare och tjuv själv om man vill och variera mellan dem, dels har man backup figurer om man skulle dö. Äventyrande är ju farligt så ingen som inte dragit kortaste strået tänker ju riskera livet i onödan, så medan de andra är inne i dungeons, forskar de, mediterar, super, sover, fixar vapen osv..

Nån mer som kört något liknande?
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,299
Det låter lite liknande standard-upplägget i Ars Magica. Där har all spelare två rollpersoner var - en magiker och en 'vanlig' äventyrare, som man växlar mellan beroende på vad som passar för det aktuella äventyret.
Dessutom har man ett gäng "grogs" - mindre viktiga och mindre kapable personer som normalt styrs av hela spelargruppen gemensamt.
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Vad säger ni om det här alternativet då?

Döda rollpersoner kan återuppväckas från de döda av en magiker som bor i ett högt torn (eller i en stuga eller i en grotta eller var han håller hus). Magikern använder livsenergi från de andra rollpersonerna för att återuppväcka den döde. Detta innebär att alla rollpersoner får sänka sina maximala kroppspoäng med x kroppspoäng permanent för att ge liv åt en död rollperson. Om rollpersonerna har något värdefullt (gärna magiskt) så kan de ge det i utbyte mot livsenergi. På detta sätt så slipper man ha mer än en rollperson. Om man vill slippa premanenta sänkningar av kroppspoängen så kan man ha ett system som gör att en slumpvis rollperson dör för varje misslyckat försök att återuppväcka en död rollperson. Grejen är att det ska kosta för en rollperson att dö. Gärna för hela rollpersonsgruppen.

Eller så nollställer man bara den återuppväckta rollpersonens färdighetsvärden mm till ursprungsvärdena när den bli återuppväckt. Man kan också slå för att se om rollpersonen får behålla någon av sina förbättringar. Detta fungerar nog bättre i ett system med relativt snabbt avancemang av färdigheter mm.

Äh jag bara drog till med något. Ta det för vad det är.
 

Kri

Veteran
Joined
23 Feb 2015
Messages
70
Vi har rationaliserat bort companions och har istället några grogs man brukar spela. Och så turas vi om att spela magiker förstås

erikt;n129987 said:
Det låter lite liknande standard-upplägget i Ars Magica. Där har all spelare två rollpersoner var - en magiker och en 'vanlig' äventyrare, som man växlar mellan beroende på vad som passar för det aktuella äventyret.
Dessutom har man ett gäng "grogs" - mindre viktiga och mindre kapable personer som normalt styrs av hela spelargruppen gemensamt.
 
Top