Nekromanti Äntligen kommer minin vi alla har väntat på

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Amenvafan!

Förresten: Har du provat att låta dina gigantiska pjäser få möta dina vanliga smågubbar någon gång?
Ingen av de gigantiska, men jag körde en provomgång mot min 104-poängs frost giant idag. Det var ren förnedring. Trots att både dridern och min red wizard var med i utmanargänget så fick de bögstryk (tänk då på att red wizard har riktigt jävla elaka eldbesvärjelser samtidigt som frostjätten är extra känslig för eld!).

Skumt det där. Undrar om det är en konstig balans i spelet över lag eller om vi helt enkelt har gjort dåliga warbands att möta våra kolosser med.

(och om det är någon moderator på forumet som blir sur för att vi kör lite privatsnack så här så vill jag bara påpeka att vem som helst är inbjuden att delta i diskussionen)

Nu måste jag gå och köra en provmatch mellan min fiendish tyrranusaurus och en äventyrargäng. Återkommer med resultatet.

- Vulf

Rising

Vila i frid

Skumt det där. Undrar om det är en konstig balans i spelet över lag eller om vi helt enkelt har gjort dåliga warbands att möta våra kolosser med.
Jag märkte samma sak när jag började speltesta, alltså, bara med smågubbar. Alltså, det är skitsvårt att hitta två gubbar på 12 poäng som kan slå ut en 24-poängare. I början trodde jag det var en miss i systemet, men nu på senare tid har jag börjat ändra mig. Som det är nu så gissar jag att man uppmuntras att spela med åtminstone någon superduperpjäs. Småpjäser är nog inte menade att vara bra i sig eller med andra småpjäser, utan de skall nog hellre användas ihop med habila starka pjäser. Orc Brutes är nog bra om de bara får hoppa in i ryggen på fiender som är upptagna mot ens starka ledare, osv. På så vis uppmuntras man att spela med både småttingar och fetingar.

Det gör att man inte har så mycket annat val än att låta ens huge varelser slå samman med varandra. Du kan ju haja att jag kommer göra allt i min makt för att jag ska vinna vår första sådana sammandrabbning. Jag är redo att förlora allt som allt till och med, bara min drake får förnedra din töntosaurus, din balett eller ditt skäggmiffo till jätte. Vad har Mange för jättepjäser?

Mattis

Swordsman
Re: Kapning

Du tände mig så pass mycket att jag skickat iväg beställningen till SF-bokhandeln på två stycken starters (Aberration tror jag settet hette) till mig och en polare. Jag har en fråga, om det går för sig. Hur mycket behöver man? När man läser era posts här så verkar det som ni har 2-3 gigantos locos i var, och ett Giant-set kostade runt 200 bagis på SF-bok. Hur mycket behöver man för att bara spela, räcker en starter till mer än halvroligt spelande?

Jag har lite fler frågor, men eftersom jag ändå beställt så kan jag speltesta och kanske få svar på dom senare.

Vitulv

Välkommen! :gremsmile:

Jag har fyra jättestora pjäser, men jag har hittills inte använt dem. De är rätt menlösa i ett hundrapoängs warband (som är det vanligaste att spela med).

Jag skulle tippa på att ni kan ha rätt kul med varsin starter (bra att du köpte abberations förresten, det är den nyaste).
Jag rekommenderar dock att ni ganska fort införskaffar ett par boosters var (köp Archfiends, det är den billigaste och har många ascoola gubbar). Det blir roligare när man har lite fler gubbar att komponera sina warbands med, helt klart.

- Vulf

Mattis

Swordsman

Tack för välkomnandet!

Låter gott. Det problemet jag ser i hela upplägget med miniatyrerna är det att det är så slumpat. Det första problemet kommer i scenariorna där rätt många inkluderar en särskild modell (Dire Boar, till exempel) och det är ganska stor sannolikhet att jag inte har en sådan. Om man vill använda sig av miniatyrerna till rollspel så uppstår samma problem. Självklart kan man "proxa" (använda sig av annat och låtsas som om det föreställer något annat) men då tappar man ju litet av känslan.

Archfiends verkar bra men som du i trådstarten säger så är ju en Beholder varje nörds (våta?) dröm. Nåväl, jag testspelar med de figurer som kommer med i startern så får vi helt enkelt se. Kanske vill man direkt ha fler, då blir det nog Archfiends (vissa där är riktigt heta,

Förövrigt så får jag julklappskänsla av ett DnD-äventyr med miniatyrer. Först vanliga hederligt rollspelande och sedan när man kliver in the The Dark Tower och Unglabhâr så plockas rutnätet upp ... häftigt värre.

(ett tips till alla som läser detta: Anarchy Online gratis i ett år om man anmäler sig innan den femtonde januari. Kolla in den officiella hemsidan: www.anarchy-online.com/free/ad_campaigns/freecampaign )

Rising

Vila i frid

Jag har en fråga, om det går för sig. Hur mycket behöver man?
Det är så här; det sägs gå utmärkt att spela s.k. "Out of the box" med bara en starter. Då behöver man inte bry sig om alignments utan kan få komponera sitt gäng från alla fyra olika kateogrier. Om man inte har fått någon commander i sitt starterset så kan man få utse någon till en sorts "nödcommander" med en enkel extraregel.

Det funkar. Det kommer nog gå för er att spela. Ni lär säkert få roligt. Grejen är bara att, precis som i Magic, så är byggandet nästan halva nöjet. Att få kunna bygga lite olika arméer är det som verkligen gör det kul; när man spelar så känner man sig ju extra glad om man vinner med gubbar som man omsorgsfullt har valt ut.

Nå, jag började med en starter och en booster (den billigaste - archfiends). I boostern fick jag en Aspect of Lolth och min Moon Elf Fighter (det är kanske mitt bästa köp hittills). Det räckte för att jag skulle kunna bygga ett par olika arméer faktiskt, och så hade jag ju aspecten om jag ville leka lite med en superpjäs för mig själv (jag har ännu mycket svårt att bygga en armé där aspecten kan få vara med, eftersom en 100-poängsarmé inte räcker för henne). Sen har det bara för min del blivit en liten booster och ett legends-pack utöver det. Jag är fattig, och kan inte riktigt mångla ut mer stålar för att köpa plastgubbar i nuläget.

En starter och två boostrar bör räcka för att man ska kunna bygga en armé som kan bjuda upp till bra motstånd mot mig, eller i vart fall mot Vitulv (som visserligen har lagt ut kopiösa mängder stålar på gubbar, men som ändå är oförmögen att spela någorlunda bra med dem). Om ni byter gubbar med varandra så är jag övertygad om att ni kommer kunna spela riktigt dugligt och känna att både spelandet och byggandet blir roligt fastän ni köpt så "få" gubbar.

För ekonomins skull så skulle jag gärna vilja byta till mig fler Chaotic Good-pjäser, exempelvis, och i utbyte kanske byta ut mina LE och LG-varelser, eftersom jag inte riktigt kan spela med dessa i nuläget. Å andra sidan är LE så häftiga att jag är bra frestad att fortsätta köpa gubbar så att jag kan spöa Vitulv med en LE-armé också...

Vitulv

Du kan ju haja att jag kommer göra allt i min makt för att jag ska vinna vår första sådana sammandrabbning. Jag är redo att förlora allt som allt till och med, bara min drake får förnedra din töntosaurus, din balett eller ditt skäggmiffo till jätte.
Med tanke på att vi i sådana fall kommer att köra med typ 250-poängsarmeér eller 300-poängsarmeér (för du kan ju glömma att jag går med på att lira exakt efter din drakes 216 poäng) så får du räkna med att möta två Fiendish Tyrannosaurus (de ligger på 122 poäng stycket).

Och om vi kör med 250 poäng så kommer jag dessutom slänga in två orc warriors.

Frukta!

- Vulf