Det är nästan en parodi på mig själv att tråden heter äntligen nu, men men
Här kommer en vidareutvecklad version av version 2.
Vissa addition förekommer fortfarande i vissa fall.
FV kan vara hur högt som helst, men håller sig normalt i spannet 1-10.
Svårighetsvärde är alltid ett värde på mellan 1-5
Man slår valfritt antal tärningar, men minst 2 (om både fv och sv är lågt väljer man troligen bara 2t, om värdena är hägre väljer man flera t.)
EN, vilken som helst, av de slagna tärningarna måste bli högre än svårighetsvärdet.
De övriga tärningarna (oftast bara en) måste sammanlagt bli lika med eller lägre än färdighetsvärde.
Om något av ovanstående misslyckas har man misslyckats.
Slår man bara 2 tärningar är man försiktig, man får ingen bonus om man lyckas, men minimala komplikationer av att misslyckas.
Slår man flera tärningar tar man i, något som kan vara nödvändigt för att klara något svårt (få en tärning över sv), men som kan medföra stora konsekvenser för den otränade (slå över fv). Ju fler tärningar man slår, desto större effekt av misslyckandet eller lyckandet.
Alltså: mer bonus för den som lyckas, mer komplikationer för den som misslyckas.
Exempel: Kalle har fv 3, sv är 2. Kalle slår två tärningar, 4, 4. Den ena tärningen är över sv, men tyvärr är andra tärningen över fv. Handlingen misslyckas.
Exempel 2: pelle har fv 9, sv är 4. Pelle väljer att slå tre tärningar. 6, 6, 5. En tärning (6) är garanterat nog för sv, men de andra två (6, 5) blir tillsammans högre än pelles fv. Han har misslyckats.
Dessutom får han en högre konsekvens än vanligt för sitt misslyckande.
Jag har två alternativ till ovanstående, som jag inte gillar lika skarpt.
1. Istället för att välja antal t6 slår man två tärningar av valfritt slag (t4, t6, t8, t10, t12, t20)
Båda måste vara samma typ. Högre tärningar ger högre chans att slå över motståndsvärde, men högre risk att slå över färdighetvärde.
Exempel på alternativet: Pelle har fv 7 och motståndsvärde är 3. Pelle tycker t8 är lämpliga tärningar. tärningarna visar, 5, 4. Den ena är under fv och den andra över sv, han har lyckats.
2. Man slår alltid 2t6, om ingen överstiger sv, men båda är lika med eller under fv slår man en tärning till. Om den heller inte översitger sv, men tillsammans med tidigare tärningar understiger fv, får man slå en tärning till.
Så fortsätter man tills man antingen slagit en tärning som överstiger sv, eller slagit över sitt fv.
Exempel på alternativet: pelle har fv 9, motståndsvärde är 3. Han måste alltså slå minst en fyra för att lyckas. Första slaget blir 2, 2, inte över sv, men 2+2=4 är under fv. Han slår en tärning till, den visar 3. Ännu inte lyckats, han är nu uppe i 2+2+3=7. Han slår ännu en tärning, den visar 5, han lyckas. Om den sista tärningen visat 3 hade han landat på 2+2+3+3=10, han hade då inte fått slå en tärning till och hade misslyckats.
Lite feedback, vilket system gillar ni bäst?