Nekromanti Är Öland en ö?

tull

Hero
anth said:
En mer intressant fråga: lever EU:s byråkrater i verkligheten?
Den frågan är helt klart intressant. Men svaret är betydligt mer uppenbar än huruvida Öland är en ö eller ej.

Klart dem inte lever i verkligheten.
byråkrat, statlig eller kommunal tjänsteman; ämbetsman som inte lever i verkligheten och (alltför) strikt iakttar givna regler i sin yrkesutövning (och inte alltid tar individuella mänskliga hänsyn o.d.; paragrafryttare).

tull

Hero
Det är uppenbart en svår fråga jag ställer. Än så länge har ingen i tråden kommit fram till om Öland är en ö eller ej.

Jag outar min egen åsikt först: Öland är en ö. För det har jag två bevis. 1. Det är hav runt landmassan och Ölan är separerad från Sverige. 2. Namnet Ö-land antyder att man sedan länge betraktat Öland som en ö och det borde därför vara giltigt att åberopa hävd.

Korpen

Hero
Persson said:
Med anledning av: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13600699.ab

Undrar jag hur ni upplever det hela. Är Öland en ö eller tillhör det fastlandet med anledning av sin bro.
I rent geografiskt hänseende så är det en ö.
Men extrabidragen är till för att kompensera för de ökade problem för platser som bara kan nås med flyg eller båt, vilket inte gäller Öland. Om de bara gick på hurvida en plats är en ö eller inte så skulle Ekerö, Stora essingen och Södermalm få extrabidrag...

Cybot

Mest spelbar
Typisk jävla aftonbladsartikel.
EU vet att Öland är en Ö, den kvalificerar sig bara inte till EU bidraget.

tull

Hero
Cybot said:
Typisk jävla aftonbladsartikel.
EU vet att Öland är en Ö, den kvalificerar sig bara inte till EU bidraget.
Javisst. Men vad är din åsikt? Är Öland en ö?

Fienden

Hero
Slående argument. "Bro = Fastland"...

Öland är en ö, jag har personligen bevittnat dess ö-het med mina egna öseende ögon. Att EU har jävligt dumma namn och regler på sina bidrag är också ganska uppenbart.

tull

Hero
Korpen said:
Persson said:
Med anledning av: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13600699.ab

Undrar jag hur ni upplever det hela. Är Öland en ö eller tillhör det fastlandet med anledning av sin bro.
I rent geografiskt hänseende så är det en ö.
Men extrabidragen är till för att kompensera för de ökade problem för platser som bara kan nås med flyg eller båt, vilket inte gäller Öland. Om de bara gick på hurvida en plats är en ö eller inte så skulle Ekerö, Stora essingen och Södermalm få extrabidrag...

Väl motiverat! Men vad tycker du? Är Öland en ö?

anth

Vetefan
Då jag antar att ölandsborna är lite ledsna i ögat över att ha förlorat 50 miljoner bidrar jag med en tröstande länk.

Unfair

Hero
Frågan borde vara.

Är det Aftonbladet eller Eu som inte vet, tja, någonting?

Efter att ha läst artikeln så måste jag säga att Aftonbladet kan gå och @£©∞@$|#€%=!

anth

Vetefan
Persson said:
Det är uppenbart en svår fråga jag ställer. Än så länge har ingen i tråden kommit fram till om Öland är en ö eller ej.

Jag outar min egen åsikt först: Öland är en ö. För det har jag två bevis. 1. Det är hav runt landmassan och Ölan är separerad från Sverige. 2. Namnet Ö-land antyder att man sedan länge betraktat Öland som en ö och det borde därför vara giltigt att åberopa hävd.
Guuud vad du är envis :gremsmile:

Wikipedia said:
En ö är ett landområde helt omgivet av vatten, mindre än en kontinent och större än en holme.
Källa
Då Öland är omgivet av vatten blir följdfrågorna:
Är Öland en holme? (Stockholm är var ju en)
Är Öland en kontinent? (Grönland är ju... inte?)

Korpen

Hero
Persson said:
Väl motiverat! Men vad tycker du? Är Öland en ö?
Beror på i vilket sammanhang, geografiskt är det en ö, transporttekniskt så är det inte det.

Sapient

Swashbuckler
anth said:
Då Öland är omgivet av vatten blir följdfrågorna:
Är Öland en holme? (Stockholm är var ju en)
Är Öland en kontinent? (Grönland är ju... inte?)
Öland är bara en ö geografiskt sett. Det är en geologiskt sett (apropå frågan om kontinenter...) en sedimentär formation av företrädesvis sand- och kalksten som vilar på det sluttande urberget. Kalmar och flera orter längs kusten är byggt på samma formation, som dock har gröpts ur för att bilda sundet mellan "fastlandet" och "ön".

På grund av landhöjningen och att sundet aldrig varit särskilt djupt till att börja med, så har man haft problem med djupgående genom hela historien. Kalmar sund är svårnavigerat med massor av grund osv. (Så nätt och jämt en ö...)

Det finns ett uttryck för den sortens formationer - en "cuesta".

:gremsmile:

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag trodde ärligt att den här tråden var något slags satir över "är friform rollspel"-tråden.

Det sagt är min åsikt i sakfrågan att vi borde fylla Kalmarsund med cement för att en gång för alla sätta punkt för diskussionen.