Nekromanti Är all förändring, förbättring ?

Johan K

Gammal & dryg
Satt här & tänkte lite just om förändringar inom rollspel..
Är förändringa alltid bra inom rollspelens värld ? Kan man helt enkelt i jakten på att förändra, förlora det som var bra i spelet på vägen ?

/ Johan K, kom att tänka på det här av nån anledning.. :gremcrazy:

Selly

Level 5 Laser Lotus
Naturligtvis inte.

"Är förändringa alltid bra inom rollspelens värld ?"

Det är väl målet. Men tja, jag tycker då inte det.

"Kan man helt enkelt i jakten på att förändra, förlora det som var bra i spelet på vägen ?"

Yup. Om jag nu skall ta nåt exempel så är Vampire: the Masquerade ett av mina favoritspel, men jag tål inte WW:s nya härke (Vampire: the Requiem). Samma sak med Mage: the Ascension 2nd Ed kontra Revised Ed av samma spel; det förra är skitmysigt, det senare suger. IMO, of course. <font size="1">Jag orkar inte motivera mig, för det har jag gjort förut, och dessutom vill jag inte egga någon annan till att kapa tråden.</font size>

Dessutom har jag många gånger husreglat bort saker som senare kommit tillbaka (vanligen i en annan inkarnation, eller i ett annat sammanhang, men likväl). That good enough for ya? ^_^

Rickard

Urverk speldesign
"Satt här & tänkte lite just om förändringar inom rollspel..
Är förändringa alltid bra inom rollspelens värld ?
"
Förändring är ett steg i en riktning.. Är det fel riktning så lär man ändå sig något.. Eventuellt så får man försöka komma på var någonstans i steget som det gick fel och fundera ut hur det går att komma runt det.. Förändring är utveckling.. Inte bara bra förändringar ger utveckling.. Det går även att lära sig den hårda vägen..

"Kan man helt enkelt i jakten på att förändra, förlora det som var bra i spelet på vägen ?"
Jag har åtminstone förlorat mina ursprungsidéer i vissa projekt.. Magisystemet som jag hade stolpat upp planer på i början blev helt annorlunda i slutet.. Då var det nästan försent för att gå tillbaka till mina ursprungliga tankar.. Jag får väl helt enkelt inse att de där drömmarna jag hade när jag påbörjade mitt arbete får fortsätta att vara drömmar.. Jag vill ändå inte alltid anse att projektet är misslyckat..

För mig så är det där ändå en naturlig utveckling när jag försöker få mina projekt levande från det döda, skissartade idéstadiet.. Det är en erfarenhet jag lärt mig från reflektioner av mina tidigare projekt.. Det är också viktigt att inse, för annars går det inte att jobba i grupp.. För då kan jag garantera att ursprungsplanerna skiljer sig från det slutgiltiga verket..

Jämför med ett rollspelsscenario.. Visst kan du som spelledare ha stolpat ut rätt noggrant vad som ska hända, men spelarna ser alltid till att det händer saker som du aldrig kunnat förutse.. Detta har jag märkt när jag spellett (och en gång spelat) samma scenario med fyra olika spelgrupper.. Scenariot har utvecklat sig på fyra olika sätt..

/Han som förlorade kontakten med ursprungsfrågan någonstans i inlägget

Troberg

Sinister eater
Jajamensan!

Rent principiellt så anser jag att all förändring är bra eftersom en förändring är en dynamisk kraft. Går den år fel håll så kan man styra om den åt rätt håll. All förändring har potentiall till förbättring.

Ett stagnerat tillstånd där inget händer leder däremot ingenstans och har ingen potential att leda någonstans. Det är en återvändsgränd med soppatorsk.

Så, förändring är ett självändamål. Därmed inte sagt att man ska ändra saker omdömeslöst och utan tanke.

Rising

Vila i frid
Ganska töntig fråga.

Du kommer få tre typer av svar:

1. "Nä... typ."
= Ett avslaget nekande svar. Ett förnuftigt håll-med-svar som är fullständigt vettigt men som saknar tillräcklig glöd och passion för att väcka en intressant diskussion.

2. "Nej, vekrligen inte! För bla bla bla..."
= Ett lökigt svar från någon utan självdistans som säger självklara saker på ett sätt som om ingen sagt det förut.

3. "Johoo! För bla bla bla..."
= Ett svar från någon som har integritet och som vill visa den. Även om frågan är ställd på så vis att svaret säger mer om personen i sig än om alternativa lösnongar på frågan.

---

Jag tror inte att du får någon riktigt givande respons på ditt inlägg.

/Rising
som själv brukar skriva meningslösa frågor, meningslösa svar och som dessutom är rätt meningslös i allmänhet.

MrG

Swashbuckler
För mig handlar förändringarna om utveckling, så självklart kan den både vara bra och dålig. Men vågar man inte pröva nya grepp utvecklas man inte...

Kan visserligen vara bra med "dåliga" förändringar, det går oftast att backa i utvecklingen och då vet man att det inte funkade. Och bättre att man vågar prova, även om det blir fel ibland...

Krille

Super Moderator
Nej

Förändring är inte nödvändigtvis förbättring. Men förändring är nödvändigt för att man ska få någon förbättring.

Det vill säga, all förbättring är en förändring. All förändring är inte en förbättring. Men utan förändring får man ingen förbättring alls.

Bombu

Hero
Jättebra fråga alla som inte tycker det är töntar

Vi jobbar väldigt mycket med förändring, det är ju själva mänsklighetens essens.

Så förändring är oundviklig vare sig man vill det eller inte.

Men som svar på frågan, förändring är inte alltid förbättring.

Jonathan stålros står inför bödeln och gråter, tårarna rinner nedför kinderna och smärtan blir oerhörd, handen huggs av.

Jonathan har förändrats, hela hans liv förändras, men det var ingen förbättring, bara kallhammrade superakademiker skulle påstå att det blev bättre såhär, från all normal definition av bättre blev det inte bättre för Jonathan.

Vad man kan säga om rollspel är att det finns andra saker som händer oss spelare och spelledare, vi råkar ut för expriment, test, som försöker göra nått nytt och häftigt, lyckas det? Nej inte alltid.

men som sagt, det är oundvikligt med förändring, vi kommer förändras över tid, det kan bli till det bättre eller till det sämre.

Men du själv är ansvarig för att pröva försöka, eller låta bli försöka hålla kvar mycket av det gamla, mixen av nytt och gammalt kan bli optimal för dig, och du är ansvarig för att hitta rätt.

-----------
Man kommer inte undan förändring, men man kan välja hur man tacklar den.
-----------

Tack för frågan

Bombu

Lindenius

Swashbuckler
Kallhamrat superakademikersvar

Jonathan har förändrats, hela hans liv förändras, men det var ingen förbättring, bara kallhammrade superakademiker skulle påstå att det blev bättre såhär, från all normal definition av bättre blev det inte bättre för Jonathan.
Visserligen blev Jonathans liv sämre, men det är inte säkert att Brittas och Anna-Lisa-Stinas liv blev sämre. Ty om Jonathan hade fått behålla handen, så hade han med största sannorlikhet stulit från dem.

Bödeln Bernt är också glad för han tjänar pengar så han kan köpa bröd till sin familj. Hela Bödeln Bernts familj blir jätteglada eftersom de slipper svälta ihjäl.

Faktum är att Jonathan är glad, för han var övertygad om att han skulle bli av med huvudet. Vilket det vanliga straffet för återfallstjuvar var.

Slutsats: Frågans svar beror helt på vilket perspektiv man har.

//erik. ett stålhjärta av sten

Bombu

Hero
Re: Kallhamrat superakademikersvar

Slutsats: Frågans svar beror helt på vilket perspektiv man har.
Absolut, på samma sätt är det ju inte säkert att en förändring i form av 20 ton guld talrikar är en förbättring.

Man kanske får förslitnings skador när man diskar eller krossar foten när man tappar dem.

Det illustrerar ju egentligen bara att det inte är så lätt att berätta om nått är bra eller dåligt.

Nått kan verka bra men vara dåligt eller verka dåligt men vara bra.

Frågans svar blir iallafall densamma, det är inte alltid en förbättring med en förändring.

Olle Linge

Snigel
Re: Kallhamrat superakademikersvar

Nu antar jag att de menade så också, men bara för att förtydliga så kan man ju göra precis tvätrom också. Det vill säga tolka all förändring som negativ. Slutsatsen är givetvis densamma, negativt och positivt är inga absoluta värden, utan uppkommer först i våra sinnen i samband med det vi upplever.

magoo

Hero
Jag anser att förändring är positivt, inte bara i rollspelens värld utan även i andra kulturformer eller varför inte i verkliga livet. Förändring är en slags tävlan mellan idéer där livskraftiga sådana lever vidare och leder till förbättringar medan dåliga rinner ut i sanden.

Bra egenskaper kan gå förlorade i förändringsprocessen men världen snurrar på och nya positiva upplevelser väntar runt hörnet.

Jag tror att viljan att förändra är naturlig hos människan, sen kan man ju alltid blicka tillbaka, minnas och återanvända gamla godingar. Eller kanske upptäcka att det man minns med nostalgi egentligen bara var blaj eftersom man själv har förändrats med åren...

Troberg

Sinister eater
Förändring är en slags tävlan mellan idéer där livskraftiga sådana lever vidare och leder till förbättringar medan dåliga rinner ut i sanden.
Mao: "Let a thousand flowers bloom, let a hundred schools of thought contend."