Nekromanti Är alla äventyrare medelklass?

Staffan

Myrmidon
Ram;n276648 said:
Är äventyrare extremt ovanliga i en rollspelsvärld? Det är relativt såklart, men med allt knepigt som finns och händer i fantasivärldar så tror jag inte att legosvärd och legoproblemlösare är så extremt ovanligt.
Jag skulle säga att om du gör en värld där det är tänkt att "äventyrare" ska vara en grej, så är det en bra idé att se till att det finns ett stöd i världsbeskrivningen för detta - och helst utifrån flera håll. För att gå utanför den traditionella fantasy-mallen en stund så är Shadowrun ett bra exempel: det finns tillräckligt mycket folk som dels är högkompetenta inom infiltration och strid och dels inte passar in i samhällsmallen för att dessa ska utgöra en subkultur av "Shadowrunners", och det finns tillräckligt med folk som vill ha saker gjorda utan att gå via normala kanaler för att hålla dessa med jobb. När FASA en gång skapade Shadowrun-världen så var det utgångspunkten, och världen byggdes runt detta.

Nu är Shadowrunners förvisso vansinnigt ovanliga - de flesta klarar sig bra i sin corp-styrda tillvaro, och/eller har inte resurserna/kompetensen att bli en 'runner. Men de är tillräckligt många för att de ska finnas som vedertaget koncept.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ram;n276648 said:
Är äventyrare extremt ovanliga i en rollspelsvärld? Det är relativt såklart, men med allt knepigt som finns och händer i fantasivärldar så tror jag inte att legosvärd och legoproblemlösare är så extremt ovanligt.
Relativt är ordet, men jag håller med. Jag ser äventyrare som ett rätt vanligt förekommande yrkedär majoriteten dock håller sig på en rätt låg nivå, typ skydda byar från goblins och jaga de mindre monstren som dyker upp då och då.

Typ att det nästan alltid finns något äventyrargäng i krokarna man kan be om hjälp.

skaraborgarn

Warrior
Du skapar en rollperson. :)
Du ska vara minoutar.:)
Du väljer tvåhandsxya som vapen. :)
Du har inte råd med yxan för du börjar med max 300 sm! :sad:

Khan

Kondottiär
Skarpskytten;n276486 said:
Låt oss för övrigt ta den mest arketypiska gruppen äventyrare i fantasylitteraturen:

Gandalf: eknomiskt oberoende (?) halvgud
/.../
Formuleringen ekonomiskt oberoende halvgudkan vara det bästa WRNU producerat det senaste halvåret. <3

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Khan;n322951 said:
Formuleringen ekonomiskt oberoende halvgudkan vara det bästa WRNU producerat det senaste halvåret. <3
Trådnekro, så det var längre sen än så :wink:. Men tack! Jag försöker verkligen bidra till det här forumet, men undrar ofta om jag lyckas.