Jag skulle säga att om du gör en värld där det är tänkt att "äventyrare" ska vara en grej, så är det en bra idé att se till att det finns ett stöd i världsbeskrivningen för detta - och helst utifrån flera håll. För att gå utanför den traditionella fantasy-mallen en stund så är Shadowrun ett bra exempel: det finns tillräckligt mycket folk som dels är högkompetenta inom infiltration och strid och dels inte passar in i samhällsmallen för att dessa ska utgöra en subkultur av "Shadowrunners", och det finns tillräckligt med folk som vill ha saker gjorda utan att gå via normala kanaler för att hålla dessa med jobb. När FASA en gång skapade Shadowrun-världen så var det utgångspunkten, och världen byggdes runt detta.Ram;n276648 said:Är äventyrare extremt ovanliga i en rollspelsvärld? Det är relativt såklart, men med allt knepigt som finns och händer i fantasivärldar så tror jag inte att legosvärd och legoproblemlösare är så extremt ovanligt.
Nu är Shadowrunners förvisso vansinnigt ovanliga - de flesta klarar sig bra i sin corp-styrda tillvaro, och/eller har inte resurserna/kompetensen att bli en 'runner. Men de är tillräckligt många för att de ska finnas som vedertaget koncept.