Nekromanti Är alla rollspelare töntar?

Runde Rolf

Swordsman
Det härliga ämnet om rollspelares mytomspunna töntighet har fått plats på min DoD v6 sida i form av en liten artikel. Det skulle vara roligt ifall ni läste den och sa vad ni nu har att säga om den eller om ämnet i stort.

Är vi verkligen töntiga?

Sodivra

Champion
ZTV!

Nej, det finns.. eh.. "kändisar" som spelar rollspel också..

*DETTA ÄR EN KAPNING AV TRÅDEN! SITT NER OCH TA DET LUGNT SÅ BLIR INGEN SKADAD!*
Jag hade tänkt posta en egen tråd, men nu behövs ju inte det, ha-ha ha-ha!

Som det diskuterades på forumet för ett tag sedan så spelar ZTV:s recensent, Orvar, rollspel. Nu knallade jag in i vardagsrummet lagom för att se Wimans (Heter han Joakim i förnamn? Jaja..) prata rollspel med en inringande tittare.

Spelar dom bara rollspel på den kanalen eller? Isåfall vill jag jobba där.. /images/icons/laugh.gif (Vit lögn. Jag har andra planer.. :)
Iallafall, jag är rätt säker på att rollspel ses som nördigt på grund av ovetskap. Orkar inte utveckla det hela, för nu är det Simpsons på ZTV! (Men det gäller för allt, lixom.. Om fotboll hade varit mystiskt hade det också varit nördigt)

Sodivra

Champion
Förexten..

Kom ihåg en grej till att skriva:

I din artikel så nämner du att det finns många rollspelare utan social förmåga. Och jo, nog finns det fler osäkra människor som sticker ut i sitt beteende (osv) bland rollspelare. Är det så att rollspel lockar till sig människor med ett [i}speciellt[/i] förhållningssätt till världen som bryter mot allmänhetens?

Alltså att man redan från början har ett sätt att uppträda som är "nördigt", och många av dessa söker sig till rollspel av någon anledning? Kanske det är så att många av oss som ser möjligheten att ha kul med en fantasivärld är lite annorlunda långt innan vi spelar rollspel. Vi ser världen annorlunda, och detta är inte normen, -> osäkerhet på sig själv.

Re: Förexten..

Eh... både ja och nej... Det finns såna som man nästan ser att "han är nog rollspelare" -typer men... långt ifrån alla.
Jag vet en del som ses som "rollspeltöntar" men de slänger inte in mig i den gebiten trots att vi emellanåt umgås... Och vi har faktiskt fått med lite annat "löst folk" som inte spelat så mycket innan. Han började nog nu när han var runt 25 eller så, tyckte om det och fortsätter att spela med oss...
Och han var en "värsting" för inte allför många år sen som nog skulle puttat ner oss i rännstenen om han vetat då vad han vet idag... Eller inte... Fast jag är förstås äldre än vd han är så man vet aldrig. Vad vill jag ha sagt med det här nu då???
EH
Vet inte
Att alla inte är lika? Eller att det nödvändigtvis inte är så att man "måste" vara nördig för att komma in senare? Men vi andra har nog hållt på sen mitten av 80 talet...

Cervan

Veteran
Växlar

Jag har en känsla av att ens intryck av den "typiske" rollspelaren nog varierar kraftigt från ort till ort. Jag har varit med om både den annars socialt missanpassade rollspelaren men även inne-rollspelaren om ni förstår vad jag menar. Som ett överdrivet exempel kan man kanske säga att det nog är större risk att man har en kraftig töntstämpel som rollspelare om man bor i Stockholm stad, men att det kanske inte är lika kraftigt i Östervåla... De flesta ställen som smittats av trendskaparna har nog också lite allmänt svårare att acceptera annorlunda personer som inte spelar på deras vilkor, och det är bara att erkänna: Om rollspelare är töntiga eller inte tänker jag inte kommentera, men vi är helt klart ett släkte för oss. Att lägga ned den tid vi gör på fantasivärldar och karaktärer utan några större ambitioner att få fram något budskap eller låta andra få se vad vi gör kräver sin person.

Re: Växlar

Sant som du säger, beror nog lite på hur vindarna blåser i samhället, men också på vad man spelar och hur mycket man pratar om det med sina Ickerollspelarvänner... Fast det där med hur det ses var vet jag inte
Bor i ett ganska litet samhälle och... näe... Man hör ju hur det anses hos en del människor, helt klart.

Runde Rolf

Swordsman
Nörd=Specifierad tönt? [OT]

Jag har alltid menat att en nörd är en specialliserad tönt t.ex en sporttönt är en sportnörd, en rollspelstönt är en rollspelsnörd osv. En tönt är bara en allmän "nörd". Men eftersom inte alla använder sig av detta system eller ens av ordet nörd så väljer jag att inte använda det uttrycket i artikeln. Äh.

Runde Rolf

Swordsman
ah, ironi... [nt]

/images/icons/clever.gif/images/icons/baby.gif/images/icons/smile.gif/images/icons/kiss.gif/images/icons/laugh.gif/images/icons/blush.gif/images/icons/cool.gif/images/icons/crazy.gif/images/icons/frown.gif/images/icons/mad.gif/images/icons/shocked.gif/images/icons/frank.gif/images/icons/tonguea.gif/images/icons/yikes.gif/images/icons/love.gif/images/icons/witch.gif/images/icons/hairy.gif/images/icons/king.gif/images/icons/dragon.gif/images/icons/woof.gif/images/icons/wink.gif/images/icons/sad.gif/images/icons/devil.gif/images/icons/sick.gif/images/icons/clown.gif/images/icons/shy.gif/images/icons/spook.gif/images/icons/grin.gif/images/icons/oink.gif/images/icons/alien.gif/images/icons/doh.gif osv

Astral

Veteran
Både ja och nej. Det finns flera olika typer av spelare. Det finns de som lever, andas och skiter rollspel (lajv mm.). De kan lätt uppfattas som töntar. Sen finns det vi som är lite mer socialt anpassande. Jag lever ett helt vanligt liv med min tjej och har väldigt lite gemensamt med de långhåriga, svettluktande, odrägliga drägg som en del rollspelare är. Jag spelar rollspel precis som min far hyr en film. Jag menar bara att rollspel borde vara ett intresse INTE en livsstil. Så är det för mig. Och för övrigt, vem bryr sig om någon anser att jag är en tönt eller inte? Jag vet vem jag är och det räcker för mig.

Mvh Astral

Legioth

Swordsman
"Och för övrigt, vem bryr sig om någon anser att jag är en tönt eller inte?"

Jag kom just på lösningen, de som inte bryr sig i att de har en töntstämpel på sig, det är de som är töntar, medan de som inser att de finns en töntstämpel, och försöker göra något åt det, de är inga töntar.

Hur de gör för att ta bort töntstämpeln kan vara lite olika. Antingen försöker man dölja att man spelar eller så försöker man få folk att inse att det inte är töntigt att spela rollspel.

Töntarna däremot är stolta över att de kallas töntar, och gör inget för att få folk att förstå att det inte är töntigt att spela rollspel. Problemet är att det oftast är denna typ av spelare som folk kommer i kontakt med, och som de har lättast att minnnas också.

Rickard

Urverk speldesign
Beror på vem som ser på rollspelaren [OT]

Nog talat om ämnet.. Tänkte bara klaga på hemsidan.. Man kan inte högerklicka för att spara ner pdf-filen, utan det kommer upp en irriterande pop-up-meny som säger något så löjligt som "Copyright" (som man inte ens behöver skriva sedan 1989 har jag för mig)..

OM man nu vill ladda ner din sida så är det ändå pissenkelt, så varför har du scriptet? Det är ju som sagt bara irriterade.. Om du inte vill att folk ska se på hur du gjort dina sidor så lär dig SQL.. Fast å andra sidan så stödjer inte alla hemsideleverantörer detta..(?)

Dessutom.. De saker du kan/gjort finns ändå överallt annars på nätet, så varför ens skydda det?
Plagiat ju är ändå främsta formen av smicker..

/[color:448800]Han</font color=448800> som visserligen inte har något emot att man skriver © bara för att avskräcka folk från att sno kod

Nero_UBBT

Warrior
Jo...

Fotboll (eller soccer) är ju typ nördigt i U.S.A, eller var i alla fall. Mest för att det inte är så många som spelar.

Astral

Veteran
Men det jag menade var att varför bry sig om att nån tycker att du är en tönt? Jag tycker otroligt många människor är töntar, idioter osv. Det är mina åsikter. Liksom om de tycker jag är en tönt är det deras åsikt. Låt dem tycka vad de vill. Bara du vet hur det egentligen är. Om du tror att du själv är tönt. Då blir du nog det. Men om du vet att så inte är fallet gör det ingen skillnad vad folk tycker. Du vet att du inte är en tönt och det gör att du inte uppför dig som ett offer. Så är det tror jag.

Mvh Astral

Runde Rolf

Swordsman
Ojojdå! :D [OT]

Ja är det så fruktansvärt jobbigt så får jag väll fundera på att ta bort det då. Å andra sidan så är det ju bara att spara pdf filen när man har öppnat den genom att trycka på knappen som ser ut som en diskett.

Tack för konstruktiv kritik.

Runde Rolf

Swordsman
Ojojdå! :D [OT]

Ja är det så fruktansvärt jobbigt så får jag väll fundera på att ta bort det då. Å andra sidan så är det ju bara att spara pdf fillen när man har öppnat den genom att trycka på knappen som ser ut som en diskett.

Tack för konstruktiv kritik.