Nekromanti Är Checkovs pistol tillämpbar i rollspel?

Dilandau

Myrmidon
Jag upplever att Tjechovs gevär ofta ignoreras i rollspel, speciellt om man betraktar relationen spelvärld-äventyr. Det finns en tendens, speciellt i fantasygenren, att bygga magnifika världar med en massa konstigheter i - tama drakar, flygande byggnader, riken som styrs av reinkarnerade alvmagiker, luftskepp, mm - men i äventyren är det samma gamla grottkrälande/brottslösande/skattletande som i alla andra spel.

Men visar alltså upp en mängd spännande saker, som man sedan ignorerar.

Det var min reaktion på den första Ulvriket-boken, faktiskt. Här finns en värld med babarer och automatkejsare, men äventyret är ett sedvanligt agentäventyr i stadsmiljö. (Sen handlade hela Ulviriket2 om babarer och automater, men det visste jag ju inte då).

Mogger

Hipsteranka
Magnus Edlund said:
.
Det var min reaktion på den första Ulvriket-boken, faktiskt. Här finns en värld med babarer och automatkejsare, men äventyret är ett sedvanligt agentäventyr i stadsmiljö. (Sen handlade hela Ulviriket2 om babarer och automater, men det visste jag ju inte då).
Två grejer som du gärna får utveckla:

1) Vad menar du med "sedvanligt"?
2) På vilket sätt är Ulvtikets dystopiska drag mindre centrala än babarer och robotar?

Jag vil inte på något sätt försvara det jag skrivit utan är intresserad av vad du menar. Feedback alltså.