Nekromanti Är Codex neutralt eller inte?

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"Personangrepp är inte tillåtna på rollspel.nu"

Det förstår jag nog, det är därför jag inte sysslar med det. Det är ju bara synd att ironikern (dvs jag i detta fall) inte gör mig ordentligt förstådd. Men, "You're the boss".

"Att försöka förtäcka dem med något annat konstigt som en dryck är inte ens roligt..."

Det var synd att du inte tyckte det. Jag har då sett mkt grövre "personangrepp" på forumena innan slinka förbi utan "åtgärd". IMHO så är just ordet pucko man använder när man skojar till det lite grand. Men för din skull skall jag undvika det i fortsättningen...

/Sir Foilan


Stay Metal! /images/icons/cool.gif
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Personangrepp klaras ut :)

Tillåt mig svara i Johnnys ställe :)

<I>Det är ju bara synd att ironikern (dvs jag i detta fall) inte gör mig ordentligt förstådd. </I>

Visst är det så, men du borde väl ha insett svårigheterna med ironi per text efter ett tags forumläsande...

<I>Jag har då sett mkt grövre "personangrepp" på forumena innan slinka förbi utan "åtgärd". </I>

Du får gärna tipsa oss. Risken är att vi inte har samma uppfattning om vad som är personagrepp, dock.

<I>IMHO så är just ordet pucko man använder när man skojar till det lite grand. </I>

Men det är just IMHO. Alla andra kan inte tycka samma, och i slutändan är "pucko" ett skällsord. Måste du skämta om det finns det iaf bättre lösningar. Men tro inte att vi vill ta bort humorn från forumen, däremot humorn som gränsar till personangrepp och dyl.

<I>Men för din skull skall jag undvika det i fortsättningen...</I>

Du ska inte undvika det för Johnnys skull, eller för resten av redaktionens skull. Du ska undvika det för resten av forumanvändarnas skull.

/RipperDoc




<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Ola

Swordsman
Joined
10 Apr 2000
Messages
491
Location
Göteborg, Sverige
Hallå?

Vem är Chris De Burgh? Hej Chris. Varför vara anonym? Alla andra som svarar på dina inlägg anger namn. Och varför denna låssasdebatt? Är Codex neutral eller inte?

Ja, det måste ha varit svårt för dig att först undgå att det står Neogames överallt i Codex för att sedan se detta och utropa att Codex inte är neutral. Klart att det står så, Codex startade som Neogames tidning om spel. Just nu håller jag på att ändra Codex inriktning till att bli en bredare tidning men nu finns det starka kopplingar. Och det kommer att finnas kopplingar i framtiden. Men jag håller även på att skapa kopplingar till Riotminds och Rävspel. Och det finns kopplingar till RPGA. Jag vill ha en bred speltidning, men är det då inte riktigt att de spelföretag som medverkar även de drar sitt strå till stacken ekonomiskt?

Varför finns Cell inte med? Du får fråga dem. Jag har frågat själv om de vill vara med flera gånger, både som annonsör och medverkande. Och de har tackat nej.

Du är inte speciellt snäll mot min redaktion. De består av många bra och duktiga människor med en brinnande iver att göra en bra speltidning. Varför inte hjälpa till istället?

Neogames betalar för sin medverkan i Codex. Hur tror du annars att tidningen skulle ha råd att komma ut? De betalar hyra, telefon, internet, m.m.

Apropå Rävspel och deras artikels placering. Har du pratat med Anders & Tove? Det har jag. Och de gör ingen stor sak av detta. Visst placeringen var inte den bästa, men var du där när detta skedde? Vilka förklaringar "köper" du? Har vi förstört artikeln? Går den inte att läsa? Är inte detta en sak mellan Codex och Anders & Tove?

Jag sliter stenhårt för att Codex ska bli en stor och bred speltidning, men det är trist att få sådna här påhopp. Speciellt när jag driver Codex som ett projekt där ingen (inte ens jag) tjänar ett öre på detta. Men min förhoppning är att framtiden låter mig göra en riktigt stor tidning som tar upp alla typer av spel och där jag kan betala frilansare, illustratörer och redaktionen åtminstone något.

Läs gärna lite mothugg du har fått på annat håll.

Vad tycker du annars om Codex? Jag tror att Codex 005 kommer att gillas ännu bättre av dig. Vi har tyvärr inget Western med denna gång men mycket annat.

Ola Nilsson
Chefredaktör, Codex

<A HREF="http://www.icodex.nu" target="_new">http://www.icodex.nu</A> ola@icodex.nu
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Kommer att tänka på ytterligare en tidning, Rubicon. Även denna kan inte kallas objektiv speltidning, då det var Lancelot Games som stod bakom den.</I>

Lite avvik från ämnet... Lancelot la in väldigt <B>lite</B> material om sina egna spel i Rubicon, jämfört med både Codex och (i synnerhet) Sinkadus; vanligtvis var det mindre än 10 sidor om dem per 48-sidigt nummer - ändå hörde man ofta folk säga att de inte köpte Rubicon för att de inte spelade nåt av Lancelots spel.

--
Åke
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Lancelot la in väldigt lite material om sina egna spel i Rubicon...

Kan nog stämma. Har tyvärr inte särskilt många Rubicon, men det flödade inte av Lancelotrelaterade prylar som det gjorde i Sinkadus och som det gör i de första Codexarna.

Rubicon var en trevlig tidning...

/Azagthoth
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Rubicon

Måste säga att anledningen till att jag inte köpte något annat nummer än första av Rubicon var just att det inte var grejer från Lancelot, det var ju artiklar till skumma spel som Top Secret och Calle Cula. Iofs har jag köpt alla nummer i efterhand och tycker de är väldigt bra, men på den tiden fanns det inte tillräckligt mkt till de Lancelot-spel jag spelade för att jag skulle vilja punga ut 30 kr av min veckopeng.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Warduke

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
297
Location
Enköping
Efter att ha läst det första inlägget kan jag utläsa att hela debatten om neutralitet utgår från diskussionen om andra bolags sidplacering i Codex. Du påstår senare att du läst/sett/hört att tidningen ska vara neutral fastän de som arbetar med den inte påstått det de själva.

Jag tror inte heller att Codex är helt neutral, hade jag en egen tidning skulle jag som redaktör pusha för artiklar till mina egna favoritspel. Men jag tycker inte bolagskopplingen är någon nackdel för tidningen för eftersom de strävar efter ökat samarbete med andra bolag, betalningen till trots. I industrin som helhet känner jag bara till två oberoende speltidningar men om man ser till överlevnaden så har de som är knutna till ett företag klarat sig längre. Jag tror att det är bra att ha en grundkundkrets och sen utvidga långsamt. Om tidningen var helt opartisk tror jag faktiskt den skulle sälja sämre eftersom det är olika många som spelar olika spel och får min inte en viss dos av sitt favoritspel kanske man inte köper tidningen.

När det gäller sakfrågan som verkar vara uppkomsten till debatten, Westerns placering i Codex fyra kan jag säga med viss erfarenhet från praktikplatser att deadline kombinerat med layout och artikelval kan göra katastrof av det mesta. Se på vissa riktigt stora tidningar som fortsätter sina artiklar bäst de får plats efter huvuduppslaget.

Jag vill ge lite personlig bakgrund också så att du vet var jag passar in i rollspelssverige. Jag spelar inget av NeoGames spel, men jag har Viking hemma i hyllan. Övriga svenska spel spelar jag inte heller utan det är TSR för nästan hela slanten. Jag jobbar med Runan, New Weird Quest, SK Lokes Lunta och i och med nummer 5 även med Codex. Vissa som illustratör, andra som skribent. Den enda som jag känner till någonsånär vilka det är i det här forumet är Krille och Ola, sen jag stötte på den ena i ett chatrum och talade med den andra när jag började bidra till Codex.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Chris De Burgh

Veteran
Joined
28 Aug 2000
Messages
11
Hallå?

Chris är jag, om jag väljer att inte uppge mitt "äkta" namn eller inte är nog min ensak. Debatter kan föras utan att man vet den andres "riktiga" namn... Om man håller debatten saklig och det har jag gjort.

Detta är ingen låtsasdebatt, tvärt om. Det är något som jag finner intressant och en del andra människor också om man ser på hur många läst threaden.

Jag har för mig att jag hört/läst/sett att Codex skall vara neutralt. I detta påstående kan jag ha fel, det är mycket möjligt. Men det var vad jag ville komma fram till - Codex är inte oberoende eller neutral. Detta har du mer eller mindre sagt nu.

Det är bra att finns kopplingar till andra spelföretag, hoppas de blir fler så att vi en dag kan få en oberoende speltidning.

Det är isf tråkigt att Cell valt att inte delta.

Mot din redaktion har jag inte sagt ngt speciellt elakt men jag skulle gärna vilja veta vilka som ingår i den... Nyfikenhet. Jag är inte intresserad av att skriva i Codex däremot vill jag ha en bra och oberoende speltidning. Detta skulle jag inte kunna åstadkomma genom att vara med i redaktionen. Är detta ditt standardsvar till alla kritiker? Om jag vore med i redaktionen skulle jag få betala för artiklar jag skriver då också?

Jag vet inte huruvidare tidningen går runt eller inte men jag ville veta ifall att Neogames betalar i reda pengar för sina artiklar eftersom andra företag gör det. Så Neogames betalar för hyra, internet osv? Men som försäljningschef sitter du alltså på ditt jobb (dvs Neogames) och jobbar med Codex? Isf är det väl självklart att du har tillgång till dessa saker.

Jag har inte pratat med Anders och Tove, känner dem inte ens. Nej, jag var inte där men du måste kunna ta kritik, det ingår i ditt jobb. Detta är MINA åsikter. Ja, artikeln förstörs enligt min synpunkt, ville jag ha affischen också så skulle artikeln sitta på min vägg... Inte kul. Detta är en sak mellan er men du måste ta kritik från dina läsare.

Detär inget påhopp, det är synd att ni ska tolka det som att det vore det... Tråkigt värre.

Mothugg har jag inte fått däremot försök till korrigeringar av mina faktauppgifter samt att RipperDoc lovade mig att du skulle ha "bevis" för att Codex är oberoende.
 

Chris De Burgh

Veteran
Joined
28 Aug 2000
Messages
11
En fråga om synsätt?

Bra att jag förstod? Jag bjuder dig på den..

Tråkigt att Ola valde ett sånt "standard" svar.

Jo, det finns saker som bevisar motsatsen. Att Carl Johan Ström (grundare bakom Neogames) är ansvarig utgivare. Detta är en självklar förklaring. Antagande som är mer eller mindre sanna om man tänker lite och ser vad ni svarar på mina frågor. Okej, Krilles och era vinstintressen kanske jag inte ska lägga mig i, isf ber jag om ursäkt.

Nej, en speltidsning behöver inte vara neutral. Men jag vill inte att Codex påskiner att Codex skulle vara det.

Slutsatsen - Codex är inte neutralt, detta var vad jag ville komma fram till.

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Chris De Burgh on 2000-08-29 15:50.</EM></FONT></P>
 

Chris De Burgh

Veteran
Joined
28 Aug 2000
Messages
11
Re: Blod, svett och tårar.

Så jag skulle kunna gå in på banken och betala med blod? Nej, var realistisk och inse vad jag menar, Krille. Jag ville veta ifall de betalar med PENGAR, faktiska pengar. Och de gör de ju tydligen inte. Så Neogames betalar alltså lön till Ola för att han gör Codex? Det är ju aningens intressant.
 
G

Guest

Guest
Om jag förstått det hela rätt så anser du att man inte kan vara neutral om man jobbar för någon medan RipperDoc anser att man kan det. Men det spelar ju ingen roll. Nu har redaktionen (inkl. Ola) och åtskilliga personer som har anknytningen till Codex svarat och samtliga sagt att Codex inte är en neutral tidning utan en tidning med brett utbud. Därför finns det ingen större vits att driva den frågan vidare.

Personligen anser jag Codex vara en mycket bred tidning med varierande utbud för det mesta och de flesta inom rollspelsbranschen. Dessutom tycker jag redaktionen gör ett berömvärt jobb. Och det låga priset på 19:- gör inte tidningen sämre precis /images/icons/smile.gif.

Keep up the good work!!!

/Tiamel
 

Ola

Swordsman
Joined
10 Apr 2000
Messages
491
Location
Göteborg, Sverige
I och med att det står att Codex är neogames tidning (Codex 1 till 4) så är det klart att Codex inte är oberoende. Och det är ju till dessa nummer du hänvisar. Så du har bevisat det som redan bevisligen är allmänt känt. :)

Alltså, en låtsasdebatt. Däremot kommer Codex i framtiden se annorlunda ut. Vänta och se med andra ord. Om du trängtar efter bevis på hur nya Codex kommer att se ut, så får du vänta ett tag till. (vi förbereder en grej som vi inte vill släppa just nu...)

Du kallar ju min redaktion för full av hycklare. Skäms!

Alla ekonomiska förehavanden är egentligen affärshemligheter och lika lite som andra företag avslöjar sådant gör jag. Däremot har jag gått ut och berättat att när Rävspel var med så betalade de egentligen bara tryck. Du kan själv se mina annonspriser till butiker mfl. på www.icodex.nu. När det gäller särskilda fall, så visst jag ger rabatter till små företag och andra som kanske inte har ekonomi. Det är helt ok för föreningar mfl att få billigare annonser, precis som Sverox ger rabatter för föreningar mfl.

Du har fått flera mothugg, det är bara att läsa...

Det känns mer som att du flejmar :) Speciellt då du är anonym.

Ola Nilsson
Chefredaktör, Codex

<A HREF="http://www.icodex.nu" target="_new">http://www.icodex.nu</A> ola@icodex.nu
 

Chris De Burgh

Veteran
Joined
28 Aug 2000
Messages
11
Slutsats

Codex är inte oberoende eller neutralt - detta var vad jag ville få fram och nu har jag fått det bevisat. Att folk sedan sakligt inte kan svara på mina frågor är en annan sak. Att en person hävdar till den andre som sedan rycker på axlarna är också det tråkigt men kanske vad man har att förvänta sig. Vad vet jag. Men jag fick helt klart ut det jag ville av den här debetten. Jag ville veta om Codex var oberoende och helt klart inte är den inte det. Tack för informationen!
 
G

Guest

Guest
Debatten är dödfödd. Man har erkänt att Codex inte är neutralt i dagsläget. That's it. Låser härmed tråden.

//Johnny

---
Johnny
johnny@rollspel.nu
 
Top