Nekromanti Är Cthulu för stor?

CEMaul

Veteran
Jag undrar om Cthulu inte är för stor för sig själv? Borde inte hans kropp försvagas av sin egen vikt? Borde inte hans ben ge vika till för sin egen vikt? Se bara på riktigt feta människor inom vårat eget samhälle, deras vikt tär på kroppen till sådan mån att det blir en sjukdom och de kan till och med dö av det. Borde inte samma problem gälla för mr. Cthulu?

CEMaul

Veteran
ja men ändå. ska du bara slänga bort allt med ett "det bara ä så"!!!! Fakta och förklaring TACK!!!!

Veon

Veteran
Jag hoppas att du har läst novellen? Om inte finns den på:
http://www.gizmology.net/lovecraft/works/cthulhu.htm

Och det korta svaret är att Cthulhu inte är bundet till jordiska dimensioner, vilket bl.a. framgår av följande från novellen:

"I mention his talk about angles because it suggests something Wilcox had told me of his awful dreams. He said that the geometry of the dream-place he saw was abnormal, non-Euclidean, and loathsomely redolent of spheres and dimensions apart from ours."

Det enda vi ser är de delar av honom som sticker ut i våra futtiga tre dimensioner...

(mot bättre vetande matar jag trollet, utifall det bara skulle vara nyvaket och till nytta för eventuella åskådare.)

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Tack för hjälpen, jag orkade inte hålla mig annat än extremt kortfattad i sammanhanget..

Troberg

Sinister eater
"I mention his talk about angles because it suggests something Wilcox had told me of his awful dreams. He said that the geometry of the dream-place he saw was abnormal, non-Euclidean, and loathsomely redolent of spheres and dimensions apart from ours."
Ja men, skit också! Jag trodde att min ide till ett rollspel baserat på icke-Euklidisk geometri var nyskapande! :gremfrown:

Targon

Hero
Det verkliga problemet...

...med vår vän herr Cthulhu är att han är på tog för överexploaterad. Grundregeln med all skräck är att den ska komma krypande. Skräck kan vara mycket, men i rollis funkar det bäst om det är en krypande känsla av osäkerhet. Den tärande okunskapen om vad är det för fruktansvärt monster som gömmer sig bakom knuten. I CoC är Cthulhu tyvärr redan avslöjad. Vi vet att han ser ut som en klumpig korsning mellan en bläckfisk och Pellefant. Öhhh, jättekusligt...! Hur stor eller liten Cthulhu än är och om han förmår bära sin egen vikt, så är skräckeffekten redan förstörd. Inte sant? Oberoende om man sedan rent speltekniskt kolar av på stubben om man råkar träffa på honom.

För övrigt så anser jag att frågeställarens fråga siktar över målet. Cthulhu är i första hand någon form av gudomligt väsen och därmed lyder hans fysiska tillstånd helt andra lagar än våra. Fast det har ju redan påtalats tidigare i tråden.

entomophobiac

Low Prep High Play
Spelar det någon roll?

Är det väsentligt?

Sådana detaljer är precis vad jag aldrig funderar på. Ungefär som att drakar gärna får spruta eld i fantasy utan att jag försöker förklara det med töntiga saker som metangasproduktion eller dylikt. Det är helt enkelt inte intressant.

Cthulhu är till för att vara ett skräckinjagande vidunder, och om någon har oturen att möta honom så kommer personen ifråga knappast börja rekommendera bantningskurer...

Veon

Veteran
Men du kan gärna implementera det! För det är inte gjort i CoC.

-T.ex. en klassisk "dungeon crawl" i icke-euklidisk geometri med en osedd okänd förföljare kan nog bli intressant...

(Jag funderade på att rita icke-euklidiska tunnlar till stadsscenarierna i BtMoM, men hoppade över det. Körde utan karta istället. )

Rosen

Myrmidon
det korta svaret är att Cthulhu inte är bundet till jordiska dimensioner, vilket bl.a. framgår av följande från novellen:

Liksom av sjömannen som halkar och försvinner i en vinkel som var konvex fast den borde vara konkav (eller om det nu var tvärtom). IIRC hade Einsten redan bevisat att fysikens lagar är desamma överallt i unversum när Lovecraft skrev sina noveller, men den vetskapen hade inte blivit publikt allmängods än. Sålunda är de inte det i HPL-universat.

--
Åke