Nekromanti Är den gamla kommersiella rollspelsmodellen död?

Arfert

Facit
Idéen om att spel skall skrivas, skickas till förlag och förpackas tillsammans med femton kampanjböcker, tjugofem avsnitt av en äventyrskampanj och sen lite mer extraregler är nästan helt död.

Som Pathfinder t.ex., menar du? Det är ju dött. Not.

EDIT: Denna deltråd är utbruten ur "The Forge har lagt ned", på Recensioner och Nyheter-forumet. /Dnalor

Christoffer

It's all pig.
Re: The Forge har lagt ned

Arfert said:
Idéen om att spel skall skrivas, skickas till förlag och förpackas tillsammans med femton kampanjböcker, tjugofem avsnitt av en äventyrskampanj och sen lite mer extraregler är nästan helt död.

Som Pathfinder t.ex., menar du? Det är ju dött. Not.
Precis som pathfinder.

Arfert

Facit

Jag skulle inte kalla världens bäst säljande rollspel för nästan dött. Och idén lever och frodas. Folk vill ha äventyrskampanjer osv. Mycket mer än vad de ville ha Forge-spel.

Nej, Forges bidrag är lite nya regelgrejer som man numera kan finna i diverse "kommersiella" spel. Det är med att göra spel själv och ge ut har däremot inget med Forge att göra. Det har med tryckrekniken, som t.ex. Lulu och tusentals andra tryckerier, att göra. Kan man sktiva och har en dator kan man göra spel som ser tillräckligt bra ut. DET är revolutionen.

Ram

Skev

Mja, jag tycker det är lite hårt.

Forge var drivbänk för narrativismen och det är en spelstil som sög in ett flertal frustrerade spelare in i en hobby som de mer eller mindre gett upp på. Det gav improspelare och andra ett nav att rotera runt.

Däremot så tycker även jag att det är helknas att hänvisa till den enda spelförsäljningsmetod som är ekonomiskt bärande som "helt dött". :gremsmile:

Christoffer

It's all pig.

Alltså, om pathfinder? Du trollar väl? Eller väljer du aktivt att inte ens läsa vad jag skriver trots att jag stryker under och fetstilar?

Ang. vad The Forge bidragit med tänker jag inte ens ge mig in i en diskussion om med dig, det kommer inte ge något. Så, se det som lite udda tärningshögar om du vill. Jag gav mitt perspektiv i en tråd ämnad att ge några forgeminnen och perspektiv. Det var allt.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

Poppe said:
Alltså, om pathfinder? Du trollar väl? Eller väljer du aktivt att inte ens läsa vad jag skriver trots att jag stryker under och fetstilar?
Jag tror inte att Arfert trollar, däremot så är det väldigt svårt att förstå vad du faktiskt menar, trots understrykningar och fet stil.

Jag tolkar det som att du menar att det sätt som kommersiella rollspel idag ges ut på är nästan dött. Så uppfattar jag det du skriver, och ställer mig lika frågande till det som Arfert.

Arfert

Facit

Vitulv said:
Poppe said:
Jag tror inte att Arfert trollar, däremot så är det väldigt svårt att förstå vad du faktiskt menar, trots understrykningar och fet stil.

Jag tolkar det som att du menar att det sätt som kommersiella rollspel idag ges ut på är nästan dött. Så uppfattar jag det du skriver, och ställer mig lika frågande till det som Arfert.
Ja, exakt så menar jag. Och inget annat. Poppes påhopp på traditionella spel med kampanjer mm såg jag som trollande, helt onödigt. Speciellt när man precis kommit hem efter sex timmars jävligt bra kampanjspelade med Pathfinder. Hylla Forge den som vill, men ge f-n i dissandet av det de flesta spelar och föredrar.