En liten spaning.
Sitter och läser igenom Legends of Anglerre som verkar vara ett helt fantastiskt bra rollspel. En sak som jag stör mig lite på är dock varför det ska vara med en sån oherrans massa Stunts som alla ändrar lite i reglerna. Visst, många är bara plus ett hit eller dit med det blir ändå en massa extra att hålla koll på.
Kom på att jag hade lite av samma problem med Burning Wheel, massa traits som bröt mot reglerna. Hmm tänkte jag, är nog säkert på grund av influenser från Dungeons and Dragons, där finns det ju också en hel massa trait som innebär extraregler. Men tänkte jag hur är det inte med amerikanska brädspel, eller amitrash som eurospelare så kärleksfullt brukar kalla dem. En av de vanligaste designerna där brukar vara sätt att bryta mot reglerna. Ett urexempel är ju Cosmic Encounter med alla olika aliens, War of the Ring är ju ett annat tydligt exempel med massa kort som bryter mot reglerna.
Kan det vara så att inom amerikansk speldesign så är det populärt att läka in mekaniker för att bryta mot grundreglerna i spelet något som slår igenom både i rollspel och brädspel. Det är helt enkelt populärt att bryta mot reglerna i Amerika. Undra vad som mer är drabbat?
Sitter och läser igenom Legends of Anglerre som verkar vara ett helt fantastiskt bra rollspel. En sak som jag stör mig lite på är dock varför det ska vara med en sån oherrans massa Stunts som alla ändrar lite i reglerna. Visst, många är bara plus ett hit eller dit med det blir ändå en massa extra att hålla koll på.
Kom på att jag hade lite av samma problem med Burning Wheel, massa traits som bröt mot reglerna. Hmm tänkte jag, är nog säkert på grund av influenser från Dungeons and Dragons, där finns det ju också en hel massa trait som innebär extraregler. Men tänkte jag hur är det inte med amerikanska brädspel, eller amitrash som eurospelare så kärleksfullt brukar kalla dem. En av de vanligaste designerna där brukar vara sätt att bryta mot reglerna. Ett urexempel är ju Cosmic Encounter med alla olika aliens, War of the Ring är ju ett annat tydligt exempel med massa kort som bryter mot reglerna.
Kan det vara så att inom amerikansk speldesign så är det populärt att läka in mekaniker för att bryta mot grundreglerna i spelet något som slår igenom både i rollspel och brädspel. Det är helt enkelt populärt att bryta mot reglerna i Amerika. Undra vad som mer är drabbat?