Är det bara D&D som har spelledarbrist?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,059
Location
The Culture
Det talas allmänt om att D&D har ett problem med spelledarbrist. Många vill spela, men få vill spelleda, vad det nu beror på.

Men hur är det med andra spel? Har de som vill spela DoD eller CoC, eller Vampire, eller vad de nu vill spela, samma problem?

(Själv spelar jag i en grupp där alla fyra gärna spelleder, så det är helt främmande för mig. Jag är bara nyfiken på hur det ser ut ute i den stora världen.)
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,060
Säg så här - om jag jag vill spelleda något, behöver jag bara mumla något om det till folk jag känner, och så kommer det snart att komma några och säga ”vi vill spela!”. Så går det inte till kring att få spela!

(Det är nog det vanligaste sättet det uppstår för mig, både som spelare och SL. Det är inte så att SL kommer med en färdig pitch till ett visst gäng, utan mer litet svävande uttrycker intresse, och så ser de presumptiva spelarna till att det händer.)
 
Last edited:

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,233
Location
Örebro
Bra fråga, i vår grupp är vi tre stycken som spelleder, men endast en som gärna spelleder DnD5. Vilket jag ser som en styrka då vi kan växla system och testa andra spelupplevelser. Själv spelleder jag ogärna DnD5 men kan gå med på det om jag verkligen måste för att få till spel.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,060
Jag har faktiskt varit på en del minikonvent där det varit överskott på spelledare.
Jag kan särskilt lätt se hur det händer på den där sortens designkonvent, dit man kommer med sitt halvfärdiga spel för att kunna testa det. Men det är ett specialfall.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,765
Jag kan särskilt lätt se hur det händer på den där sortens designkonvent, dit man kommer med sitt halvfärdiga spel för att kunna testa det. Men det är ett specialfall.
Jag har aldrig varit på ett designkonvent men det låter rimligt att det skulle kunna hända där, eller generellt på tillställningar som känns mer som en kväll med kompisgänget än ett formellt event.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,059
Location
The Culture
Designkonvent är ju lite av ett extremfall, och säger inte så mycket om folks villighet att spelleda. Men om vi tänker oss fyra personer som vill testa rollspel -- är det större chans att en av dem väljer att vara spelledare om de ska spela Dragonbane än om de ska spela D&D?
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,060
Men om vi tänker oss fyra personer som vill testa rollspel -- är det större chans att en av dem väljer att vara spelledare om de ska spela Dragonbane än om de ska spela D&D?
Min gissning är att det är ungefär samma, men att det kanske på marginalen finns de som är mer beredda att göra det för DoD eftersom den kognitiva belastningen är lägre.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,466
Jag tänker att DnD, som är det mest exponerade spelet också drar till sig flest halvintresserade. Folk som "kan tänka sig att testa" men som inte är beredda att göra så mycket mer än så, medan SL fortfarande huvudsakligen dras från den grupp som redan är hängivna. Så där finns en större obalans.

Men byter vi ovan intresse mot "det vore kul att prova rollspel en gång" är nog skillnaden inte så stor längre.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,060
Jag tänker att DnD, som är det mest exponerade spelet också drar till sig flest halvintresserade. Folk som "kan tänka sig att testa" men som inte är beredda att göra så mycket mer än så, medan SL fortfarande huvudsakligen dras från den grupp som redan är hängivna. Så där finns en större obalans.

Men byter vi ovan intresse mot "det vore kul att prova rollspel en gång" är nog skillnaden inte så stor längre.
En anledning till att jag tycker att det är så bra att vi har DoD-23 till detta i stället för D&D numera i Sverige (eller borde ha).

Om jag aldrig spelar det är jag ändå för!
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,077
Location
Helsingborg
Spelledaren ska 1) inte bara läsa igenom en kloss utan 2) spendera skitlång tid (timmar, dagar) att skriva ihop något eller eller läsa in sig på ett äventyr 3) vara kreativ 4) kunna hålla i många bollar samtidigt 5) jämföra sig med mästerliga spelledare online 6) vara underhållande för spelarna.

Detta i ett samhälle där många förväntas bli underhållna direkt när de startar någonting (dataspel, film, sport) och i värsta fall kräver en smärre förberedelse (matlagning, brädspel).

Någonstans här får jag mig att tänka på en gammal artikel jag skrivit:

 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,060
Spelledaren ska 1) inte bara läsa igenom en kloss utan 2) spendera skitlång tid (timmar, dagar) att skriva ihop något eller eller läsa in sig på ett äventyr 3) vara kreativ 4) kunna hålla i många bollar samtidigt 5) jämföra sig med mästerliga spelledare online 6) vara underhållande för spelarna.
7) och inte "3)" bara en gång utan förbereda sig till varje session.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,396
Location
Ludvika
Jag undrar om det är en fråga om spelledarbrist, eller bara ett överskott av spelare. Dvs en slags växtvärk. Ren semantik så klart, och ändrar inte situationen.

Men jag kan se ett par grejer till varför just 5E kan ha mer problem än andra spel. Dels tror jag uppdelningen i en spelarbok och en spelledarbok som säljs separat skapar lite av en illusorisk barriär. Tror många köper spelarboken för att spela, men vill inte ta steget till spelledare eftersom de inte har (Eller vill köpa) spelledarboken dessutom. Hade dessa sålts i ett paket som i de flesta boxar hade det varit ett mindre steg.

Självklart behöver man inte ha DMG för att spelleda D&D, där av "illusorisk barriär" snarare än faktisk barriär, men jag tror att det skapar en slags mental blockering hos många potentiella nya spelledare. Bara att döpa om böckerna till typ "core rules" och "campaign aids" eller nått tror jag skulle kunna luckra upp barriären lite.

Sen är höglevel-karaktärer lite överväldigande. Många spells och annat som gör det svårt att planera utmaningar (har själv haft hela scenarion kastade på ända för att karaktärenas magi ändrade på alla förutsättningar. Det var skitkul! Men hade jag varit en mindre erfaren SL hade jag nog upplevt det som ett problem). Självfallet når rätt få kampanjer högre levels. Men jag tror inte det är uppenbart för en potentiell ny SL. Jag tror de i likhet med många spelare på något sätt förutsätter att en kampanj ska gå från lvl 1 till lvl 20. Vilket antagligen känns överväldigande i sig.

Jag tror det får spelledarskapet att kännas som ett mycket större projekt än vad det behöver vara. En kampanj i exempelvis svärdets sång kan ju pågå precis lika länge som vilket DnD-kampanj som helst. Men eftersom karaktärsutvecklingen är mer open ended finns inte det där teoretiska slutmålet på lvl 20 som sätter allt i perspektiv. Och jag tror också det gör det lättare att köra en kortare kampanj utan att känna att den är "för kort".

Allt detta är så klart bara hjärnspöken. Mentala blockeringar snarare än fysiska hinder. Men det gör dem inte till minde problem i min mening.

Sen tycker jag nästan all promotion och all reklam som görs för rollspel, görs ur spelarnas synvinkel. Det är förståeligt. Det är enklare. Men en storskalig reklamkampanj som promotar spelledande tror jag hade kunnat ha en rätt stor effekt.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,233
Location
Örebro
Jag har sett annonser på Facebook där folk vill hyra spelledare till D&D. Har inte sett det till något annat spel.
Sant, sett det också. Blev lite förvånad först, samtidigt så förekommer det ju i andra länder så var väl bara en tidsfråga. Vet ett antal Podcast (utländska) jag lyssnar på där det görs reklam för att hyra in en spelledare.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,097
Location
Omfalos
Undrar om detta inte också är relaterat till den västerländska läskrisen. Dvs att färre och färre av de uppväxande generationerna orkar läsa tjocka regelböcker och fler och fler saknar därtill i förekommande fall adekvat läsförståelse. Man kan spela rätt många rollspel som halvlitterat men kan knappast spelleda dem.
 
Top