Några observationer från de senaste månadernas Tradera-handel med rollspel:
- Allt som har med Trakorien och Svavelvinter att göra drar in stora pengar. Särskilt gäller detta Konflux-sviten, men även de nyare grejerna. De går dock inte för lika mycket.
- Kartor säljs ofta separat och kan dra in en del. Produkter där lösa färgkartor ingår tycks få ett långsiktigt högre värde. Jag tänker då särskilt på Drakar och Demoner, men jag uppfattar mönstret som generellt. (Det är faktiskt också mitt tips till nutida spelskapare: stora lösa färgkartor tillför mervärde!)
- De tidigare hårt upptrissade priserna på MUA-böcker sjönk dramatiskt efter nytrycket och är nu nere på låg nivå. Några hundringar bara. De böcker som inte nytrycktes är dock fortfarande dyra. Dyrast är, precis som tidigare, de två Ulvriket-böckerna, som trycktes i små upplagor.
- Äventyrsspels Chock har ett stabilt och ganska högt värde. Gäller både äventyren (går ofta för mer än 200 kr) och grundlådan (går ofta för mer än 300 kr).
- Det har lagts ut många Sinkaduser i sommar. Priserna har sjunkit något. En del vill ha mer än 500 kr för de senare affischnumrena. Det funkade några gånger i våras, men inte nu längre.
- Grejer till Äventyrsspels produkter som fortfarande är i nyskick (helst inplastade) kan dra in oerhört mycket. Nyligen såldes ett inplastat exemplar av den lila Mutant-lådan för strax över 3000 kr.
- Många försöker sälja nyare grejer till höga utropspriser. Ibland funkar det, men budgivningen blir sällan intensiv. Mycket blir liggande osålt.
- Tidningen Fenix dyker upp allt oftare. Ibland sticker priserna iväg, men inte för enskilda nummer.
- Ett fåtal köpare (samlare, antar jag) lägger höga bud på väldigt mycket. De måste ha mycket plats hemma. Eller bo jäkligt trångt.