...Fast det gör du, oavsett om du menar det eller inte.Vitulv said:Nej, det säger jag inte.
Jag tycker också att det vore bra om folk reflekterade lite mer. Och inte bara stämplade PK på saker som inte följer de allmänna fördomarna.
...Fast det gör du, oavsett om du menar det eller inte.Vitulv said:Nej, det säger jag inte.
Återigen, nej.krank said:...Fast det gör du, oavsett om du menar det eller inte.Vitulv said:Nej, det säger jag inte.
I det här fallet framfördes nonsensargumentet "för att det är pk" som förklaring till varför vi - bland annat jag - gillar att diskutera genus. Och i det sammanhanget säger du sedan att vi som "är PK", dvs vi som gillar att diskutera genus, saknar förmågan eller viljan att analysera och gå motvinds.Vitulv said:Jag vill inte minnas att jag pratat om dig alls. Jag har pratat om politisk korrekthet, kollektiv moral, kanon och andra fenomen som jag uppfattar som intressanta.
Jag har försökt så gott jag kunnat att inte rikta mig mot någon specifik person. Om jag trots allt har gjort det så har jag misslyckats. Det vore olyckligt.
Nej, och jag tyckte att jag förklarade min syn ganska bra nyss i den andra tråden: "Jag tycker att man bör skilja på vad som vi tar intryck av i spel/kultur och tar med oss in i vårt eget beteende. Jag tror de flesta människor förstår att det är fel att döda folk och stapla deras lik, men jag tror att ganska många har problem med hur de ser på, och därav behandlar, kvinnor i sin omgivning."Tony.M.Meijer said:Att det har diskutterats och diskutterats och diskutterats om den sexualiserade kvinnosynen i rollspel men ingen har, mig veterligen, nämnt den våldskultur som uppmuntras av densamma?
Betrakta dig som - antagligen - begripen. Även om jag inte riktigt håller med om din analys; och väl snarare menar att det är de som medvetet sätter sig utanför "PK" som generellt tycks ovilliga eller inkapabla att analysera det egna åsiktspaketet. SD:are till exempel lever ju ganska gott på att kunna hänvisa till PK varje gång någon av deras dåligt underbyggda argument kritiseras.Vitulv said:Politisk korrekthet, förkortat PK, är egentligen en samling etiska och moraliska ställningstaganden som utgör den värdegrund vanligt uttryckt av de som styr det offentliga samtalet. De som styr det offentliga samtalet är i huvudsak medierna, politiska debattörer, akademiker och i viss mån politikerna.
Som i många fall när det gäller mjuka värden finns det få absoluta gränser, vilket gör att man inte kan lista exakt vad som är PK; min uppfattning (som jag tror överensstämmer med den allmänna) är att t.ex. feminism (eller andra varianter av jämställdhetsdiskussion), rätten till fri kultur, intellektualism och HBTQ-liberalism är åsikter och frågor som innefattas av PK.
Jag också. Problemet är väl att det du kallar "PK-paketet" är för mig generellt brukar innefatta de åsikter som just utmanar normer och föreställningar. Det är hemskt "PK" att vara feminist; men jag vågar påstå att antifeministiska, sexistiska etc föreställningar är statistiskt sett betydligt vanligare. Det är oerhört svårt att diskutera feminism i många sammanhang, eftersom man får en majoritet av rummet kring sig mot sig. Oavsett om man diskuterar med män eller kvinnor, såklart.Jag gillar att utmana kåranda, värdegrunder och fastställda normer, eftersom jag tycker att det vidgar min intellektuella förmåga och eftersom det hjälper mig att utforska min egen moral.
Bra, detsamma. Att vi förstår varandra får räcka, tror jag, för vi kommer nog inte enas. Jag förstår dig och jag respekterar din åsikt.krank said:Betrakta dig som - antagligen - begripen.
Jag går inte på personer. Inte heller har jag något emot åsikterna i sig, men folks val av vad som är viktigt tycks mig väldigt påverkat av vad som är "inne" för stunden.krank said:Måste vara bekvämt att kunna reducera malla argument till "politiskt korrekt", och gå på personer istället för åsikter på det där viset. En bekväm utväg. "Ni tycker bara det där för att det är politiskt korrekt".ond bråd död said:Det handlar bara om vad som är politiskt korrekt att tycka för stunden.
Fy farao vilket vidrigt argument, får jag väl på ren svenska säga att jag tycker. Bland de värsta argument jag känner till.
Nej.walium said:Så det handlar alltså inte om genuina åsikter eller verkliga problem utan bara om poser? En vilja att få högre status på andras bekostnad? Att fejka att man är en god och jämställd människa?ond bråd död said:Det handlar bara om vad som är politiskt korrekt att tycka för stunden. Rollspel.nu är överlag ytterst känslig för vad som är rätt och fel att tycka. Resultatet blir fåniga diskussioner som just diskussionen om omslaget.
Vad är det här om? Jag har aldrig sagt nåt sådant.Alla vet ju ändå hur det egentligen är och att ingen människa någonsin påverkas omedvetet. Dessutom lever vi redan i den bästa av världar.
Alternativt, om man inte hyser enormt förakt för de som diskuterar de här sakerna, är en alternativ förklaring att man väljer att diskutera det man tycker är relevant för stunden. Att påstå att det handlar om "mode" är att reducera oss till nåtslags kappvändare som först kollar vad som är poppis och sedan bestämmer vad vi ska diskutera.ond bråd död said:vad som är "inne" för stunden.
S.k. "politisk korrekthet"? Inte nämnvärt. Stöter mest på det som hjärnspöke hos folk jag försöker diskutera mot, ibland. Men det är typ allt.ond bråd död said:För nog är det ett fenomen som förekommer, det håller du väl med om?
Tror du på fenomenet politisk inkorrekthet då? Att förespråka kontroll/avvisning av invandrare, att kvinnor bör hålla sig vid spisen, fördomar om folkgrupper som judar och muslimer etc?krank said:S.k. "politisk korrekthet"? Inte nämnvärt. Stöter mest på det som hjärnspöke hos folk jag försöker diskutera mot, ibland. Men det är typ allt.
Jag stöter på begreppet, ofta som försvar och del av ett identitetsbygge hos vissa jag (lönlöst) försöker diskutera med. Används generellt för att signalera att man är en Ensam Sanningssägare, en cool rebell mot Systemet och Etablissemanget.Ram said:Tror du på fenomenet politisk inkorrekthet då? Att förespråka kontroll/avvisning av invandrare, att kvinnor bör hålla sig vid spisen, fördomar om folkgrupper som judar och muslimer etc?
Du väljer såklart själv. Men om du har några övertygande argument till förmån för att begreppen har ett förklaringsvärde eller en konstruktiv roll att fylla, som du tror att jag inte redan hört, så tar jag gärna emot dem.Ram said:Edit: Nae, det får vara. Jag når aldrig in i alla fall...
Det finns en poäng med att ha en koll pà vad som är korrekta àsikter i "samhället" (jag gillar Vitulvs definition av PK ovan). De saker som diskuteras (ex. genusfràgor, energifràgor, ekonomi, klimat och miljö, kriminalvàrd etc.) är sà komplicerade att det inte är möjligt för en individ att i alla dessa ämnen besitta de nödvändiga kunskaperna för att själv ha en god förstàelse av ämnet, att själv förstà konsekvenser eller göra egna analyser. Vi är tvunga att lyssna pà andra. Att tänka själv blir snarare att väga olika experters (och demagogers med tyvärr) àsikter motvarandra. Begreppet PK är alltsà inte helt värdelöst. Det ger en hänvisning och vilka àsikter som är ràdande och som samhället försöker ge till de individer som inte aktivit söker mer kunskap i fràgan.krank said:Du väljer såklart själv. Men om du har några övertygande argument till förmån för att begreppen har ett förklaringsvärde eller en konstruktiv roll att fylla, som du tror att jag inte redan hört, så tar jag gärna emot dem.