Arfert said:
OK, förklara då för mig varför folk över hela världen, även i länder som uppenbarligen inte har sina påsar ihop med USA (jag känner t.ex. irakier som hatar USA men ÄLSKAR Metallica med mera), gillar saker som rock, hiphop, Transformers, jeans, sneakers, osv, listan kan ju göras hur lång som helst... var ligger attraktionen?
Min gissning är att folk gillar vitaliteten och den amerikanska kreativiteten och skaparkraften.
Jag tror att det beror på att amerika lyckades sälja in sig ganska bra efter ww2, där de tydligen ses som de som "kom och ordnade till" alltihop. Därigenom fick landet ett positivt ljus, vilket ledde till import av diverse amerikansk kultur - och vid det här laget föder kulturimporten sig själv, vi importerar amerikansk kultur eftersom vi gillar den, eftersom vi tidigare importerat amerikansk kultur.
Vad tror du är det som får folk att tycka att amerikansk kultur har mer "vitalitet" och "skaparkraft" än andra, och vad tror du det är som får folk att tycka om dessa egenskaper? Åsikter kommer som sagt alltid någonstans ifrån.
Det är inte fråga om en konspiration; det handlar om att amerikansk kultur fått en positiv prägel genom den historieskrivning landet ifråga gjort, och att man sedan utnyttjat detta.
Sedan är amerikansk bombastisk kultur jättebra på att tilltala minsta gemensamma nämnare också, syns framförallt i hollywoodproduktioner. Det är sällan det kommer riktigt bra filmer därifrån, det mesta verkar tillverkat för att av så många som möjligt anses vara tillräckligt bra för att förtjäna en biobiljett. Och det krävs inte mycket för att en film ska vara värd det, liksom.
USA har en internationell berättelse om sig själva som frihetens väktare. Jag har hört det från ganska många håll - USA ses liksom som "frihetens land" fortfarande, trots att den bilden bör vara raserad för länge sedan. Det betyder att så snart folk tar del av internationell kultur, så är USA ofta dels det första man kommer i kontakt med, delsa det som starkast förknippas med den såkallade friheten man upplever att landet står för. Därav lockelsen för personer som levt under ofrihet.