Nekromanti Är det bra med Exalted? (/eller. exaltera mera!!!)

NajsSoffpotatis

Veteran
Hallå.
Jag är på väg in i ett träsk som involverar en ofantlig massa tiosidiga tärningar. Japp, jag skall prova på att spela ett storyteller game.

Men nu ljög jag, det är inte helt säkert än.
För jag kan fortfarande säga nej.

Aja, Exalted har framlagts som ett alternativ av en spelledare jag kört med tidigare. Han har böcker och vill prova börja köra games med det.

Jag kan inget särskillt om världen eller spelet överhuvudtaget, bara att det lär vara "skönt med massor av möjligheter att ha ihjäll dåliga bönder, fula monster, riddare och annat med sånt som kan närmast beskrivas som superkrafter..." Och att "systemet är helt bäst för sociala saker och så, har jag berättat om stunt dice än? Nähä, de är iallafall grymma".

Japp! Jag har lyckats bli lite tänd... Har någon här erfarenheter eller så? Jag lyssnar gärna...

Hörde något om att vi i cirkeln skulle samlas i en plats som heter de hundra kungadömena... Var litte fritt med var vi kom från tidigare. Solars är default valet, har man nått speciellt intresse av att spela något annat skulle man tala med storytellern om det.

Så, berätta allt ni kann.

NajsSoffpotatis hoppas att folk förstår att man skall svara på hans inlägg som om man har pistol mot huvudet.

Dimfrost

Special Circumstances
Exalted är apcoolt. Man har massor med roliga specialförmågor att välja till sin rollperson, och man kan sitta och opta hur mycket som helst. Redan från början är man kapabel att utföra stordåd, och bekämpa hela arméer med vanliga människor på egen hand. Världen är fantastiskt mysig, asiatiskinspirerad (främst från Kina men med en hel del Japan och Indien, om jag har fattat saken rätt) och storslagen, med rum för det allra mesta man kan tänka sig. Och så finns det ruiner och artefakter som rester från forntida högkulturer, så om man vill kan man hitta märklig magidriven teknologi här och där (upp till och med mechor, så kallade warstriders, men det är upp till varje spelledare att avgöra om han vill ha med sådana, det ingår inte som en huvudingrediens i det officiella materialet).

Problemet för mig är systemet. Först och främst att man slår så förskräckligt många tärningar ibland, men även mängden valmöjligheter. Som spelare tror jag det är hur kul som helst, och jag skulle utan tvekan tacka jag till att spela i en kampanj, men jag skulle nog aldrig orka med att spelleda en kampanj med originalreglerna. Främst är det antalet charms man måste hålla reda på som skrämmer. Det är ju nämligen tänkt att erbjuda "spelmässiga" utmaningar, alltså att spelledarens figurer uppför sig enligt reglerna och spelarna kan försöka opta rollpersonerna mot dem, etc. Och att skapa en spelledarperson kan då ta riktigt lång tid.

Sedan kan man spela robot. Och det finns världens coolaste demoner och älvfolk. :gremlaugh:

/Dimfrost

NajsSoffpotatis

Veteran
Fin fint tror jag då

Jaja, jag har spelat eon så nu är jag inte så rädd för många tärningar längre.

Det där med plats för det mesta man kan tänka sig är det som har jag sett mest av hittills... Min spelledare har pekat på den mytologiska delen av spelet, att man figurerar i en värld som verkade som asarnas och så. Tycker bara världen verkar kul så här långt...

Och mechor är bra:gremsmirk:. Men det är en sån där grej jag antar att man får emot sig efter ett tag istället för att själv använda.

Så, någon som kan förklara magisystem och så?
Kanske hierarkin i världen?

haltageten

Dum inuti huvudet
Re: Vad är positivt/negativt?

Jag har för bara någon vecka sedan skaffat grundreglerna till Exalted. Dessvärre har jag inte haft så mycket tid att titta i boken och har i princip bara ögnat igenom den lite snabbt. Men vad är det bästa och det sämsta med spelet och varför? Har ni några trevliga spelexempel eller andra saker man bör ha i åtanke när man börjar spela Exalted?

- Jocke, undrar.

Jag har precis slutat spela i den kampanj i Exalted som vi har haft gående i 4 år nu.

Exalted är ett väldigt bra spel, jag skulle vilja kalla settingen (världen) ganska så unik, i alla fall om man inte har spelat något annat Anime/Manga spel. För i grunden är det, det, som Exalted är, ett anime-insprerat spel. Själva andan i det hela är att göra det så häftigt och storslaget, episkt som möjligt, till detta bjuder spelet på hundratals s.k "Charms" dessa är förmågor, allt ifrån specialattacker till att se in i framtiden eller att förlänga sitt liv. Tro mig, dessa är designade för att göra spelet så tufft som möjligt. Den andra saken som systemet bjuder på för att låta speleren göra så mycket som möjligt av varje attack är "Stunt-systemet" det går ut på att ju coolare, häftigare och ballare du beskriver din handling eller attack så kan ST (SL) ge dig extra tärningar bara för att det var så tufft!

Världen är en anime-fantasy värld som bjuder på allt som spelarna kan vilja ha, från ett stort asiatiskt feodalt samhälle till barbarstammar, till guldstäder i djungeln, till ett dödsrike under världen, till teknokratiska sämhällen, till piratfort och till gudarnas hemvist ovanför Skapelsen. Och mycker mer...

Några tips för att "tänka" rätt om Exalted; tänk ANIME, tänk MANGA. Det är grundstommen i spelet. Tänk BALLT, tänk STORSLAGET. I detta spel slår man inte bara på någon.

Nej istället så springer din karaktär upp på väggen, häftar sitt gigantiska svärd och gör ett svepande hugg med det som till en början inte ser ut att göra något. Sen kastar han sig ner i slow motion mot sina motsåndare, hans svärd slår med ett åskdån ner i marken framför dem och enbart tryckvägen som yr up sand i en båge mot dem kapar dem itu. Han vänder sig sedan tyst om och med en ball posé tittar han på de andra motståndarna som tittar på honom med chockerade ögon, innan templetornet som du kapade med det första hugget nämt ovan rasar ner över dom, avkapat diagonalt som om det var mjukt trä.

Det är en vanlig attack i Exalted.

---

Om vi nu tittar lite mer jordnära på systemet så vill jag ge er förslaget att ta det med en näve salt. Vad som sägs i en bok är omöjligt, händer i nästa bok. Regler konfliterar och många kan tolkas på olika sätt. Ett tips, ST har alltid rätt, tillsammans med spelarna måste ni sjävla bestämma hur ni vill att en regel skall fungera. Men detta är ett Storyteller spel, här väger inte reglerna tungt alls, det viktiga är äventyret och spelandet, reglerna är bara där för att hjälpa till lite.

Havoc

Swordsman

Jag skulle ta det försiktigt med att köpa allt för mycket till Exalted just nu, eftersom det snart kommer en 2:nd edition. Den påstås visserligen vara kompatibel med det gamla materialet i stort, men man vet ju aldrig, och det kommer troligen komma omarbetade versioner även av de viktigaste supplementen.

NajsSoffpotatis

Veteran

Så det här är Exalted?
Ser ju kul ut...
Trevligt med gir förresten,
Doom doom doomity doom.

Vad för sorts karaktärer körde ni?
Jag sitter och tittar på siderals... hörde nått sägas om att de var som Jedi som inte påstår att de är goda utan bara att de har rätt :gremcrazy:
Låter kanon för mig

haltageten

Dum inuti huvudet
Re: Vad är positivt/negativt?[ANT]

Vet du när den nya versionen kommer att släppas?

NajsSoffpotatis

Veteran
Och förresten...

Vad kallar ni den "Unconquered Sun" för?
Kan inte hitta nån översättning särskilt bra från tungan :gremcrazy:

Storuggla

Champion
Re: Är det bra med Exalted? (/eller. exaltera mera

Jag skulle glatt spela Exalted... med helt andra regler. Alltså, man börjar spelet med en uppsättning regler. Dessa styr fajter, färdigheter och annat. Men sen har alla en hord charms som alla verkar ha egna regler och därför innebär att man måste ha kolla på en massa saker, med en ohemul bokföring som resultat.
Skulle jag spela det skulle jag göra det med ett annat regelsystem. Men ifall man tolerar stora kolosser till system så antar jag att Exalted är buskul. Jag föredrar smidigare och nättare system där ens kärlek till ens älskade är lika viktig som en svärdskonstfärdighet :gremsmile:

Storuggla, bevisbördan är legio

NajsSoffpotatis

Veteran
Re: Är det bra med Exalted? (/eller. exaltera mera

Får väll hoppas att andra editionen är smidigare och gå över till den senare...

Haha, den där bilden är så himla bra. Alla de där karaktärerna finns med i settingen :gremsmile:

Vi har spelat lite olika under en så lång tid, karaktärer har kommit pch gått, men en eller två har varit med ända från början nere i en källarvåning för 4 år sedan.
Gruppen bestod allt som oftast av 3-4 Solar Exalted (Den typ som behandlas i grundboken) och 1-2 andra; Lunars, Sidereals, Dragon-Blood och till och med Abyssals.

Den förklaring av en Sideral har jag aldrig hört förut, men jag antar att både Yoda och Kejsaren skulle passa bra som Sidereals! Jag är faktiskt den enda av oss som har spelat denna typ, och jag gillade den skarpt! MEN, de är ganska speciella med sina förmågor att inte bara se in i framtiden utan att förändra den, samt att deras exitens egentligen är "hemlig" (Man måste läsa boken). Så innan du ger dig i kast med en Sidereal förslår jag att du läser boken riktigt ordentligt och det gäller spelledaren också.

Ps. Gir rockar världen och The Doom Song rockar mer! Ds.